Jump to content

Hvor mye/lite påvirker temperaturen batterispenningen?

Haba

Recommended Posts

:crazy:

Noe jeg har lurt på, men ikke funnet svar her på BP, og er det ikke svar her, finner jeg det neppe så mange andre steder.

Jeg vet at at ladespenningen må økes når temperaturen faller og vil anta at batteriespenningen også synker med fallende temperatur.

Synes å merke dette nå i vinter. Båten er på land og batteriene var fulladet ved landsettingen. Inn i mellom er jeg ombord og sjekker spenningen, den har noen ganger vært litt lav,

helt ned mot 12,4 volt. Når jeg så setter i gang lading går det ikke så svært lenge før batteriet når 14,4 volt og snart indikerer laderen fulladet.

Det står en alarm tilsluttet som vel trekker minimalt med strøm, men kan det være årsaken til at jeg måler lav spenning og eller virker også kulden inn ?

Spenningssignaturen i forhold til temperatur varierer ikke så mye som man skulle tro, for det er den indre motstanden i batteriet som varierer mest med temperaturendringene, og ikke den elektriske negativitetsforskjellen i platene / elektrolytten.

Typisk kan man regne med at i et 12 volt batteri så vil spenningen variere med ca 0,1 volt hvis vi endrer temperaturen i batteriet fra 20 til 0 grader C.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...