Jump to content

Dalsland kanal til sommeren

Taco

Recommended Posts

Vurderer Dalslands kanal til sommeren. Har sett på andre tråder og bilder her og det ser utrolig fristende ut! Tenkte fra Halden/Nøssemark og utforske sjøene + noen sluser et stykke nedover. Snur og tar samme vei opp igjen, for hele runden frister ikke så mye.

Båten er en Årø 28, 3,15 bred. Med 1 propell (som kanskje er litt stor også) er den jo ikke spesielt finmanøvrerbar. Fra forover og rett over i revers drar det seg lett til styrbord. Tenker på hvis man møter noen og må stoppe opp litt. Hva da hvis det er på de trangeste stedene med fjellknatter o.l. som stikker ut.....lett å ødelegge noe - skjønner?

Er det noe å bekymre seg for i det hele tatt?

:confused:

Jeg har ikke gått Dalslands kanal selv, men planlegger å gjøre dette fra månedsskifte juli/august i år!

Vi gikk Telemarkskanalen sist sommer, og der var det svært få steder som krever en så nøyaktig manøvrering, som du er (litt) redd for.

Dette tror jeg faktisk ikke kommer til å gi deg noen problemer, heller ikke på Dalslandskanal!!

Min tur til Dalslands kanal blir med min Scand Atlantic, 35 fot, 3,45 bred, mne jeg bekymrer meg ikke for slike problemer.

Mye er jo skrevet som du selv sier i andre tråder. Har selv vært opp/ned alle slusene i Dalslandskanal noen ganger med Viknes 830 - 2,98 bred, 9,0 LOA. Vi (spesielt fruen) var svært nervøs de første "slusingene". Imidlertid viste det seg at frykten var helt ubegrunnet. Alt som skjer i og rundt slusene er meget rolig, avslappet og kontrollert. Personalet hjelper til, videre er alle sluser og sluseporter utstyrt med fendring bestående av "trestokker". Dessuten ligger alle "anlegg" både beskyttet og "innelukket" slik at det er tilnærmet flatt vann og lite vind, uansett værtype. Den eneste faren ved en tur til Dalsland er muligheten for en sterk forelskelse til stedet, og en sterk trang til å ta turen mange ganger. Forøvrig - synes selv at "området" ovenfor Bengtsfors er flottest, lenger ned blir det mest "transportetappe", selv om selvfølgelig Håverud er en opplevelse. Planlegger selv en uke i Dalsland siste uke i juni - vi transporterer båten på lastebil tur/retur Moss/Tockfors, bruker Transportsentralen.

Hei Taco!

Med en passe porsjon sunn fornuft og den begrensede farta som det er naturlig å holde i de smaleste partiene, så tror jeg ikke du trenger å bekymre deg over noe slikt. Selv om kanalene er smale enkelte steder, så er det ganske oversiktlig.

Jeg syns forøvrig turplanen din virker fornuftig! Med dette opplegget får dere muligheter til å utforske det som etter min mening er de flotteste områdene i vassdraget.

Lykke til med både planlegging og tur!

:sailing:

Takk for svarene alle sammen.

Planlegging og dagdrømming er som regel halve reisen.

Slusinger er jeg ikke engstelig for, tenkte mer på de trangeste stedene. For det vingler jo litt når man har sakte fart. Men det skal vel gå greit. Får la fenderene henge ute og late som man er fra et visst sted..... :smiley:

Gunga Din: Den filmsnutten gjorde ikke lysten mindre akkurat - herlig!

Terron: Kan jeg spørre hva transporten din koster tur/retur?

Det blir vel kanskje rimeligst å betale for enkeltsluser når man bare skal gjennom noen, og for det meste holder seg i de øvre delene?

Hilsen TACO

• 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...