Jump to content

Hvor ofte sjekker du oljetrykksmåler i fart?


Windy37GM

Recommended Posts

Heisann.

Mitt spørsmål er basert på følgende historie fra min egen ferietur iår:  Vi ligger i 25-26 knop i godt plan (2800 rpm) og har det kjempefint.  Jeg ser selv på oljetrykksmåler hvert 10-20 sekund og følger rimelig godt med. Når vi ligger slik i plan, legger jeg merke til at oljetrykket faller. Fra 2 ned til 1,5 iløpet av 20 sekunder. tar båten ut av plan og ser at trykket faller mer og mer og detter til 0 når vi har ligget på bare tomgang i ca 1 minutt. Ved opppstart igjen piper oljetrykksalarmen og jeg stopper selvfølgelig motoren min på rappen. Jeg åpner motoromsluka og sjekker oljen og ser til min forksrekkelse at peilepinnen er tørr.  Vi blir tauet inn til Havstensund av EOS og vi begynner å feilsøke. Fyller opp med olje (4,5 liter, det er totalt ca 11 på motoren) og starter opp igjen (etter å ha snakket med "min mekaniker" som sa hva jeg skulle gjøre). Perfekt trykk, og alt er som det skal. Men man vet aldri....

 

Siden noe ikke er som det skal, blir vi hentet av min mamma og pappa og de sleper oss hjem på morgenen lørdag. 6 timers tur med tenners gnissel og mulig gåen sim-ring eller andre ting. Da må motoren ut av båten og det er en grisejobb.

 

På veien hjem snakker jeg med Skjæret Motorservice på mobilen (og her snakker vi lørdag formiddag) og svaret er greit. "Få'n hit, så skal jeg se på hva det kan være så vet du hva du har å forholde deg til." Han møter opp ved båten min lørdag kveld i 20 tiden(ser du hva jeg skriver? Lørdag kveld i 8 tiden...), hopper ned i motorrommet og kommer glisende opp etter 10 minutter. "fant feilen, må hente litt verktøy i bilen.." 2 litt løse bolter på returrøret fra turboen gjør at det renner en liten strøm av olje når motoren går. Pakningen bør skiftes(laget av noe grafitt greier), men det kan gjøres når ferien er over. Han strammer boltene og lekkasjen er redusert til svetting.

 

Moral: Hvis jeg ikke hadde fulgt med på oljetrykksmåler og stoppet motoren før trykket ble borte hadde motoren vært mos innvendig. Resultatet nå er en mekkejobb som må gjøres (3-5 timer, det er trangt som fy flate nedi der), men ikke noe problem og motoren har ikke tatt skade i det hele tatt.  Jeg skylder noen et par flasker flaske med noe gøtt istedenfor et nybilslån til ny motor.    :crazy:

 

Følg med på oljetrykket ditt !!

 

Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

En ting jeg ikke forstår:

 

Skal det være nødvendig å stadig se på en måler? Er det ikke derfor man har alarmer ? Jeg har kun lamper for trykk temp og lading. Så har jeg en alarm som skal pipe hvis noe går galt.

 

Har også en knapp for alarmtest, og den bruker jeg jevnlig.

Men for oss som ikke har en pipende alarm så må vi nesten sjekke med jevne mellomrom.

(hver time ca)

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post

En ting jeg ikke forstår:

 

Skal det være nødvendig å stadig se på en måler? Er det ikke derfor man har alarmer ? Jeg har kun lamper for trykk temp og lading. Så har jeg en alarm som skal pipe hvis noe går galt.

 

Har også en knapp for alarmtest, og den bruker jeg jevnlig.

Ifølge en hos Yanmar Norge ville motoren stort sett være skadet dersom oljetrykket ble så lavt under marsjfart at alarmen løste seg ut  :smiley:.

 

Moralen er vel å peile olje jevnlig og gjerne ta en titt i motorrommet med jevne mellomrom under gange.

Link to post

Ifølge en hos Yanmar Norge ville motoren stort sett være skadet dersom oljetrykket ble så lavt under marsjfart at alarmen løste seg ut  :nonod:.

