Jump to content

Tips til valg av drev som tåler Scania DS11 på 300HK?

TPBS-277

Recommended Posts

He he.Ja regnet med og få det spørsmålet.Jo det er for og slippe bremsingen av de to ytre propeller når man koser seg på tur med bare senter motoren.De ytre løftes jo da opp.Det andre poenget er at propellene er det dypeste pungt på båten og er helt ubeskyttet,ikke noe greit når man skal opp i elver og i ukjent farevann.Korallrev og roterende propeller er dårlige kamerater har jeg hørt.Med drev så vil IKKE drevet være det dypeste pungtet med min skrog form.

Samt at fjerning tau og liknende fra propeller er mye enklere igjennom service luker i badeplattform med løftede drev en og dykke under båten med akslinger.

Et annet problem er jo selvfølgelig at det er ikke like enkelt og få erstattet de propellene jeg har idag ved et uhell over hele verden.Men derimot med et normalt drev er det bare og bestille propeller fra envær marina.

En annen fordel er jo at man kan trimme drevene og dermed klare seg uten flaps.

Samtidig så kan jeg innrede yterligere 4 meter nede i båten.

om dyptgående er problemet ville jeg uten tvil valgt vannjett om dette er en hurtiggående båt.. hva er poenget med trippel instalasjon? er det det montert fra før av? om jeg skulle hatt en større båt ville jeg valgt to større motorer i steden for tre små, og montert ZF gearboks og V-gear, om det var plass issue.. Men prissmessig er det jo billigst med et drev..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg kjører med Volvo Penta DPH drev på Yanmar 6LYA2-STP Den er på 440 HK og et moment på N-m 1200

Litt off topic men håper det går bra :flag:

Vet du hvor sprengkåpa er fra?? har de bare lagd adapter over til VP sprengkåpe??

Har lurt på og bytte ut mine VP med yanmar.. men VP dreva vil jeg beholde siden dette funker fint og utveksling stemmer bra.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Jeg kjører med Volvo Penta DPH drev på Yanmar 6LYA2-STP Den er på 440 HK og et moment på N-m 1200

Det spørs om DPH drevet vil gå på en Scania motor som har et lavere turtall. På 6LYA2-STP er omd. 2500 ved Nm 1200, Scania DS11 på 300hk har Nm 1200 ved 1200omd. maks turtall på Scania er 2100omd. Yanmar 6LYA2-STP har maks omd. på 3300.

Scania produserte drev for lenge siden som var beregnet til Scania DS11, dette hadde navnet Hydrop 100. Hvet ikke om dette kan løftes opp.

scaniahydrop.jpgHydrop.jpg

Hadde lyst å montere et Hydrop drev på min båt men fant ikke noe brukt som var til salgs. Fikk kontakt med en i Sverige men han hadde bare deler til dette drevet.

IPS 850 drevet til Volvo Penta kunne kansje vært en løsning. Får ikke løftet de opp men motorene får du lenger bak. Om DS11 vil gå med det lave turtallet kan Volvo fortelle deg. ips_850.jpg

Redigert av Naurstad (see edit history)

Med de prisene som er på IPS drevene så blir ikke det aktuelt nei.Men har kontakt med en nå som har 3 hydrop drev med en hel del deler til salgs for en billig penge.De drevene kan man også svinge opp.Så tenker det blir den løsningen.

Dermed så har jeg 3 komplette gir og aksel instalasjoner til salgs.2 stk H og 1 stk V gående.Komplette med ror,propeller og gjennomføringer.Alle til Scania DS11 på 300 hk.

Redigert av TPBS-277 (see edit history)
  • 3 uker senere...

Joda det kommer en egen tråd når bare prosjektet kommer ordentlig igang.På sørlandet nå for tiden må jo selv en båt med denne størrelsen nesten brøytes frem fra snøen.Så været og temperaturen må bli litt mere medgjørlig først.Ja det er denne som skal få drev ettervært.Sikkert MANGE som rister på huet over den konverteringen,men så har jeg aldri blitt beskylt for og være A4 eller helt som andre heller.Så vi får bare se om jeg dreit meg ut med den teorien min ettersom drevene kommer på plass.Har jeg tabbet meg ut så har jeg heldigvis rygg til og bære det også.hehe :headbang:

beregnet til Scania DS11, dette hadde navnet Hydrop

Det er vel ca 35 år siden Scania kom med dette revolusjonerende drevet.

De hadde gjort alt for å få opp effektiviteten kontra Volvodrevet.

Propellen var forovervendt for bedre effektivitet. Det hadde ikke noen gearboks, kun en frikobling. Det var ingen vinkelgear, overføringen til propellakslingen gikk over kjede. Drevet hadde vripropell for hele tiden å kunne tilpasse til båtens last.

Det hadde kun en feil. Båteiere liker ikke friske ideer.

Jeg tror det kunne svinges helt opp sideveis.

Hei blir spennende å følge med dette prosjektet. Det så ut som om den båten din er rimelig sliten og at det vil kreves en del jobb for å få den i bruksstand. Om det er denne avbildede som er din:https://baatplassen.no/bildearkiv/31/31355/bilde70.jpg

Men skjønner ærlig talt ikke noe av den motoriseringen, og at du vil ha drev på en såppas tung båt. På en såppas stor båt må du jo rekne med en god del driftsutgifter uansett og ikke minst vedlikehold av en såppas stor stålbåt. Nå vet ikke jeg hva disse scania drevene tåler av belastning, men det finnes mange eksempler på at kombinasjon tung båt kraftige motorer og drev kan gå fra å være en billig løsning til dyrt og mange havari.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...