TPBS-277 Startet 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 4.Februar.2010 Har noen hær inne tips til et(3 stk) godt drev som tåler Scania DS11 på 300HK over lengre tid. Helst et DP drev. De skal brukes i en trippel montasje i en båt med egenvekt på 35-40 tonn Det kan godt være drev av eldre typer siden det bare er og overhale dem før montering. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 Er det noe spesiell grunn til at du skal ha drev på en slik båt? Sitér dette innlegget Link to post
TPBS-277 Svart 4.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 He he.Ja regnet med og få det spørsmålet.Jo det er for og slippe bremsingen av de to ytre propeller når man koser seg på tur med bare senter motoren.De ytre løftes jo da opp.Det andre poenget er at propellene er det dypeste pungt på båten og er helt ubeskyttet,ikke noe greit når man skal opp i elver og i ukjent farevann.Korallrev og roterende propeller er dårlige kamerater har jeg hørt.Med drev så vil IKKE drevet være det dypeste pungtet med min skrog form. Samt at fjerning tau og liknende fra propeller er mye enklere igjennom service luker i badeplattform med løftede drev en og dykke under båten med akslinger. Et annet problem er jo selvfølgelig at det er ikke like enkelt og få erstattet de propellene jeg har idag ved et uhell over hele verden.Men derimot med et normalt drev er det bare og bestille propeller fra envær marina. En annen fordel er jo at man kan trimme drevene og dermed klare seg uten flaps. Samtidig så kan jeg innrede yterligere 4 meter nede i båten. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 hva med et eller annet Volvo Penta drev da du finner sikkert en av de mange variantene som passer det er jo bare å ringe til volvo det Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 Jeg kjører med Volvo Penta DPH drev på Yanmar 6LYA2-STP Den er på 440 HK og et moment på N-m 1200 Båten er 5,5 tonn og det har ikke vært noen problemer med det Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 om dyptgående er problemet ville jeg uten tvil valgt vannjett om dette er en hurtiggående båt.. hva er poenget med trippel instalasjon? er det det montert fra før av? om jeg skulle hatt en større båt ville jeg valgt to større motorer i steden for tre små, og montert ZF gearboks og V-gear, om det var plass issue.. Men prissmessig er det jo billigst med et drev.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Thorlyn Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 (redigert) Jeg kjører med Volvo Penta DPH drev på Yanmar 6LYA2-STP Den er på 440 HK og et moment på N-m 1200 Litt off topic men håper det går bra Vet du hvor sprengkåpa er fra?? har de bare lagd adapter over til VP sprengkåpe?? Har lurt på og bytte ut mine VP med yanmar.. men VP dreva vil jeg beholde siden dette funker fint og utveksling stemmer bra. Redigert 5.Februar.2010 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
liberty Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 (redigert) Noen bilder av ombyggingen fra Yanmar ti lVolvo som jeg gjorde Redigert 5.Februar.2010 av liberty (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 Se her ja Ser du lagde en adapterplate til Sprengkåpa og en til demperplata ser det ut til?? Er alt lagd i alu? Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
liberty Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 Adapterplate til svinghjul og til svinghjulshuset er laget av 30mm alu for og få tilstrekilige avstanden fra turbo og akterspeilet Ca 50mm ferdigt montert. Jeg har en utveksling på 1.63 Sitér dette innlegget Link to post
Naurstad Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 Jeg kjører med Volvo Penta DPH drev på Yanmar 6LYA2-STP Den er på 440 HK og et moment på N-m 1200 Det spørs om DPH drevet vil gå på en Scania motor som har et lavere turtall. På 6LYA2-STP er omd. 2500 ved Nm 1200, Scania DS11 på 300hk har Nm 1200 ved 1200omd. maks turtall på Scania er 2100omd. Yanmar 6LYA2-STP har maks omd. på 3300. Scania produserte drev for lenge siden som var beregnet til Scania DS11, dette hadde navnet Hydrop 100. Hvet ikke om dette kan løftes opp. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
TPBS-277 Svart 11.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 (redigert) Dette var YHYRE interesant.Har du noe mere info eller linker? Det hadde jo vært perfekt om det hadde vært mulig og få tak i 3 av disse drevene. Men ett holder jo inntil videre All info mottas med den dypeste taknemelighet. Redigert 11.Februar.2010 av TPBS-277 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Naurstad Svart 12.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2010 (redigert) Hadde lyst å montere et Hydrop drev på min båt men fant ikke noe brukt som var til salgs. Fikk kontakt med en i Sverige men han hadde bare deler til dette drevet. IPS 850 drevet til Volvo Penta kunne kansje vært en løsning. Får ikke løftet de opp men motorene får du lenger bak. Om DS11 vil gå med det lave turtallet kan Volvo fortelle deg. Redigert 12.Februar.2010 av Naurstad (see edit history) Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
