SF Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 (redigert) Tok meg friheten å legge bildet du linket til Morten synlig, håper det er OK. Er det denne? Litt av en skute. En gammel motortorpedobåt? Redigert 11.Mars.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Divemaster Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 (redigert) Konrad Marine burde ha minst ett drevalternativ.... http://www.konradmarine.com/ Redigert 11.Mars.2010 av Divemaster (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
TPBS-277 Svart 11.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 har pratet med konrad marine.De beklaget at de ikke kunne hjelpe med et drev som tåler den motoren. Det er ikke en mtb selv om skrogformen er veldig lik.Det er en landstignings båt av 200 typen.Svenskene kalte dem transportbåt større,derav båtnavnene TPBS 2XX.Alle hette tpbs 200 og oppover.(200 båter) De hadde 2 porter til nedfelling i bauen når de kjørte skuta på land i god fart og soldatene løp i land.Disse pårtene er fra marinens side fraværende på min siden den primært har vært brukt til navigasjons undervisning ifølge de oplysninger jeg har fått. 3 motorer er helt perfekt synes jeg,for da kan jeg kose meg på tur i 8 knop med kun sentermotor i drift ved 1000 o/min.Skal man manøvrere i trange farevann eller hard vind så kjører man på de ytre motorene.Skal man ha full fart så fyres alle tre.Med en motor og 8 knop går det med ca 7 liter i timen,så høye drifts utgifter syntes jeg at det apsolutt ikke er. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Jeg hadde også vurdert LM Transom Drive fra http://www.lancingmarine.com eller noen av de som konkurerer i dette markedet... med disse maskinene, så vil du ha en utrordring med drev uansett.... strak aksling (i en eller annen form) eller vannjet vil være lettere å tilpasse (samt at deler vil være mer tilgjengelige) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
TPBS-277 Svart 11.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Hydrop drevet til Scania tåler disse motorene siden de er konstruert nettop for disse.de tåler også båtvekten.Noe ingen av de andre gjør med den turtall/dreimoment kurven til disse motorene sammen med vekten. Stive aksler har jeg nå som blir demontert og huller sveiset. Vannjet har ikke skyvekraften til en propell ved sakte fart. Tør ikke tenke på hva prisen ville komme på om man måtte erstatte disse propellene jeg har i dag en eller annen plass i østen.Disse er jo ikke akkurat vanelig hyllevare i en marine sjappe. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 12.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 (redigert) 1) Jo det er for og slippe bremsingen av de to ytre propeller når man koser seg på tur med bare senter motoren.2)Det andre poenget er at propellene er det dypeste pungt på båten og er helt ubeskyttet,ikke noe greit når man skal opp i elver og i ukjent farevann. 3)Samt at fjerning tau og liknende fra propeller er mye enklere igjennom service luker i badeplattform med løftede drev en og dykke under båten med akslinger. 4) Et annet problem er jo selvfølgelig at det er ikke like enkelt og få erstattet de propellene jeg har idag ved et uhell over hele verden.Men derimot med et normalt drev er det bare og bestille propeller fra envær marina. 5) En annen fordel er jo at man kan trimme drevene og dermed klare seg uten flaps. 6) Samtidig så kan jeg innrede yterligere 4 meter nede i båten. Spennende prosjekt, og litt av en skute. Høres ganske spenstig ut å bygge om båten fra dagens propellanlegg til 3xdrev. Så litt på argumentene dine over, jeg har numerert disse: 1) Du vil aldri kunne løfte drevet helt ut av vannet, sparer du i praksis noe her? 2) De forrovervendte propellene på Hydrop drevet er vell minst like sårbare her? 3) OK 4) Tja om det var et standard VP eller Mercruiser drev så ja, men til dette drevet. Hvem selger propeller til det? Tror det ville vært lettere å finne erstatningspropeller til det originale anlegget. 5) Vil evt powertrim på drevet ha noen effekt på en båt av denne størrelse og type?? 6) OK, ser den Ikke for å være negativ, men vil du virkelig bygge om til drev Uansett blir dette et spennende prosjekt og jeg ser frem til en egen tråd på dette Lykke til Redigert 12.Mars.