Jump to content

Trenger råd ang kjøp av ny bavaria seilbåt.

bmwpat

Recommended Posts

Holder man til som undertegnede inne i en fjord så er det like greit å gå for større motor. Det er dyrt å gjøre noe med etterpå. Det er kjedelig å bruke 1-2 timer ekstra på turen hjem fordi du har motvind. Krysse ut/inn Oslofjorden ser jeg på som en hobby for spesielt interesserte. Det er ok å kunne gå skrogfarten selv om det blåser motvind. Med 18 hk på en båt over 30 fot så mister du mye fart straks det begynner å blåse/bli litt sjø. Jeg har vel tilgode å treffe noen som har angret på at de gikk opp litt på motor. Det er en liten utgift som gir lavere støy og bedre fart.

Noen som kan gi meg en forklaring på Rodkick og spiliftsystem ?

Rodkick er en gassfjær eller vanlig fjær i en hylse som holder bommen oppe. Spiliftsystem vet jeg ikke, men jeg ville tro det var snakk om bomfløft til spinnakerbommen. Du trenger ikke spinnaker med alt tilhørende utstyr med en gang, men spinnakerbom med tilhørende bomløft og nedhal er lurt å ha til å spri genuaen på lens, slik at den står stabilt.

Akterstag strammer er det noe som er vanlig å ha?

Ja, absolutt. Veldig viktig trimanording når det blåser opp.

Fordeler og ulemper med vanlig kjøl kontra jernkjøl som er grunnere (stikker 1,49)

Ulempe med vanlig kjøl er dypgående i forbindelse med tillegging i naturhavn, men i praksis ikke noe problem så lenge kjølen ikke nærmer seg 3m. Fordelen er mer stabil båt som tåler mer seil og mer vind. Dette gir både behageligere seilas, mindre krengning og, som en ekstra bonus, mer fart.

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Holder man til som undertegnede inne i en fjord så er det like greit å gå for større motor.

Hehe, ser poenget ditt, men er ikke enig, selv om jeg er drita lei transportetappen jeg også. Har en sliten 7.5hk på en Rush 77, dét butter i motsjø ja, og er forholdene ikke optimale blir den brukt for det den er verdt for ihvertfall å komme fram før vi må snu og padle oss opp elva tilbake.

Men i praksis er det vel først og fremst strekningen Drøbak - Filtvet som er den virkelige bøygen, maken til kjedelig farvann.

Vil heller snu det på hodet og si at om seilbåten trenger større motor, så er det noe annet som er galt. Men hver sin smak, så det er uansett viktig å velge riktig, enten det blir standard eller oppgradert motor.

Ja, absolutt. Veldig viktig trimanording når det blåser opp.

Akterstagstrammer er godt å ha. Ikkeno' must hvis ambisjonene er lave, men uten har man jo gitt slipp på en viktig trimmingsmulighet.

Bavaria 32 har også storseilskjøte i cockpit, men mangler løygang. Mange cruisere har skjøte på hyttetaket hvor alt blir utsatt for mye større krefter. Med skjøte i cockpit (lengre ut på bommen) blir belastningene lavere. Løygang er også viktig for å trimme storseilet, men blir ofte i veien i cockpiten på en cruiser.

Mye bra tilbakemeldinger her, har jo lært mye bare de siste dagene :smiley: . Vanskelig å bestemme seg for hvilken båt en skal ha når en først skal kjøpe helt nytt, men

hvordan blir det å sammenligene en Sun odyssey 33i opp mot en bavaria 32 ? Har ikke hørt pris på sun'en enda, men det blir vel gjerne noe dyrere enn bavariaen?

Tenker på forskjell i kvalitet på vinsjer, rigg osv. Når jeg først kjøper båt så vil jeg gjerne ha en som jeg kan "vokse" litt i og ikke føle at utstyret trenger oppgradering i løpet

av de første sesongene. Ligger disse båtene i samme sjiktet, eller blir det "Skoda mot Bmw" ?

Jeanneau mot Bavaria blir som Ford mot VW, men både pris og utsyr kan avvike. Kvaliteten på begge båtene er god, men jeg kan nevne noen forskjeller.

Jeanneau har laminat i innredningen, Bavaria har mahognyfiner, altså treverk.

Jeanneau 33i er 32 fot lang, Bavaria 32 er 20cm kortere.

Bavaria har ekstremt volum, Jeanneau har mer normalt volum.

Bavaria og Jeanneau bygges begge med kvalitetsleverandører på utstyrssiden. Dimmensjonene på winsjer,blokker,seil, motor må sjekkes på hver enkelt modell, men kvaliteten er der uansett, selv om feks. winsjene kan være av en større type på den ene eller andre båten.

Bavaria bygges med sandwich over vannlinjen og i dekk, det gir kondensisolasjon. Jeanneau har ingen isolasjon, men glassfiber tvers igjennom.

Kvaliteten på begge er god, men jeg ville valgt Jeanneau 33i fordi designet er penere etter min mening. Vi snakker mye smak og behag her, samt at utstyret må sammenlignes nærmere. Både Heitmann og Lundebaat er solide og gode leverandører.

Jeanneau har laminat i innredningen, Bavaria har mahognyfiner, altså treverk.

Jeanneau 33i er 32 fot lang, Bavaria 32 er 20cm kortere.

Bavaria har ekstremt volum, Jeanneau har mer normalt volum.

Bavaria og Jeanneau bygges begge med kvalitetsleverandører på utstyrssiden. Dimmensjonene på winsjer,blokker,seil, motor må sjekkes på hver enkelt modell, men kvaliteten er der uansett, selv om feks. winsjene kan være av en større type på den ene eller andre båten.

