hanmar Startet 6.Februar.2010 Del på Facebook Startet 6.Februar.2010 Har en c 80 med dsm 300 og c 80 har nå mistet ekkoloddet, ikon i oppe i høyre hjørn er hvit og alarm om ingen signak går. Dette har og skjedd sporadisk tidligere med da har ekkoloddet kommet inn igjen ved og slå av og på c 80, men nå er det helt dødt !? Har prøvd og ta av alle ledninger fra lodd og skjerm (strøm) men ingen tinge får loddet tilbake ! Noen som vet hva som kan være galt ? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 6.Februar.2010 Del på Facebook Svart 6.Februar.2010 (redigert) Den skal vel gi en feilkode med lysdiode i fronten på dsm modulen også. Redigert 6.Februar.2010 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 6.Februar.2010 Del på Facebook Svart 6.Februar.2010 Sekk spenningstilførselen til DSM-300. Den er veldig følsom for lav spenning. Gå over alle kontakter og koblinger, kan også være at du bør gå opp på kraftigere kabel. DSM-300 bør strømforsynes seperat fra et fordelingspunkt så nærme batteriet som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
hanmar Svart 6.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2010 men strømtilførsel ser ut for og være via en orginal ledning så den må da vel være grov nok !? Det er montert av båtbygger og strøm henter det fra en fordelings sentral ved styreposisjonen så det er da noen meter fra batteri frem dit og vidre til dsm da men det ser ut så det er en 16 kv ledning til sentralen og det må vel holde ? og orginal kabel derfra i ca 2 m til dsm !? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 6.Februar.2010 Del på Facebook Svart 6.Februar.2010 Orginalkabelen er grei. Spørsmålet er hva ellers som er koblet til samme fordelingssentral. Selv om kabelen er tykk vil det kunne bli et spenningsdropp når utstyr som trekker mye strøm slår inn, eksempelvis kjøleskap og autopilotpumpe. DSM-300 er ekstremt følsom for spenningsdropp. Feil med DSM-300 er omtrent 90% av tilfellene problemer med strømtilførselen, mesteparten av de resterende feilene er dårlige loddinger på kretskortet. Sitér dette innlegget Link to post
Kasina Svart 6.Februar.2010 Del på Facebook Svart 6.Februar.2010 Har opplevd at egne sikringsholdere på strømforsyning kan være store syndere. Sitér dette innlegget "Sistemann tar med flagget" Link to post
hanmar Svart 7.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2010 har nå sjekka litt dette og funnet ut at lydiode på dsm blinker mellom grønn og orange ! ? på raymarine finner jeg ut at denne feilkoden på dsm 250 indikerer feil med giver ! Skulle sjekke hvilken sowtware vrsjon dsm hadde men c80 finner ikke ekkolodd i det heletatt ! Hva kan event være feil med giver ? groe ? Sitér dette innlegget Link to post
hanmar Svart 7.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2010 ser nå at det er samme feilkode på mitt dsm 300 ! feilkode indikerer feil med giver ! Kan ikke være groe som er årsak til dette for c 80 finner ikke dsm i det hele tatt ? Sitér dette innlegget Link to post
OLESVE Svart 7.Februar.2010 Del på Facebook Svart 7.Februar.2010 Hei! Tror det er så enkelt at det er dårlig kontakt mellom DSM 300 og C80. Det var det hos meg, og etter å ha skrud de ut og sprayet på litt elektronikkrengjører har alt fungert 100% igjen Mvh. OLESVE Sitér dette innlegget Link to post
hanmar Svart 7.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2010 da mener du den runde kontakte som kobler giveren til dsm boksen ? Sitér dette innlegget Link to post
OLESVE Svart 8.Februar.2010 Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 Hei! Jeg tok og sprayet på begge kontaktene på kabelen mellom selve C80 kartplotteren og DSM boksen. Jeg rørte ikke kabelen fra svingeren, men det er sikkert ikke dumt å la den også få en dusj når du først er igang. OLESVE Sitér dette innlegget Link to post
hanmar Svart 8.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 Ja her vart det sprayet og sjekket alle kabler og nå funker det strålende igjen ! Er jo et tankekors at dette skjer nå kun etter et års bruk og loddet står flott plaser uten skit og fukt rundt seg ! Sitér dette innlegget Link to post
OLESVE Svart 8.Februar.2010 Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 Hei! Det var hyggelig at det funket for deg også. Det er som du sier rart at det kan skje, men også hos meg står det godt og tørt beskyttet. OLESVE Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.