Haba Startet 6.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 6.Februar.2010 Noe jeg har lurt på, men ikke funnet svar her på BP, og er det ikke svar her, finner jeg det neppe så mange andre steder. Jeg vet at at ladespenningen må økes når temperaturen faller og vil anta at batteriespenningen også synker med fallende temperatur. Synes å merke dette nå i vinter. Båten er på land og batteriene var fulladet ved landsettingen. Inn i mellom er jeg ombord og sjekker spenningen, den har noen ganger vært litt lav, helt ned mot 12,4 volt. Når jeg så setter i gang lading går det ikke så svært lenge før batteriet når 14,4 volt og snart indikerer laderen fulladet. Det står en alarm tilsluttet som vel trekker minimalt med strøm, men kan det være årsaken til at jeg måler lav spenning og eller virker også kulden inn ? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 6.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2010 Spenningssignaturen i forhold til temperatur varierer ikke så mye som man skulle tro, for det er den indre motstanden i batteriet som varierer mest med temperaturendringene, og ikke den elektriske negativitetsforskjellen i platene / elektrolytten. Typisk kan man regne med at i et 12 volt batteri så vil spenningen variere med ca 0,1 volt hvis vi endrer temperaturen i batteriet fra 20 til 0 grader C. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 6.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2010 (redigert) Akkurat. Takker for svar. Da er det slik at temperaturen har innvirkning, 0,1 volt er jo noe det og. Forskjellen mellom å lade eller ikke trenge lade er da vel omtrent 0,1 volt ved lav spenning dvs. 12,5 v OK, 12,4v lad straks ! Redigert 6.Februar.2010 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret3 Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Hvis batteriet ditt viser bare 12,4 volt så er det halvt utladet. Normalspenningen er 2,12 volt pr. celle, hvilket gir 12,72 volt på et 12 volt batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Ved -18 grader så er vel cold crancking power nede på 60% av hva det ville være på en sommerdag mener jeg å huske Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.