Fanafjord Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 ... det ikke er mer enn noen måneder siden Bavaria var på randen til konkurs og måtte få inn nye eiere Jo, men dette var en "Askeladdenkonkurs" der den underliggende drift var bra, men eierene hadde tatt vågale investeringsbesluttninger, så kom finanskrisen og tok knekken på de. Tror ikke det hadde mye med produksjon og drift å gjøre. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Bonus Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 Jeg har forundet meg mange ganger på engasjementet ....Noen som har flere? Ja! Jeg er interessert i forretningsutvikling, markedstilpasning og posisjonering på generell basis. Innenfor flere produkt og markedsområder, ikke bare båt. Ut ifra denne platform er jeg interessert i og imponert av det Bavaria gjør og har fått til. Oppnådde markedsandeler de senere årene viser klar en virksomhet som gjør mye riktig. Helt tydelig at Bavaria er særdeles dyktige til å forstå markedssegmentering og utnytte valgte segmenters etterspørsel til egen produktutvikling og posisjonering. Denne profesjonalitet imponerer meg særlig. Om jeg så liker Bavarias produkter framfor andre er jo en helt annen diskusjon. Helt adskilt min generiske interesse for virksomhetsutvikling og strategisk tenking - og ikke minst handling. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 Jeg kjenner to personer som har forlatt BP på grunn av de stadige kommentarene om Bavaria, og de er sikkert ikke de eneste. Jeg forstår dem siden de tross alt har brukt mye penger på å realisere drømmen om å kjøpe seg en båt, og de er begge godt fornøyd med båtene de har. En og annen morsom kommentar bør alle tåle, men slik det fremføres av enkelte blir det ren mobbing. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bitteliten Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 (redigert) Jo, men dette var en "Askeladdenkonkurs" der den underliggende drift var bra, men eierene hadde tatt vågale investeringsbesluttninger, så kom finanskrisen og tok knekken på de. Tror ikke det hadde mye med produksjon og drift å gjøre. Dette kan diskuteres lenge. De tidligere eierne er ikke smågutter - de var i hvertfall ikke det da jeg var borti dem en liten stund før de kjøpte Bavaria. Og de kan regne også. Det var ikke tatt noen vågale investeringer i Bavaria så vidt jeg vet. Det som skjedde var at cash flowen i underliggende drift ikke var tilstrekkelig å til å betjene lånet i morselskapet da markedet falt. Men i regnearkene sine som antakelig var basert på et normalt marked var det helt sikkert cash flow nok til å dekke lånene. Om ikke hadde de ikke fått lånt penger til et så høyt gearet oppkjøp. Egenkapitalen var for lav til å overleve uten refiniansiering i et tøft marked For Bain betød det en avskrivning av hele investeringen - i deres forretningsmodell er ikke det katastrofe. Redigert 5.Februar.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 (redigert) Helt enig med deg Svenning , bavaria er av de dyktigste men de har egentlig hatt det rimelig enkelt. De selger en vare folk vil ha , en vare som er bra og de leverer service som fortjener gullmedalje , i det lange løp skaper det trofaste kunder og positiv munn->munn reklame. Skal jeg tenke på noe lignende innen f.eks bil så ser jeg til Toyota. Redigert 5.Februar.2010 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 Vi som har Bavaria og er fornøyd med båten vår har vel en viss evne til å sile ut konkret og informativ kritikk, og kritikk basert på "min båt er bedre enn din båt" prinsippet. Det er feks. fullt mulig å bruke 2000 innlegg på en bavariadiskusjon om en 39 fots bavaria som har mistet kjølen, uten engang å nevne hva slags dimmensjon og legering det er på tilsvarende båters kjølinnfestning. Diskusjonen går direkte på hva disse medlemmene mener en bavaria skal tåle, uten å sammenligne med hvilke forutsetninger tilsvarende båter som feks. Beneteau,Jeanneau,Hanse,Dufour har for tilsvarende grunnstøtning. Min bavaria 38AC har feks. 9 stk 20mm A4/70 bolter med doble muttere og en 5mm tykk tallerkenskive med diameter på 60mm. Båten stikker 1,7 meter, og kjølen veier 2,1 tonn. I tillegg er kjølen limt med et spesielt lim til båten. Spør man om det kan skaffes tilsvarende data for tilsvarende båter under en slik pågående bavariadiskusjon, så kommer det lite interessant, formålet med diskusjonene er ikke å sammenligne med andre merker, men ene og alene å rakke ned på et merke som de av en eller annen grunn har et behov for å rakke ned på. Det finnes flere eksempler på at folk som har fulgt med på bavariadiskusjonene, har endt opp med å kjøpe