Bavaria bygges med sandwich over vannlinjen og i dekk, det gir kondensisolasjon. Jeanneau har ingen isolasjon, men glassfiber tvers igjennom.

Faktisk har Jenneau sandwich i dekk og bra snekret treverk som leder kondens ned skrogside til bunn.

Men de er mer man kan sammenligne her:

Bavaria har bra utført installasjon av batterier, riktig koblet opp og god mulighet til utbygging av forbruksbank. Jenneau har amatørmessig installasjon av forbruksbank som reduserer kapasitet og levetid. Utbygging av forbruksbank er vanskelig.

Bavaria har samme enkle billigvarianten av sikringspanel og andre lavprisprodusenter men den har markedets beste beskyttelselakk. Jenneau har dårlig lakkering på kretskort på sitt sikringspanel.

Bavaria har i fleste sine båter skillediode til fordeling av ladestrøm til batteribanker. Jenneau har spenningstyrt laderelè i fleste sine båter, svakhet i lading av stor batteribank som ligger lav.

Nå må jeg søke legen...jeg gir Bavaria komplement... :lol:

Ser det blir nevt at volumet i Bavarien er større enn i 33I, og det vil nok bety en del for oss som skal bruke den som en turseiler. Nå har jeg kun sett Bavariaen "live" men jeg ut fra bilder så liker jeg designet på Jeanneau'en bedre. Detaljene på båten er litt mer "påkostet" ut synes eg, men det kan jo forandre seg når en ser den i virkligheten.

Noen som har forslag på andre båter i denne størrelsen (nye/nyere brukt) som en bør ta med i vurderingen?

Brukt Bavaria 32AC, fordi det er en romslig og etter min mening pen turbåt som man får til en hyggelig pris.

Beneteau Oceanis 323, stiller i samme klasse som Bavaria 32, men har penere detaljer i innredningen, og et flott bad.

Delphia 33.3, med sin nye moderne innredning. Delphia 33.3

Ingen av disse er noen racere, det er familieseiling som står i fokus.

Redigert av Seiljåtten (see edit history)

Nå har eg motatt et pristilbud fra heitamann på 33I. Utgangsprisen på den er 765 tusen levert verft. Dette er ca 185 tusen mer enn bavaria 32. Frakt til Norge, klargjøring/rigging er 20tusen billigere på bavaria. Ekstrautstyr prisene er ganske like. Noe utstyr er litt rimligere på 33I.

Det vil si jeanneau 33i ligger i samme prisleie som Bavaria 34/35. Uten å ha sett jeanneau 33i så regner jeg med at bavaria 35

har en del mer volum i kabin.

Den er ikke det, dagens 32 er 9,99 mens gårsdagens 32AC var 10.30... som er 33,8 fot.. det er sikkert derfor de benevner den som 34 fot... Bavaria hadde romslige føtter i gamle dager... Jeg hadde en 39 som var 12,14 som er nesten 40fot... så om en taster inn dette på f.eks finn.no i meter så blir det 40 fot....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Er ikke nok med 15kg anker forut isteden for 10kg til at man kan måle mer lengde på båten? Disse målene viser ikke alltid fysisk størrelse på båten der eldre båter hadde lang stavn som i stor del var ikke engang brukbar til ankerutrustning mens nye har mer rett stavn. Oppmåling i gamle gode tonnene viser mer størrelse på en båt.

Gamle 32AC har et skrog som er 32,5 fot langt, men båten er sannsynligvis ikke like volumiøs som den nye 32 foteren.Total lengden er sikkert 34 fot, men de siste 1,5 fotene kan du kun bruke i skrytesammenheng. Jeg mener at Bavaria på de nyere modellene kjører litt for hardt på dette med volum i høyde og bredde. Vil man lage en romslig båt, så strekk den også i lengden, det er så utrolig mye penere, dessuten seiler den da også raskere. AC serien som bavaria produserte for noen år siden har et mer klassiskt forhold mellom lengde og volum. Du får sikkert en grei 5-6 år gammel Bavaria 36AC til prisen av en ny 32 foter med utstyr. Det finnes mange flotte forskjellige modeller fra Beneteau,Bavaria,Jeanneau, Hanse på finn.no. Vurder disse også når du skal handle båt, så får du et realistiskt forhold til hvor mye en båt faller i verdi, og hvor mye modellene har endret seg de siste 5 årene.

Jeg har kjøpt (og fått overlevert) den nye bavaria 32 cruiser.

Vi er meget fornøyde med båten. Den virket mer romslig og betydelig mer moderne enn utgående 31 cruiser. Badeplattformen bak er også helt topp. Ankepunktet vårt er at vinduene i hyttetaket er mindre enn på den gamle modellen, men båten er lys og fin inni.....

Vi er også meget fornøyde med den servicen vi har fått hos Lunde Båt Vest (v/ Flemming).

Vi gikk for den lille motoren. Nå har vi ikke kommet ut for store bølger/mye motvind enda, men motoren ser ut til å holde fint.

Når det gjelder montering av utstyr er det en del ting man kan spare på å montere selv. Vi har ettermontert alt utenom varmtvann/dusj. Noe sparte man mye på, noe sparte man lite på. Kontakt meg gjerne for mer info om mine erfaringer her.

Ser kalesje/sprayhood blir diskutert i tråden her.

"Originalsprayhood" fra verft er ikke den lunde båt leverer da den visstnok er for liten og dårlig. Det skandinaviske markedet får sine sprayhood og kalesjer levert fra Kapell og Annat i Sverige. Jeg fikk gjennom Lunde båt min levert fra Øyane Seil og Kalesje som ligger i stavanger. Denne kalesjen var meget bra og etter å ha sett andre båter vil jeg si den er av det beste jeg har sett. (Kan sikkert poste bilder hvis noen er intr i det).

Redigert av bavariaeier (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...