 

Moralen er vel å peile olje jevnlig og gjerne ta en titt i motorrommet med jevne mellomrom under gange.

Alarmer kan du aldri stole på. Om den virker som den skal- er det for sent når den utløses!!

Thor W

Link to post

Min Yanmar har akustisk alarm ved for lavt oljetrykk og ved for høy temperatur på kjølevann.

Ved alarm piper det noe jævlig og en rød lampe blinker kraftig på instrumeltpanelet.

Yanmar Norge sin uttalelse om at det uansett er for sent når alarmen går, tar jeg med en klype salt. Hvis alarmen f.eks starter ved 1 kg trykk, vil jeg påstå at motoren ikke tar skade hvis du slakker ned og så stopper når alarmen går. Normalt har f.eks min Yanmar over 4 kg trykk ved belastning på varm motor.

 

Som Lasse sier: Skal det være nødvendig å stadig se på en måler? Er det ikke derfor man har alarmer ? Ja det spør jeg også om.

 

Noen  synspunkter fra motorkyndige?

 

Lotus

Link to post

Yanmar Norge sin uttalelse om at det uansett er for sent når alarmen går, tar jeg med en klype salt. Hvis alarmen f.eks starter ved 1 kg trykk, vil jeg påstå at motoren ikke tar skade hvis du slakker ned og så stopper når alarmen går.

 

Mener å huske at de hos Yanmar sa at alarmen trigget på 0,5 kg trykk. Men jeg kan huske feil. Dette gjaldt en 4LH-HTE og jeg var i kontakt med dem fordi trykket var så lavt på tomgang (god under det grønne området). Konklusjonen ble at jeg ikke kunne stole på måleren som var unøyaktig og at alt trolig var normalt.

Link to post

Kikker ned en gang i blant, bevisst eller ubevisst. Krysset av på hver 5 minutt, men det kommer jo an på hva som skjer rundt meg av andre ting da... Men jeg prøver i alle fall å følge litt med på temperatur og oljetrykk. Det kan jo bli dyrt å ikke følge med på disse to... :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

En ting jeg ikke forstår:

 

Skal det være nødvendig å stadig se på en måler? Er det ikke derfor man har alarmer ?

Alarmen er jo får så vidt grei nok men om en følger litt med på oljetrykk og temperatur kan det gi en pekepinn på om "noe er på gang", mao. at en kan forberede seg på problemer eller om alt ser greit ut. Om oljetrykket begynner å svinge litt opp/ned KAN det være lite olje på motoren og da bør en peile oljen FØR alarmen gjør jobben sin. Viser peilepinnen nok olje kan svingninger i oljetrykket være en dårlig kontakt i oljetrykksmåleren. Poenget er at kun alarm ikke forteller særlig mye, men er jo betydelig bedre enn ingenting.

 

Da jeg kjøpte SummerDreamen min stod der en havarert Bedford i den. Selgeren skjønte ikke hvorfor den hadde skåret seg men svaret viste seg kjapt når jeg tok ut motoren: Peilepinnen viste 3-4mm olje (og dette skulle normalt være RIKELIG for å kunne kjøre motoren selv om det er under MIN merket) men når jeg skulle tappe av restoljen kom der snaut nok ut en desiliter. Røret som peilepinnen står i var borte slik at pinnen stoppet i bunnpannen i stedet for et stykke over. I tillegg var ledningen til oljetrykkalarmen løsnet. Hadde en av disse feilene vært rettet hadde antagelig motoren vært i live i dag. Skal en ferdes trygt på sjøen trenger en en viss mengde motorovervåkning og dette MÅ virke.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Konklusjonen ble at jeg ikke kunne stole på måleren som var unøyaktig og at alt trolig var normalt.

