Jump to content

Bavaria, Tråden for bavariavitsar, hets og negativ omtale

Ask

Recommended Posts

Jeg tror ikke det er noen grunnleggende forskjell på Bavaria, Beneteau, Jeanneau, Delphia, Hanse. De er masseprodusert med helt grei kvalitet. De har selvfølgelig differensert etter forsjekllige markedsegmenter: Bavaria for familier, de franske ofte litt mer sportslig og Oceanis litt mer luksuriøst, Delphia litt mer ungdomslig.

Men ærlig talt, virkelige kvaltetsforsjekller mellom disse merkene er mindre enn mellom forskjellige båter fra samme produsent. Når jeg kjøpte båt i høst stod det mellom en dårlig vedlikeholdt Jeanneau og en godt vedlikeholdt Bavaria begge rundt 7 år gammel. Jeg gikk for Bavariaen.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Skal ikke fyre oppunder følelsene i denne debatten; for den skjønner jeg ikke. La merke til denne artikkelen på nettet og det er en kar som er redaktør i Seilas som faktisk skryter litt av Bavaria....han har sikkert ikke greie på dette, for det er sikkert feil magasin, men han sier følgende:

"Redaktør i Seilmagasinet Morten Jensen tror de nye "billig-båtene" må være minst like gode som Bavaria for å lykkes, og han berømmer det tyske verftet for dets effektive og målrettede jobbing. - Det skal noe til å ta igjen Bavaria som lager bra båter. Litt standard riktignok, men det appellerer til et bredt publikum. Konkurrentene har satset på litt mer spesielle båter for å skille seg ut, og historien har vist at nordmenn er konservative i sitt båtvalg, noe som kan gjøre de andre modellene litt tyngre å selge, mener han."

Han sier vel samtidig at det finnes båter som er mye bedre enn Bavaria, men det er vel ikke det debatten går på her.

Alt står i denne artikkelen.

P.S: Tar alle forbehold om at jeg har misforstått hele denne artikkelen. Jeg var for 1 år siden ombord i en 30 fots Bavaria på en båtmesse i Bergen, og, ja, jeg ble imponert over både pris og plass utnyttelse...men dette har jeg som enfoldig motorbåtmann lite greie på.

mvh Bergen Dørk

Åssen Båt Har du ask, siden du ikke tør skrive det i info feltet??

Hei

Som det kjem fram i fleire av mine innlegg her på BP, så har eg ein Fontaine Pajot Athena 38. Eg har òg ei sørlandssnekka med 8-10 hk Sabb. Denne har eg hatt sidan 1986. Eg har òg ein River 350, ei steadyjolla, ein Zodiac gummibåt, ein halvpart i ein Rana 13 fotar og eit par kajakkar.

Siste auken i "tonnasje" var ei optimistjolla til ungane i fjor.

Dersom dei ringar frå Norsk tipping så kan eg tenka meg ein Dragonfly 1200.

Som det forhåpentlegvis kjem fram av det første innlegget i denne tråden så er poenget at medlemmar postar bavariavitsane, bavariahetsen og sin negative omtale av Bavaria i denne tråden.

Dette i staden for å gjera det i trådar som omhandlar andre emne.

Ask

Jeg har eid vaskemaskiner av fabrikkmerker jeg aldri velger igjen, verktøy og eletroniske dupeditter det samme. Jeg har eid et par biler av merker som aldri blir aktuelt å kjøpe på nytt - kvaltieten var for dårlig. Tilliten brast. Hvis noen har lyst på en morsom historie om en bil som ble kjøpt helt ny i 1995 og som stod mer på verkstedet enn den var hjemme, ja så send meg en IM.

Men Bavaria er jeg fornøyd med!!

Nå hører vi jo stadig på BP at vi som eier Bavaria ikke skal være fornøyde med båtene våre. Har inntrykk av at kritikerne aldri selv har eid Bavaria, så jeg spør... hvor er troverdigheten? Hva kan disse kritikerne tilføre. Er det konstruktiv kritikk, eller hets?

Så ble jeg litt nysgjerrig. På båtplassen har det etterhvert blitt MANGE medlemmer. MANGE av disse er eiere av Bavaria. Motorbåter og seilbåter. Min hypotese blir som følger: Hvis Bavaria er en dårlig båt - da må det finnes MANGE misfornøyde Bavariaeiere her på forumet. Hvis ikke de finnes - da må vel kvaliteten være realtivt grei, eller...?

La oss teste ut hypotesen. Dere Bavariaeiere som er misfornøyd med båtene deres, gi lyd fra dere.......

