Jump to content

Skroggjennomføring skal de behandles med noe vinterstid.


rolk

Recommended Posts

Jeg klippet dette fra en annen tråd.

"Det er vel større sansynlighet for at en lukket, "ukonservert" kuleventil (som de fleste har) sprekker , enn at en fleksibel slange på innsiden gjør det. Eller er jeg helt på jordet? "

 

Kan noen fortelle hva en konservert kuleventil er for noe. Jeg har nok en ukonservert i min båt, og nå ble jeg redd. Jeg regner med at dette gjelder kuleventil i skroggjennomføring.

Link to post
Share on other sites

Kan noen fortelle hva en konservert kuleventil er for noe.

 

Det er vel en ventil som har vært innom en konservator en tur :giggle: . Neida, om ventilen er fylt med frostvæske og deretter stengt, slik at det likker frostvæske i hulrommene, vil den ikke kunne sprekke om den er utsatt for noen kuldegrader. Men for oss her vestpå, uten is i særlige mengder rundt båten, er ikke dette noe stort problem. Så lenge det er sjøvann med plussgrader under båten skal det mye til for at ventilene skal fryse. Jeg har i alle fall aldri konservert mine, og jeg har hatt båter ute på vinterstid noen år nå...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg må bare spørre. Eg må berre spørre korleis i all verden dere fyller opp med glycol. Eg har tre gjennomføringer i min kutter. Grove saker. Fra toalett og ut er det jo greit, toalett og inn er jo ein liten jobb visst eg må løsne slanger og fylle med glycol. Men til spylepumpa vil eg aldri kunne få glycol ned i ventilen. Grove saker og vanskelig og løsne. Kan da ikke være mulig at det skal gjøres. Jeg bare spør for jeg er ny båteiger.

Link to post
Share on other sites

Prosessen er i grunnen ganske slitsom, for slangene må av.

 

Vanligvis bruker jeg noen slangstumper jeg har liggende, i forskjellige (korrekte) dimensjoner.

 

1. Stenger ventilen

2. Tar av slangen

3. Trer på ny slange, som går et stykke høyere enn vannlinja.

4. Fyller ny slange med frostvæske (glykol/vann) (Trakt er lurt)

5. Åpner ventilen 1/3 til halvåpen, ser at glykolen renner ut i havet gjennom ventilen

6. Stenger ventilen, fortrinnsvis før det slutter å renne, men samtidig så seint at jeg er rimelig sikker på at det er nok glykol tilstede.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Prosessen er i grunnen ganske slitsom, for slangene må av.

Ikke nødvendigvis. Dersom man tar seg jobben/kostnaden med å montere en t-kobling med en stengeventil på slangen kan denne benyttes for å tilføre frostveskeblandingen. Dog - slangen må jo av for å montere denne t-koblingen, men det er en engangsoperasjon.

 

Dersom man bruker båten ofte på vinteren og dermed har behov for å konservere gjentatte ganger kan dette være et alternativ.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Nja, ikke sikkert det. Men det avhenger av hvor ofte man skal konservere. Gjør man det en gang hver høst og ferdig me det er det nok like enkelt å løsne slangene.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg gjør jo bare dette en gang i året, bortsett fra til motoren, men der fylle/heller jeg i sjøvannsfilteret isteden. Pleier å starte motoren noen ganger i løpet av vinteren og la den gå en times tid (i gir).

 

Er jeg heldig blir det jo også en båttur, men i år har det så langt vært for mye is.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Når jeg konserverer ventilene heller jeg i frostvæske rett fra kanna. Konsentrert og ikke blandet med vann. Hvorfor det? Fordi det som ligger igjen i kulen etter at den stenges vet man ingenting om. Mest sannsynlig er det en blanding av sjøvann og glykol. Når du åpner ventilen og slipper ned glykol som er fylt opp i slangen blir det en kamp mellom sjøvannet som vil opp og glykolen som vil ned. Der er det etter mitt syn ingen vinner. Som jeg ser det blir frostvæska blandet 50:50 med sjøvann i prosessen pga trykket underfra. Derfor er det best å fylle slangen med ufortynnet glykol, og du får automatisk en 50:50 blanding. Men OBS! jeg er ingen kjemiker/realist og vet ikke dette sikkert.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at trykket fra glykolen i slangen blir høyere- derfor renner det også ut. Stenger man ventilen mens ren glykol er på vei ut av kule ventilen blir det mest sannsynlig bortimot ren glykol innestengt i kula. I min båt monterte jeg en treveis kuleventil på vanninntak-slangen til doen. Kuttet bare slangen i to i bøyen som går godt opp over vannnivå og monterte treveis ventil fra Tess (650kr/stk). Satt på en mer flexibel slange stump på treveis ventilen og fyller glykol blanding gjennom denne. Da slangene er gjennomsiktige ser jeg når glykolen passerer ut gjennom inntaks-kuleventilen og stenger denne. Kunne også gjort dette enda enklere ved å blåse luft med munn gjennom denne slangestumpen og stenge inntaks-kuleventilen når jeg hører det bobler på utsiden, men i tilfelle kuleventilen ikke er 100% tett kan det lekke inn vann igjen gjennom vinteren så jeg har gått bort fra dette.

Link to post
Share on other sites

Det finnes også ventiler med plugg for tømming av innestengt volum. Den kan sikkert brukes til å fylle med frostvæske også.

Bildet viser en amerikansk utgave av skroggjennomføring med kuleventil. Alt i marin bronse. Ikke noe messingdritt her.

Ventil_USA.JPG

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Enig i at hyppig tilsyn vil kunne oppdage lekkasjer. I mitt tilfelle er jeg ofte på reise i jobb og borte i 3-4 uker. I tillegg har jeg båten 2 timer reise fra der jeg bor. Båten ligger på vannet hele året. Har varme i båten, men i tilfellet strømmen skulle gå er alt vinterkonservert slik at jeg kan få sove godt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...