Jump to content

Trenger råd ang kjøp av ny bavaria seilbåt.

bmwpat

Recommended Posts

Kjøpte nettopp en autopilot fra England, Raymarine spx5, til ca 10000 kr ferdig fortollt. Det blir en lørdagsettermiddag en vårdag til montering, men det synes jeg blir bare kos.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Kjenner igjen disse prisene fra da jeg selv kjøpte ny båt for 10 år siden.

Tror de egentlig ikke vil ha jobben (mer logistikk, garantiansvar ?), og priser deretter.

Om du ikke vil montere ting selv tror jeg det er billigere å kjøpe denne tjenesten separat - kunne jo høre med Servicemannen / Kaftein Øl eller andre her inne som driver med sånt?

Jeg satte inn autopilot og septiktank selv, og fant ut at jeg hadde en timepris (les innbesparelse pr time) på ca Kr 2 500.- for jobben. Og det er jo greit betalt.

S/Y Surprise

Blir nok å ettermontere mest mulig av utstyret selv. Er rimelig hendig så det skulle nok gå greit. I tillegg jobber min beste kompis som montør

av marin elektronikk på heltid, så da skulle det jo være mulig å få litt hjelp hvis en skulle stå fast.

Krysser jeg av i listen det utstyret jeg vil ha blir det fort 300 tusen. Baller fort på seg når en må betale 3 dobbel pris for alt en skal ha.

Slikt som spinnaker/gennaker er det noe som en godt kan vente med til en får seilerfaring, eller er det noe en like godt

bare kan handle med en gang? Spinnaker koster 20000 i lista

Det er utrolig gøy med spinnaker eller gennaker, men jeg vil vente litt til du behersker båten godt og vet hva slags duk du virkelig vil ha.

Når man skal kjøpe båt, begynner man med alle kryssene i ustyrslisten, for det høres jo nødvendig ut. Deretter fjerner man ett og ett kryss for å komme ned på nivå med nettbankens realiteter. Når man har kjøpt seg båt finner man ut at utstyrslisten ikke var komplett, og man begynner å kjøpe ting som ikke stod der engang. Feks gummibåt og påhenger........

Spinnaker koster 20000 i lista

Dette skaffer du deg mye billigere på egen hånd. Du må også ha spinnakerbom. Men som Fanafjord sier er dette gøy å seile med så selv om mange seiler hele livet uten vil jeg på det sterkeste anbefale å begynne med det så snart dere hersker det elementere ellers ved seilingen.

Lykke til med båtvalget

jeg kjøpte jolle til 3400,- på maritim og en brukt 4HK for 1000,-

I løpet av hele 2009 sesongen ble dette brukt 2 ganger og resten av tiden var det bare et pez å ha det hengende etter seg.

Spinnaker fulgte med båten, men den første sesongen nå, hadde jeg intet behov for å prøve meg på å henge den opp. I medvind hadde jeg mer enn nok med å prøve å lære meg mest mulig om å få mest mulig ut av den lille vinden som kom med de seilene jeg hadde oppe i øyeblikket.

Jeg føler jeg har maaaange timer å lære veldig masse på fremover og jeg har intet behov for å lære alt på en gang. Om jeg kommer 19,8 minutter senere frem til Son på fredag 28.mai, vil jeg fortsatt rekke MGP-finalen 29.Mai på Son kro dagen etter og da er jo helgen reddet. (MGP på Son kro er blitt tradisjon og vi bli stadig fler)

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Hei. Jeg har vokst opp med motorbåt og konvertert til seil 2006. Da kjöpte jeg en Bavaria 30 cr ny som jeg ettermonterte endel utstyr på selv. Fikk kr. 25 000,- mer igjen enn totalkostnaden da jeg solgte etter 3 sesonger. I fjor kjöpte vi vår 2. Bavaria som en 35 cr. Denholder jeg på å ettermontere utstyr på nå. Mitt råd er å få med det ytstyret som det er vanskelig å få gjort noe med etterpå og det er: Rullestorseil om man vil ha det, mastmontert utstyr(tv-antenne/vindinstrumenter), ekstra vanntank, ekstra åpning i rekkestötter. Varmtvann, varmer, autopilot, ankervinsj, stereo etc., higtech seil etc. kan du ta ettervhert. Ofte kan du få bedre pris ferdig montert lokalt enn du får fra forhandler. Det er nok der forhandleren gjör sin störste inntekt.