bavaria under diskusjonene. Rett og slett fordi en lang bavariadiskusjon som egentlig handler mest om at enkelte her på baatplassen har en "min båt er bedre enn din båt" greie, som sikkert begynte i barnehagen med at "min pappa har finere bil enn din pappa". Hvis det er alt som kommer frem, så er det jo faktisk god Bavariareklame. Og etter å ha vært en tur på båtmesse, og hørt hvor mye negativt enkelte selgere kan si om konkurrentene, så forstår vi jo at enkelte har noe å tjene på å snakke stygt om den desidert tøffeste konkurrenten de noen gang har hatt. For det er gjerne slik at de som har eller har hatt bavaria stort sett er veldig fornøyde, kanskje plagsomt fornøyde vil nok enkelte her inne si. Vi må skille mellom kvalitet og luksus. Det finnes helt klart mer luksuriøse seilbåter enn Bavaria, men det tror jeg folk som går på båtmesser kan se med det blotte øye. Hvem lar seg vel ikke imponere av trearbeidene til Hallberg Rassy. Det er derimot ikke sikkert at en HR har noen lenger levetid enn en Bavaria. Men det var jo godt for enkelte at det kom en ny krangletråd her inne igjen. Hadde det ikke vært så mange bavaria eiere, så ville det ikke vært så gøy med bavariatråder heller. Det er jo det eneste seilbåtmerket man kan skrive noe negativt om, og så går det 10 minutter før man får respons fra en eier. Jeg ser jo at enkelte finner det veldig underholdene. Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 Jeg jobber med musikk og plukker ofte opp nye låter lenge før de tar av blandt folk, når da "alle" liker de er jeg lei og hører på nyere ting. Da oppfattes det ofte som om jeg synes det er dårlig musikk når folk spør om jeg kan spille de mens jeg bare er lei. Slik er det vel med de fleste ting som blir for "populære"! Men de stygge vinduene Bavaria har kjøpt inn en million av på lagersalg som de putter på alle modellene kommer jeg aldri til å like Sitér dette innlegget . Link to post
Fanafjord Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 (redigert) Det som skjedde var at cash flowen i underliggende drift ikke var tilstrekkelig å til å betjene lånet i morselskapet da markedet falt. Jo, sånn oppfatter jeg det også. Markedet fallt sammen noen måneder, cash-flow stoppet opp og likviditeten gikk i kjelleren -> Konkurs. Denne sorten konkurs er vanligvis ikke farlig for selskapet som driver produksjon og salg. Det er bare eiere som taper og nye eiere kommer inn. (Hvis ikke konkursen drar seg så lenge eller har andre negative ringvirkninger.) Redigert 5.Februar.2010 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Bitteliten Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 Tja - Raymarine er et eksempel på et selskap som nesten ble med i dragsuget. En hypotese om at eiernes problemer ikke berører selskapet forutsetter at noen er interessert i å kjøpe. SLik markedet var var det ikke så mange som fikk lån til investeringer i det hele tatt. En del PE fond startet faktisk med utlånsvirksomhet i stedet for å investere selv da markedet var som tøffest. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 Der sa du noe viktig moosewine , du synes vinduene er stygge , jeg synes vinduene på de siste modellene før den siste 32foteren er knallfine , det er ikke noe rart siden vi mennesker er ulike og har ulik mening. Det som er synd er at det skal være straffbart å fortelle noen at man har en annen mening enn det som er "loven" Sitér dette innlegget Link to post
SRC31 Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 Dette må da være tidenes forsøk på å se hvor lang en tråd kan bli? Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 Men de stygge vinduene Bavaria har kjøpt inn ... Ikke si noe styggt om avataren min. Jeg tar dette veldig personlig. Muligens føler jeg meg mobbet og stevner deg for skipsrådet. Hehe, vinduene likte jeg selv ikke så godt heller og kona syns Jeanneauvinduene var så mye finere, men det er liksom noen kompromiss man må ta. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
moosewine Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 Problemet er jo at de blir alt for store på en 30 foter! Og hadde jeg kjøpt en 50 foter så hadde jeg forventet noe annet enn vinduene fra 30 foteren.... Sitér dette innlegget . Link to post
