Jump to content

Kartplotter slår ut radioen

ut mot havet

Recommended Posts

Lurer på om det er nokon som har hatt samme problem.

Saken er at når eg slår på kartplotteren så misser radioen signal, slår eg av plotteren så er radioen klar og god igjen. Radioantenna er plasert ca. 30cm frå GPS-antenna. Inne er radioen plassert ca. 10cm frå plotteren.

Har testa fleire radioer, men med samme resultat.

Har nokon ei forklaring/løysing på problemet? :headbang:

GPS antenna er en ren mottager. Det vil si at det ikke er noe signal med effekt i der. Lite trolig at GPS HF signalet er årsaken. Jeg ønsker å vite mer om radioen din. Er den fastmontert med ekstern antenne? Kom bare til å tenke på et du kansje har en antenneforsterker på radioen og at den mister spenningen p.g.a av en eller annen feil på 12V siden.

Hva slags GPS har du, og sitter GPS`en inne i antenna med parkabel mellom plotter og antenne, eller er det koax mellom plotter og GPS antenne?

Jeg er ikke kjent med detaljene i GPS mottageren, men om det er 10,7MHz MF, kan denne teoretisk "jamme" MF`en i radioen, men dette er egentlig helt usansynlig.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Er begge apparatene koblet via samme strømkabel eller koblingspunkt?

Det kan slå ut slik du beskriver hvis det er tynne kabler eller el-anlegg

som er dårlig dimensjonert.

Har du forsøkt med separat strømtilførsel til vhf og plotter?

Det er/ var vel forresten også et krav om at vhf skal ha separate strømkabler

med tilstrekkelig dimensjon og egen sikring?

• 1 måned senere...

Har forsøkt å kople frå antenne til plotter men når eg slår den på så vert det skurring i radio og vhf, har lagt opp seperat strømforsyning men ingenting hjelper. Kan det vere sjermen på plotter som skaper støy? prøvde å trekke den litt til side men det hjalp ikkje.

Eg er fortvila over at det ikkje går an å finne årsaka til problemet, kan det settast på noko form for støydemping?

Er det andre som har Navis plotter og som har opplevd liknande? :confused:

Årsaken til problemet er da ganske innlysende "Plotteren produserer radiostøy". Dette skal en plotter ikke gjøre men desvere er ikke det noe ukjent fenomen. Om du har en ny plotter er det bare og reklamere på den. Og fjerne slik støy kan være mulig om den er såkalt ledningsbunnet da kan det hjelpe og sette på feritt på alle ladninger som går til plotteren feritten må da monteres så nert plotteren som mulig. Er støyen direkte utstrålt fra selve plotteren er det ikke stort du får gjort med den annet en og kjøpe ny plotter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...