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Som det forhåpentlegvis kjem fram av det første innlegget i denne tråden så er poenget at medlemmar postar bavariavitsane, bavariahetsen og sin negative omtale av Bavaria i denne tråden.

Dette i staden for å gjera det i trådar som omhandlar andre emne.

Ask

Litt morsomt da, at det foreløpig ser ut som du må søke i andre tråder for å finne bavariavitser, bavariahets og negativ omtale av Bavaria. :lol:

Men ærlig talt, :smash: jeg forstår ikke at det går an å bli sår (som flere i denne tråden tydeligvis har blitt) og bruke ordet hets i samme åndedrag som vitser og negativ omtale i forbindelse med kanskje tidenes mest suksessrike båtmerke. Det virker som at det påkaller følelser og at noen tar det personlig og sågar kaller det mobbing! Hæ, hva skjer? :eek: Snakkes det ikke om en j... masseprodusert plastbåt a? Jeg er gammel nok til å huske folkevognvitsene ihvertfall. Av sutrerne her på forumet hadde de vel de vitsene antagelig blitt karakterisert som ondsinnede. Det sier seg jo nærmest selv at et så suksessrikt produkt, både kommersielt, og på andre måter må tåle å bli kraftig fleipet med.

Kalle det mobbing og hets når man sier noe negativt om et produkt...... uforståelig for meg. For å skape litt balanse i det burde det da være betimelig å kreve tråder stengt som omtaler produkter, merker eller firmaer positivt? Kanskje, især hvis man er uenig i rosen.

Redigert: I mellomtiden ser det ut som det begynner å trille inn noe av det trådstarter etterlyste.

Redigert av jernia (see edit history)
Skjønner ikke vitsen med å fremlegge en masse negativ omtale av dette fabrikkmerket, men det gjør sikkert du.

Nei det skjønner jeg heller ikke vitsen med og den biten der er det vel bare 1-2 som har gjort men jeg synes det da er bedre å rette kritikken direkte til den det gjelder istedet for at de som ikke er 100% oppdatert skal gå rundt å lure på hvem det er. Det blir litt sånn som sydvestens "spesialister" ingen vet hvem det er bortsett fra han selv.

Vi ser jo mye av det samme mot merker som HR

Redigert av Enzo (see edit history)

Har fornøyelsen av å ha fulgt disse såkalte Bavaria-diskusjonene noe år, og de går i samme spor og i ring - lite og ingenting nytt. Hvorfor dukker de så da opp igjen og igjen??

Jeg har forundet meg mange ganger på engasjementet fra kritikerene i forhold til en båt en selv ikke eier. Hva får en til å brenne av en masse energi på noe en ikke vil ha, ikke eier og knapt nok har vært ombord i??

Min konklusjon er at det er minst tre forskjellige årsaker til at noen velger å bruke timer og dager på å kritsere:

1) Ren og skjær misunnelse

2) Forsvar for egen (og dyrere investering) som viser seg å ikke gi forventet oppmerksomhet. Angrep er beste forsvar.

3) Generelt negativ tilnærming til det meste ("surmulerne", vi kjenner slike fra samfunnet, arbeidsplasser osv. ellers der de tilfører lite og ingenting)

Noen som har flere? :giggle:

Det er jo en viss underholdningsverdi i dette, og sant og si tar jeg det som et kompliment at så mange er engasjert av båtmerke en har valgt. Tendensen er iallefall klar; flere og flere velger disse båtene og får sans for dem.

:flag:

Det som alltid har imponert meg med Bavariafabrikken er at de lager seilbåter på en plass midt på kontinentet langt fra alle hav - faktisk likelangt fra Nordsjøen som fra Middelhavet (ca 50 mil i hver retning). Likevel har also denne verft blitt en av de mest sukksessrike verft i Europa.

Kanskje det ha med en lang erfaring fra solid industriproduksjon å gjøre? I samme delstat (Bayern) lages BMW og Audi, i nabodelstaten lages Mercedes. Hele område Bayern/Baden-Württemberg står for "kvalitetsproduksjon" innenfor Tyskland. Her finnes det utallige fabrikker som lager produksjonsmaskiner, biler, finmekanikk, våpenteknikk, datamaskiner, elektronikk, software etc etc. Hovedkontorene og de viktigste produksjonstedene til Audi, BMW, Mercedes, Bosch, Siemens, AEG, Porsche og mange andre er ikke langt unna. Kansjke dette miljøet har bidratt til en suksess som Bavaria tross alt er.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...