sailor Startet 28.Januar.2003 Del på Facebook Startet 28.Januar.2003 Hei. Lurer på å skaffe meg vindror. Har hørt om et firma i rogaland som produserer til en gunstig pris. Tror firmanavnet var noe sånt som "Keb ship design" (KANSKJE...) Er det noen som har hørt om dette firmaet eller har erfaringer med dette vindroret?? Er også interessert i om det finnest sider på nettet som har tegninger til vindror som kan lages selv. Med sveisekyndige bekjente burde vel ikke dette være en umulighet. Nye/ brukte ror er ganske dyre - så det kan kanskje være verdt et forsøk. Ser ellers at det er noen HR 312 seilere her. Har selv aldri seilt denne båten, men synes at den ser tiltalende ut. I en del sammenhenger har den blitt beskrevet som lite sluttstiv/ rank. Hva er deres kommentarer til dette?? Båten blir jo mye brukt til langtur - da skulle en tro det var fordel med en båt som var sluttstiv?? Endel av mannskapet er ikke så gira å ligge med krenging på 30-35 grader i lange strekk.... Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 28.Januar.2003 Del på Facebook Svart 28.Januar.2003 sailor: ... .Ser ellers at det er noen HR 312 seilere her. Har selv aldri seilt denne båten, men synes at den ser tiltalende ut. I en del sammenhenger har den blitt beskrevet som lite sluttstiv/ rank. Hva er deres kommentarer til dette?? Båten blir jo mye brukt til langtur - da skulle en tro det var fordel med en båt som var sluttstiv?? Endel av mannskapet er ikke så gira å ligge med krenging på 30-35 grader i lange strekk.... Klipp fra testen til Curt Gelin i bladet Svenske Båtnytt: Första turen med 312:an gjorde vi ett väldigt skönt väder. Vinden vad SV ca 14-16 m/sek när vi kastade loss från bryggan i Ellös den 20 september och satte kurs, på Långedrag. Solen sken och havet var alldeles grönt. Skummet blåste av vågtopparna och det stod en rök av saltdis över bränningarna langs kusten. Ett magnifikt skådespel. I detta väder satte vi en högskuren fock, en kryssfock som är mindre än standardseglet, toppfocken. Dessutom tog vi in ett rev i storen. Den här segelsättningen passade 312:an väl. I byarna lade den ner så att vattnet slickade däck. Men där var det stopp. Båten är slutstyv. Hele testen finner du her:http://hr312klubben.com/pub_detail.php?id=27 Jeg har selv gått med kryssfokk og et rev i storseilet i stiv kuling, 16 m/s. Båten hadde nok gått perfekt i den vinden med ett rev til i storseilet. Nå foretrekker jeg å begrense krengningen til en 15 - 20 grader. Nå har jeg rullegenua, i tillegg et ekstra forstag som oppspent står en ca. 20 cm aktenom rulleforstaget. På dette forstaget kan jeg sette en stormfokk på 7,5 m2. Dette ekstra forstaget er ute av veien, festet langs mast/ut på salingshorn når det ikke er i bruk. Med den utrustningen regner jeg med å kunne seile brukbart i den vinden man kan få til havs. Cockpiten er dyp og trygg, man har det bra også i skikkelig ruskevær. Mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
sailor Svart 28.Januar.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2003 Takk for svaret. Er litt interessert i dette med ekstra forstag. Er dette noe som du har montert selv? Vil tro at det må fundamenteres rimelig bra, mot skott eller lignende? Et ekstra forstag er nok fornuftig både med tanke på å sette stormseil, og som ekstra sikkerhet dersom forstaget skulle gå. Kan du på din båt benytte det ekstra forstaget til en kryssfokk? Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 28.Januar.2003 Del på Facebook Svart 28.Januar.2003 sailor: ... Er litt interessert i dette med ekstra forstag. Er dette noe som du har montert selv? Vil tro at det må fundamenteres rimelig bra, mot skott eller lignende? Et ekstra forstag er nok fornuftig både med tanke på å sette stormseil, og som ekstra sikkerhet dersom forstaget skulle gå.Kan du på din båt benytte det ekstra forstaget til en kryssfokk? Av forskjellige grunner kan jeg ikke ta hånd om vinteropplaget selv. Har båten hos Bröderna Martinssons Varv på Orust om vinteren. De har satt på dette demonterbare forstaget for meg. Det går i dekket i forkant av luken til ankerbrønnen fremme. Området her på en HR 312 er så solig og stivt at det er ikke nødvendig med noe ekstra fundamentering eller forsterkning av noen art. I prinsippet en form for "U-bøyle" som går gjennom dekket her med to muttre og plate på undersiden for å fordele kreftene. Mot toppen av masten er det laget en ekstra "port" hvor staget er festet. Fallet går ut av masten like i overkant. Dette ble gjort for meg forrige vinter, i deler kom dette på ca. SEK kr. 3000,-, inkl. anordning for stramming mot dekk. Arbeidspengene kom på ca. tilsvarende. Jeg har en hardvindsfokk på 19 m2 og som sagt stormfokk på 7,5 m2, begge med stag-kroker. I prinsippet kan jeg bruke ethvert forseil med stag-kroker på dette forstaget. Tilsvarende løsning blir mer og mer vanlig på båter for langtur-seiling. Denne vinteren får jeg montert flate "sikkerhetsbånd" fra bau til akter på hver side. Riktig brukt blir det i praksis så godt som umulig å falle over bord. Mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
ragtag Svart 3.November.2003 Del på Facebook Svart 3.November.2003 Jeg vurderer å mekke ett vindror på min lille 27 fots katamaran. Den har ror som henger utenpå bak (hva heter det), så jeg vurderer å mekke et veldig enkelt system med en trim tab på roret direkte koblet til en "vane". Båten er såpass liten og lett at de mer avanserte og kraftigere vindrorene tror jeg ikke blir nødvendig. Er det noen her som har erfaring med å bygge noe slikt? Finnes det bra bøker på det? Eller er jeg helt ute å kjører? Ragnar Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 3.November.2003 Del på Facebook Svart 3.November.2003 Det finnes i alle fall noen bøker om emnet, og en kan du få kjøpt av meg! "Wind-vane self steering - theory, principles and practice" av Bill Belcher. ISBN 1-877197-00-9 http://www.windpilot.com/en/Se/Kontakt/buecheen.html GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
ragtag Svart 3.November.2003 Del på Facebook Svart 3.November.2003 Hei Geir, Jeg er interesert i å kjøpe Belcher boken. Du kan maile meg hvor mye du vil ha for den og hvordan vi ordner det på ragnar@animagicnet.no eller bare ringe meg på 93832716. Bor ellers mitt i Oslo hvis du er i hovedstaden. Ragnar Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 4.November.2003 Del på Facebook Svart 4.November.2003 Fant tilfeldigvis et forum for vindror: http://cruisenews.net/cgi-bin/windvane/windvane.pl GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.