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Blue_Dragon Svart 12.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 Jeg tror at skal du ha noe som varer vil dette koste mere en det smaker. Sats heller på og renovere eksisterende annlegg med nye lager etc, eventuelt med nye gode propeller. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 12.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 ......Med en motor og 8 knop går det med ca 7 liter i timen,så høye drifts utgifter syntes jeg at det apsolutt ikke er. Først og fremst: dette er et spenstig prosjekt som det skal bli interessant å følge videre. Hold oss nysgjerrige godt oppdatert Ganske imponerende at en såpass stor båt skal klare å holde 8 knop med kun 35 HK .... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Bitteliten Svart 12.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 Hadde lyst å montere et Hydrop drev på min båt men fant ikke noe brukt som var til salgs. Fikk kontakt med en i Sverige men han hadde bare deler til dette drevet.IPS 850 drevet til Volvo Penta kunne kansje vært en løsning. Får ikke løftet de opp men motorene får du lenger bak. Om DS11 vil gå med det lave turtallet kan Volvo fortelle deg. IPS er helt elektronisk styrt. Der faller vel den tanken også med mindre du har tenkt å få Scania motorene inn på Canbusen til VP da. Det krever nok mer enn middels hacker kunnskaper Hva med Arneson drev? Minimalt med effektap - enkel og sterk installasjon - og dyptgående blir ikke stort. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 Scaniaene er også helt elektronisk styrt. DEC 2 gir ut data på CANbus. Arnesondrevet er et oveflatedrev. Svært lite effektivt i lave hastigheter. Jeg stusser litt på denne Scaniaen. DS-11 i marineversjon er på 398 kW i continous duty rating. Sitér dette innlegget Link to post
TPBS-277 Svart 12.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 Ganske imponerende at en såpass stor båt skal klare å holde 8 knop med kun 35 HK .... Nå har det vel seg slik at DS11 motoren er opgitt til 150 hk ved 1200 omdreininger.Tviler sterkt på at den stuper til 35 hk ved 1000 omdreininger. Ja de nyere Scania motorene er elektronisk styrt,men ikke de gode gamle mursteinene mine. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 12.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 .....Nå har det vel seg slik at DS11 motoren er opgitt til 150 hk ved 1200 omdreininger.Tviler sterkt på at den stuper til 35 hk ved 1000 omdreininger..... Det var akkurat det som var mitt lille poeng: brenner den 7 liter pr time så utvikler den ca 35 HK. Skal du få motoren til å levere fra seg 150 HK så må du nok la den forsyne seg med ca 30 liter pr time. Som tommelfingerregel kan man regne med å få 4-5 HK pr liter diesel på timebasis. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
TPBS-277 Svart 12.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 Teori får være teori.for den brukte under 100 liter på en kjøretur på 12 timer. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 13.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 Teori får være teori. Teori Dette er ett av de områdene hvor teori og 100 års praksis stemmer særdeles godt overens. for den brukte under 100 liter på en kjøretur på 12 timer. Hvis du har en dieselmotor som utvikler 150HK med et forbruk på ca 8 liter pr time, da sitter du på en revolusjonerende nyhet! Den kunne være et vesentlig bidrag til å løse verdens energiknapphet - iallefall langt bedre enn de vindmøllene som man slenger opp på annenhver knaus langs hele kysten.... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
SF Svart 13.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 Må bare henge meg på å bekrefte at torien til Poseidon nok er en teori bekreftet i praksis. Med 7 liter pr time tar du ut mellom 30-40 HK fra motoren alt etter hvor effektiv (les moderne) motoren er. Enten klarer du farten oppgitt med denne effekten som er lite sansynlig eller så har du målt forbruket kraftig feil. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Naurstad Svart 27.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2010 Ser på Finn at du skal selge Scania motorene, har du gått bort fra Hydrop drev? Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