Båten er grei å seile slik du får den. Når du blir mer avansert kan du vurdere oppgradering. Å legge mye penger i dette för du vet hvor mye du kommer til å seile kan väre unödvendig.

Fordelen med å kjöpe nytt er at du får 5 års reklamasjonsrett. Ulempen er at hva du kan legge i båten av kr. etterpå er uendelig.

Ang. sprayhood/cockpitkalesje er det suverent utstyr, men sörg for at du får fra Kapell och annat. Det er de Lundebåt bruker og etter mitt syn leverer Kapell och annat noe av det beste du får. Det ser dessuten strökent ut. Å kjöpe dette selv er det ikke mye å spare på. Ang. plotter/autopilot så er det rimelig stiv pris på å få dette levert med båten. Jeg kjöpt selv Raymarine A60 med ekkolodd og monterte selv. Det er ikke vanskelig. Likevel er jeg rimelig skuffet over Raymarine plotteren. Det ser fint ut men prestandaen er dårligere enn i min 9 år gamle Garmin 176 c. En god plotter med kart finner du til ca kr. 8 000,-. Jeg har alltid lurt på hvorfor man trenger större skjerm/plotter på en stor saktegående seilbåt enn på en liten hurtiggående motorbåt. På en seilbåt har du god tid til å fölge med på plotteren, mens på en liten hurtiggående båt går det fort og "humpete" og det er vanskeligere å fölge med på plotteren? Mitt poeng er at er det et sted man kan spare penger er det på plotter. Det som er kult å hipt og koster skjorta i dag vil ingen ha om 3 år.

men sörg for at du får fra Kapell och annat. Det er de Lundebåt bruker og etter mitt syn leverer Kapell och annat noe av det beste du får. Det ser dessuten strökent ut.

Har sett en Bavaria 42 med kalesje fra Øyane Seil & Kalesje i Stavanger, og hvis du skal få en mer strøken kalesje/sprayhood, tror jeg du må lete en stund.....

Har forøvrig fått kalesje derfra til min båt og det ble veldig bra!

Du behøver ikke oppgradere noen av seilene. Holdbarheten på de rimelige standardseilene er gjerne bedre enn på dyrere seil, men velg UV film på genoa, for det er helt nødvendig for en turseiler som ikke tar inn seilene eller bryr seg om å trekke opp et beskyttelsestrekk. Hvis du imidlertid vet at du har mye konkurranseinstinkt, og kommer til å delta på regattabanen, så vil du nok ha stor glede av å oppgradere seilgarderoben. Det første seilet jeg ville oppgradert er storseilet. Storseilet er ikke det seilet som gir mest ekstrafart for pengene, men har du først et rimelig bra storseil, så er det ikke så mye penger som skal investeres i et godt forseil senere om du vil vinne på regattabanen. Dessuten har du da et ekstra forseil som kan benyttes til vinterseiling. Det er lite trolig at du noen gang kommer til å benytte et ekstra storseil om du har det liggende. Selv har jeg endt opp med original genoa til høst og vinterseiling, og et dyrere seil på sommeren når jeg bruker båten mye.

Hvilken nettbutikk er å anbefale?

Jeg har kjøpt fra følgende forhandlere, og alt har fungert helt knirkefritt:

cactusnav.com

Yachtbits.com

marinesuperstore.com

Alle tre er rimelige og helt profft. Cactusnav er som oftest billigst og programmerer også VHF og EPBIRB med norske kanaler.

Siste handel var en autopilot fra marinesuperstore.