Fanafjord Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 (redigert) En hypotese om at eiernes problemer ikke berører selskapet forutsetter at noen er interessert i å kjøpe. Hvis den underliggende drift er bra og genererer noe positiv cash-flow så vil jo noen kjøpe til nåverdien av den fremtidige cash-flow. Differansen mellom den aktuelle nåveriden og tidligere foretatte investeringene er det eierene (eller eiernes banker) taper. Men så lenge driften (utenom fortatte investeringer, ie sunk cost) er bra så vil noen kjøpe - men ikke til prisen av de opprinnelige investeringer. Går derimot selve driften på underskudd, da blir det fort kroken på døren... Redigert 5.Februar.2010 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Pelle Parafin Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 (redigert) Trådstarter henviser til meg,når det gjelder denne tråden.Jeg har ingen innteresse i å hetse Bavaria,(som jeg personlig synes er veldig fine båter)Det jeg mente var at det finnes andre tråder her på forumet, som omhandler nevnte tema,for de som ikke har sansen for omtalte båtmerke.Synes ikke det er rett med slik negativ omtale ang. ett båtmerke på et så stort forum,kansje det kan få følger på sikt. Redigert 5.Februar.2010 av Pelle Parafin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 Tidligere eiere av Bavariaverftet høstet 1,3 milliarder euro for verftet da de solgte det i 2007. Tipper Goldman Sachs skulle vært foruten den finansieringen de Gav Bain Capital for det verftet....... Sitér dette innlegget Link to post
aquila 2 Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 Suksessen kommer fra å ha rett produkt til rett pris til rett tid i markedet. Dette er en helt riktig konklusjon etter min mening. Da vi kjøpte ny seilbåt i 2004, så vurderte vi også bl.a Bavaria 36. Vi endte opp med en Jeanneau 35 fordi vi syntes vi fikk mest for pengene med den, og det mener jeg fremdeles. Men det var mange som mente det motsatte. og det har jeg full respekt for. Jeg tror, etter å møtt flere Bavariaeiere at de er fullt oppegående mennesker. Dere som kritiserer Bavaria skal huske på at mange Bavariaeiere tidligere har eid eks Comfort og Maxi, og har mye bedre greie på båt enn kritikerne. Sitér dette innlegget Link to post
Krølle Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 1 stk bavaria vits på 4 sider Jeg må tie da jeg selv har Bayliner Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 .... som antakelig var basert på et normalt marked Et "normalt" marked i denne forbindelse var det at salget skulle øke like mye "neste år" som "foregående år"? Kunne vært interessnt å se salgsstatistikken over Bavaria, og kanskje salg av fritidsbåter generelt, i årene før, under og etter overtagelsen for virker som om økonomer stort sett bare klarer å predike at morgendagen er en forlengelse av gårsdagen? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Fanafjord Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 ... økonomer stort sett bare klarer å predike at morgendagen er en forlengelse av gårsdagen? Nå er det ikke bare Bavariaeiere som blir mobbet men vi stakkars økonomer også. Kan jo bli direkte depressiv... Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Bitteliten Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 Ingen aning - men de pleier å ha worst case, normal case og best case i sine modeller. Sitér dette innlegget Link to post
fem@il Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 Nei,nå må vi holde oss til hva trådstarter egentlig ber om. Bavaria er/har: Motor Volvo Penta, som har produsert motormodeller kun for Bavaria,og er noe dritt Rigg: Seldènrigg,produsert egene modeller kun til Bavaria,og er "farlig svake" Luker/vinduer mm er av ukurant,svak/elendig kvalitet Absolutt allt dekksutstyr er underdimensjonert og farlig ved vindstyrker over 12 m/s Skrogtykkelse er unormal tynn,slik at ved opplag på land synker krybbestøtter inn i skrogsiden,og kjølen kommer opp/inn i båten i løpet av vinteropplaget. Pidestallen "beveger seg,og er løs" Snekkerarbeide,innredning er elendig. Lukter plast/septik i hele båten. Mister kjølen ved grunnstøtning Er ikke verdt prisen overhode Elendig bruktbåtpriser Vrak etter mer enn 10 års bruk Selg den fort,før tapet blir for stort At det går an å være så dum å kjøpe en ?? Disse menneskene som kjøper dette produkt,er helt på jordet når det gjelder båtkunnskap/seilkunnskap. Komentarer? Som vanlig blir de sakelige,det er jeg helt sikker på mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 (redigert) I love bavaria Redigert 5.Februar.2010 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 Har Bavaria. Er faktisk glad i den. er det meg det er noe galt med For ta en tur til legen Ellers synes jeg dusjhåndtaket er av veldig god kvalitet. Samme med skrue nr3 i dørken inne på høyre side(SB-side). Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 er det meg det er noe galt med For ta en tur til legen to late my friend, way too late Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.