TPBS-277 Svart 27.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2010 jepp,det blir en total ny fremdrifts linje i båten som jeg heller forteller mere om ettervært som ting begynner og falle på plass ombord.Så ja du kan få mail adressen til han i sverige som hadde drev for salg. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Hei, Er det noe fremdrift i dette prosjektet? Synes dette så spennende ut så fint om det hadde blitt en prosjektråd Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
TPBS-277 Svart 26.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2010 Det ser ut til at maskiner og fremdrifts anlegget ryker ut av jolla idag.Så nå begynner det muligens og nerme seg en prosjenk tråd. Sitér dette innlegget Link to post
36 Svart 26.August.2010 Link til dette innlegget Svart 26.August.2010 Trur du dette scania drevet kan brukes sammen meden cat.på 375hk?? Sitér dette innlegget Link to post
Leandros Svart 6.September.2010 Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 Hei, ser du arbeider med Transportbåt 200. Jeg har planer om å kjøpe en liknende. Interessant med fremdriften du har beskrevet, selv har jeg vurdert å innstallere en mindre, moderne diesel for kosekjøring med diesel-elektrisk fremdrift til et elektromotor drev montert vertikalt i ror-rommet akterut. Denne dieselen kan stå hvorsomhelst, det beste ville være å plukke ut center-maskinen for å gjøre plass. Om utbyggingen videreføres kan jo alle motorene koples til det elektriske systemet om de har generatorer. Spørsmål: Jeg lurer på om Scania'ene kan kjøres på Solar (tung) olje? I så fall blir driftskostnadene helt annerledes. Jeg mener å ha hørt at slik drivstoff kan brukes etter oppvarming av motorene. Da båten har to store tanker kunne en i så fall ha vanlig diesel på den ene og solarolje på den andre. Likeledes har jeg hørt at marinen strupte disse motorene for øket livslengde og driftsikkerhet. Skulle gjerne visst om det går an å "beefe" de opp litt for gitte anledninger. Hva slags max-hastigheter oppnådde du med tre motorer på fullt? Til dere som stiller spørsmålstegn ved det oppgitte - lave - forbruket så har jeg snakket med andre eiere som indikerer det samme som eieren her. Dette er veldig lettdrevne skrog på lave hastigheter. De sivile versjonene er også gjerne litt lettere enn de militære da mye militært utstyr er plukket ut. Et amerikansk spesialist-firma gjorde noen beregninger for meg ifm. en evt. diesel-elektrisk installasjon. Jeg husker ikke akkurat hva resultatet var men jeg ble imponert. Har du separat lysmaskin? Skal bli interessant å høre etter hvert som prosjektet ditt skrider frem. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 7.September.2010 Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 Tror neppe de Scania motorene kan kjøres på tungolje. da må man jo sikkert bygge om innsprøtningssystemene, ha separate tanksystemer osv.. rekner med at effekten går betraktelig ned også. trodde det var mest store skipsmotorer som gikk på tungolje. Jeg har tjenestegjort på MTB med MTU motorer og der var det kun benyttet ren diesel. det er motorer som er betraktelig større enn DS11 ,selfølgelig V16 med ca 3600HK Jeg har komentert denn tråden før, og det er ikke for å være noen gledesdreper, men jeg ville brukt en del penger på framdriftsystem på en slik båt for å øke brukspotensialet!! hva er i heletatt vitsen med en sånn båt om man skal puttre på 5-6 knop..Hva med sikkerhet. er en så stor båt lurt å undermotorisere! Jeg er sikkert sær og konservativ og har liten evne til å tenke nytt men men.. mitt valg er en større CAT,MAN,MTU, eller liknende, samenkoblet med et sikkelig ZF marinegear og strake aksler og fritthengende ror. Om driftskostnader er problemet så er det jo i utganspungtet feil båt! vedlikehold inredning osv på en slik båt er jo formidabel i forhold til en brukbar glassfiberbåt Men uansett ønsker jeg dere lykke til, og det blir spennende å følge med i en ev. prosjekt tråd! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.