Kjøp et engelsk båtblad på flyplassen, Practical Boat Owner for eksempel, og du finner massevis med reklame fra forhandlere. Eller google etter ordet "chandlery".

Redigert av Fanafjord (see edit history)

Hvis du kjøper ny seilbåt er det viktig å få riktig motor, riktig rigg, og ellers utstyr som ikke så enkelt lar seg ettermontere. ...

Dette kan man nok ta ganske rolig når man kjøper en ny Bavaria ...

Når det gjelder utstyrspakke med plotter, ankervinsj, varme osv. så er det jo riktig at dette kan kjøpes senere og ettermonteres. Jeg tror imidlertid det kan være størst rom for pruting når man kjøper det hele ferdigmontert med en gang. Var på bruktmarkedet i vinter, og klarte da å «grine» meg til ekstrautstyr for over 100.000,- på en bruktbåt som skulle selges via forhandler. Det ble ikke noe handel likevel, men det viser at forhandler har ganske mye å gå på når de skal bli «kvitt» en båt. Det samme gjelder ikke dersom man skal kjøpe sakene enkeltvis i ettertid.

Til turbruk har jeg aldri sett vitsen i å oppgradere hverken seil eller vinsjer.

Man leser jo i tester at enkelte seilbåter kommer med for spinkel dekksutrustning, men jeg tror ikke Bavaria er spesielt utsatt her, og det skal også veldig mye til før det i praksis blir et problem.

Seil, derimot; Der ville jeg oppgradert. Spesielt dersom det velges rullestorseil (eller rullestolseil som jeg pleier å kalle det) ville jeg oppgradert til en variant med stående spiler med en gang. Ville ikke valgt den løsningen selv, men storseil på rulle har sine fordeler også. Seilene er uansett båtens «motor» og det er mye seilglede å hente her.

Det var spørsmål om spinnaker/gennaker også; Det er ikke noe man «må» ha første sesongen når man skal lære seg grunnprinsippene. Det er vel liten grunn til å velge spinnaker her, gennaker er mye enklere å håndtere, og valgmulighetene er også større. Det er derfor det kan være fornuftig å bruke en sesong til å bli kjent med båten slik at man vet mer om hva man egentlig trenger før man går til anskaffelse.

Edit: Ser at man lett kan «påberope» seg en timepris på 2500 når man monterer utstyret selv. Man kan jo da tenke seg hva timeprisen på fabrikkmontert utstyr blir ... så her skal man kunne prute seg til kraftige avslag i prisen dersom man kjøper båt med alt ferdigmontert.

Redigert av nicknack (see edit history)
Er de på grunn av kvalitet på utstyr eller at kjøper har ikke noe valg

Det har med valgmuligheter å gjøre, og velger man riktig får man høyere opplevd kvalitet (også kalt seilglede). Når det gjelder riggen leveres vel Bavaria med Seldén mast, uansett om det er med eller uten rullefunksjon. Det er selvfølgelig viktig å velge det alternativet som passer best (for en selv), men det man har å velge mellom da vil uansett være fornuftig dimensjonert for båten og av god kvalitet. Når det gjelder motor så vil vel standardinstallasjonen være tilstrekkelig også. Bavaria leveres med Volvo motor svjv, og enkelte vil sikkert hevde at Volvo har hatt noen modeller av varierende kvalitet slik at man heller har valgt f.eks. Yanmar. Men jeg kan ikke se at dette er noe å henge seg opp i i dag. Mye bedre å legge pengene i bedre seil. Investerer man i bedre seil enn standard og legger på f.eks. en gennaker blir seilgleden større og gangtimene på motor færre. Når det gjelder rullestorseil; Det er ikke optimal for seilegenskapene, men hvis bekvemmelighetsfaktoren fører til at man seiler mer skal man velge dét, er derimot bekymringen å bli forbiseilt velger man normal rigg (når man seiler oppdager mange at konkurranseinstinktet er litt sterkere enn man hadde trodd på forhånd :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...