TPBS-277 Svart 12.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2010 (redigert) Med de prisene som er på IPS drevene så blir ikke det aktuelt nei.Men har kontakt med en nå som har 3 hydrop drev med en hel del deler til salgs for en billig penge.De drevene kan man også svinge opp.Så tenker det blir den løsningen. Dermed så har jeg 3 komplette gir og aksel instalasjoner til salgs.2 stk H og 1 stk V gående.Komplette med ror,propeller og gjennomføringer.Alle til Scania DS11 på 300 hk. Redigert 12.Februar.2010 av TPBS-277 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Naurstad Svart 15.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2010 Men har kontakt med en nå som har 3 hydrop drev med en hel del deler til salgs for en billig penge.De drevene kan man også svinge opp.Så tenker det blir den løsningen. Har lyst på et slikt drev selv også, har du tlf. mail. til denne karen? Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
TPBS-277 Svart 15.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2010 Ja det har jeg,men jeg skal desverre kjøpe ALT han har av hydrop drev og deler siden jeg trenger 3 stk i min båt.Men jeg skal heller gi deg videre besked om han vet om noen andre som har noe.han pratet om en i Stokholm som muligens hadde et komplett 100 drev.Skal høre med han om han vet nummer eller mail til den fyren for deg. Sitér dette innlegget Link to post
Naurstad Svart 15.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2010 Er det Jørgen Karlsson i Maskinservice du tenker på? Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
TPBS-277 Svart 15.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2010 Vet ikke,han sa ikke navnet.men jeg skal ringe han imorra.Skal høre med han da om navn og nummer. Sitér dette innlegget Link to post
TPBS-277 Svart 16.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 Er det Jørgen Karlsson i Maskinservice du tenker på? Ja det var han jeg tenkte på. Sitér dette innlegget Link to post
gmg Svart 16.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 Jeg kjører med Volvo Penta DPH drev på Yanmar 6LYA2-STP Den er på 440 HK og et moment på N-m 1200 Båten er 5,5 tonn Hei er de mulig å spør hvilken utveksling,propell du har og vilken fart oppnår du ???? Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Hei jeg har en utveksling på 1,63 på drevet og en G4 propell båten går i 32 knop men motoren løper veldig lett så jeg oppnår maks turtal på motoren så jeg skal skifte propell tli G5,og regner med ca 34-35 knopp Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 (redigert) Hei, Har du vurdert en egen tråd på dette prosjektet? Virker å være et spennende prosjekt. Antar at det er denne du skal bruke drevene på, stemmer det? https://baatplassen.no/p/showproduct.php?product=4709 Redigert 11.Mars.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
TPBS-277 Svart 11.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Joda det kommer en egen tråd når bare prosjektet kommer ordentlig igang.På sørlandet nå for tiden må jo selv en båt med denne størrelsen nesten brøytes frem fra snøen.Så været og temperaturen må bli litt mere medgjørlig først.Ja det er denne som skal få drev ettervært.Sikkert MANGE som rister på huet over den konverteringen,men så har jeg aldri blitt beskylt for og være A4 eller helt som andre heller.Så vi får bare se om jeg dreit meg ut med den teorien min ettersom drevene kommer på plass.Har jeg tabbet meg ut så har jeg heldigvis rygg til og bære det også.hehe Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 beregnet til Scania DS11, dette hadde navnet Hydrop Det er vel ca 35 år siden Scania kom med dette revolusjonerende drevet. De hadde gjort alt for å få opp effektiviteten kontra Volvodrevet. Propellen var forovervendt for bedre effektivitet. Det hadde ikke noen gearboks, kun en frikobling. Det var ingen vinkelgear, overføringen til propellakslingen gikk over kjede. Drevet hadde vripropell for hele tiden å kunne tilpasse til båtens last. Det hadde kun en feil. Båteiere liker ikke friske ideer. Jeg tror det kunne svinges helt opp sideveis. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Hei blir spennende å følge med dette prosjektet. Det så ut som om den båten din er rimelig sliten og at det vil kreves en del jobb for å få den i bruksstand. Om det er denne avbildede som er din:https://baatplassen.no/bildearkiv/31/31355/bilde70.jpg Men skjønner ærlig talt ikke noe av den motoriseringen, og at du vil ha drev på en såppas tung båt. På en såppas stor båt må du jo rekne med en god del driftsutgifter uansett og ikke minst vedlikehold av en såppas stor stålbåt. Nå vet ikke jeg hva disse scania drevene tåler av belastning, men det finnes mange eksempler på at kombinasjon tung båt kraftige motorer og drev kan gå fra å være en billig løsning til dyrt og mange havari. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.