På min Mercruisermotor har Nidelv koblet til VDO instrumenter. Oljetrykket som vises på instrumentet er innenfor normale verdier når motoren er kald. Når jeg når normal driftstemperatur synker oljetrykket på instrumentet til nedre grense på intervallet trykket skal ligge i (ca. 2,7 kg). Vi har byttet giveren  - men det hjalp ikke. Snakket da med importøren, og de var kjent med problemet - og de sa at det var deres giver det var feil med  - men de ville ikke gjøre noe med det. Oljetrykket er riktig i motoren når vi måler med eget serviceinstrument. Marine Power sa at jeg burde overvåke om oljetrykket på instrumentet endret seg fra det som var normalt.  Det har fungert til nå (heldigvis)

Link to post

På min Honda 50HK er det normalt at varsellampen lyser i opp til 30 sekunder når motoren går fra full-last (=plan) til (nesten-)tomgang. Dette står også i verkstedsmanualen og jeg har vel lest lignende her også for andre motorer.

 

Må spørre litt dumt: hva ellers kan være årsaken at oljetrykket faller drastisk OG plutselig? Filteret fallt av, proppen i bunnpanna løsnet? Andre årsaker?

 

(Har selv engang opplevd i en bil at trykkgiveren hadde gått i stykker og oljen fordelte seg som tåke over frontruten.)

Link to post

Jeg finner det ganske utrolig at det ikke er oljenivåmålere eller oljenivåvakt med akustisk

alarm på marinemotorer. Disse motorene er så kostbare saker at en 300 kroners flottør ikke er noen ekstra kostnad mhp fare for havari forlis og dertil risiko for tap av liv....

 

Mitsubishi har en grei oljeNIVÅvakt som enkelt kan monteres på bunnpanna.

Andre versjoner for ettermontering finnes også.

Link to post

Svarte - hver time - men i realiteten er det nok oftere. Ikke så ofte som - hver 5. minutt - men litt avhengig av hva som foregår "på sjøen" så sjekker jeg både voltmeter, oljetrykk og ikke minst vanntemperaturen med jevne mellomrom - føler liksom at jeg vil oppdage en "tendens" hvis den utvikler seg.

 

At det lønner seg, har jeg erfart de to siste dagene på ferieturen vår. Så en "sakte stigende tendens" på vanntemperaturen til å utvikle seg til "tørr mund"-nivå, i løpet av en par timer. Det viste seg at vanninntaket (sil) og delvis slangen til vannpumpa var tett med gul-brun Brennmanet-slim! :eek: En kjapp demontering av slangen og god gammeldags gjennomblåsning med en del hosting til følge (røykerlunger.... :cool:) ...ordnet det, og Sabben trivdes bedre etterpå.

 

Vet ikke en gang om jeg har alarm for overoppheting - noe jeg ikke kan tenke meg at de hadde i 1972.....så jeg er sjeleglad for at jeg har lagt til meg denne - better save than sorry - vanen!  :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Bare et lite hjertesukk: Hvor ofte sjekker du oljetrykksmåleren i bilen din når du er ute og kjører (dvs. hvis du har måler)? Det er da utrolig at ikke fabrikantene kan lage et fornuftig system for varsling. Etter min mening har en annet å gjøre enn å kikke på oljetrykksmåleren når en er på sjøen (og f.eks. går i "nytt" farvann med 4-5 ganger snekkefart).

 

Det må være mulig å selv lage en alarm med ulike grenser ved tomgang/pådrag a-la det mange biler har, slik at en f.eks. får alarm ved oljetrykk under x bar under 1000 rpm og under y bar over 1000 rpm.

Link to post

litt artig med denne posten, har nettop sendt motoren på reperasjon pga problemer med oljetrykket.

 

er riktignok en firetakts påhenger på 45 hk, men den akustiske alarmen gikk da motoren stod på tomgang etter en lengre tur i marsjfart. peilet selvfølgelig olje (den var det nok av) og sjekket de andre viktigste tingene (at kjølvannsstrålen gikk fint osv.) byttet oljefilter, og båten funket fint på testturen jeg tok, helt til jeg igjen lå ved brygga på tomgang utløstes alarmen og jeg var selvfølgelig rask med å få stanset motoren.

Dagen etterpå ville ikke motoren starte i det heletatt, så nå er den på rep. :(

 

moralen er: at jeg gjerne skulle hatt en oljetrykksmåler og ikke bare den noe uforståelige alarmen..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...