Jump to content

Montering av Portlights

Breezita

Recommended Posts

Jeg monterte portlights (luker) i akterkabinen for økt luft og lys. Dette har bedret komforten betraktelig og her er tips til montering:

Før bestilling boret jeg et 10 mm hull i skroget (midt i omtrentlig plassering) for å kontrollere skrogtykkelsen. Lukene leveres til forskjellige skrogtykkelser. Disse passer til 8-14 mm

1.jpg

1. Rutgerson portlights har mal til utskjæring på baksiden av esken.

2.jpg

2. Kontrollér hvilken mal som skal brukes

3.jpg

3. Jeg lagde 2 maler. En med målene til ytterkant og en med målene til utskjæring. Plassér malen til ytterkanten først for å finne nøyaktig plassering (markert tydelig med "ikke hull") Tegn en strek rundt denne.

4.jpg

4. Plassér malen for utskjæring midt i streken for ytterrammen. Denne malen ble laget i annen farge og markert med "hull mal". Tegn en strek rundt denne.

5.jpg

5. Sett teip på utsiden av den innerste streken for å forhindre oppflising. Legg merke til hullet som jeg borret tidligere for å finne skrogtykkelsen.

6.jpg

6. Så er det fram med stikksaga. Husk godt med ekstra blader, glassfiber er et hardt materiale. Skjær sakte og la saga gjøre jobben. (bruk gjerne vernebriller!)

7.jpg

7. Hullet er ferdig og stikksaga har skjært fint gjennom innertrekket også.

8.jpg

8. Målene og plassering kontrolleres.

9.jpg

9. Puss forsiktig av gradene på hullet og legg tetningsmasse på åpne glassfiberflater.

10.jpg

10. Legg også tetningmasse på baksiden av ytterrammen før montering.

11.jpg

11. Skru fast innerammen med jevnt drag på alle skruer. Husk riktig lengde på skruene slik at du får strammet passe. Få en person til holde luken fra utsiden mens innerammen festes.

12.jpg

12. Nyt luften og utsikten, som her fra en tidlig morgen ved Smögen!

Lykke til!

http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...