`Laffen Startet 6.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 6.Februar.2010 Har en Uttern med 1,7 mercruiser inbords diesel... Den sluttet å lade og etter å ha feilsøkt litt så har jeg nappet dynamoen ut og da finner jeg at en av 3 ledninger er svidd (umerket selvfølgelig, kan se ut som isolasjonen har vært grønn...) svidd er forøvrig en understatement (finnes ikke isolasjon igjen på lederen og lederen er brutt av, om det skyldes varme eller korrosjon vites ikke) Jeg antar at ved å bytte ut lederen (ser ikke ut for at det er skade på lederene som hår gått i samme strømpe) så vil vel bare samme skje igjen dersom man ikke finner ut av den foranliggende årsaken til varmgangen... Så her ber jeg om forslag til hva som kan ha forårsaket dette slik at jeg kan begynne etter elimineringsmetoden... Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 6.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2010 Dette er egentlig svært lite grunnlag å leita etter feil i. Men eit skudd i, om ikkje heilt blinde, so i tåka. Ein grønn ledning kan, hvis den ligg mellom dynamo og regulator, vera magnetiseringsledningen. Hvis den er brent, so vil eg anta at feilen ligg i rotoren i dynamoen. I so fall skal ikkje dynamoen vera i stand til å gi noko som helst lading, ei heller tenna ladelyset. Ein eventuell turteller tilkobla dynamoen skal vera slutta å virka. Hvis so er tilfelle, vil eg ikkje eingong prøva å reparera, då er det ny, eller ny gammal dynamo med regulator som er løsningen. Magne Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 6.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2010 Tipper at det har vært korrosjon og derved dårlig kontakt eller lite tverrsnitt på det som har vært igjen av kabelen. Dette kan igjen ha ført til varmgang på og rett ved det aktuelle punktet og tilslutt en avbrenning av resterende gods. Hvis dette er tilfellet vil du finne spor av varmgang maks 10-20 cm fra skadestedet. Slike spor kan være stiv isolasjon eller mørkere farge på kobberet i kabelen. Hvis dette er tilfellet har feilen ligget i kabelen/koblingen og blir bra hvis du fikser den synlige skaden. Hvis skaden kommer av en overledning el inni dynamoen vil du se det på at kabelen som er svidd av har tegn på varmgang i hele lengden kanskje spesielt ved alle skjøter. Hvis dette skulle være tilfelle bør hele kabelen byttes og nærliggende kabler kontrolleres ettersom det kan være fare for full kortslutning hvis isolasjonen er smeltet. Har sterk tro på at det første er tilfellet. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
`Laffen Svart 6.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2010 (redigert) Takker Har funnet ut at det må være utgangen som heter B+ fra dynamoen. Ladelys slukker som normalt (!) når motoren starter, motoren starter også uten problem og turteller virker. men voltmeteteret ligger pal på 12V (har dobbeltsjekket med multimeter)(noe som ikke er så rart dersom den ikke lader) Redigert 6.Februar.2010 av `Laffen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
`Laffen Svart 6.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2010 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Dette er egentlig svært lite grunnlag å leita etter feil i. Men eit skudd i, om ikkje heilt blinde, so i tåka. Ein grønn ledning kan, hvis den ligg mellom dynamo og regulator, vera magnetiseringsledningen. Hvis den er brent, so vil eg anta at feilen ligg i rotoren i dynamoen. I so fall skal ikkje dynamoen vera i stand til å gi noko som helst lading, ei heller tenna ladelyset. Ein eventuell turteller tilkobla dynamoen skal vera slutta å virka. Hvis so er tilfelle, vil eg ikkje eingong prøva å reparera, då er det ny, eller ny gammal dynamo med regulator som er løsningen. Magne Men... dersom dynamoen slutter å produsere, så vil vel potensialet for å svi ledninger også forsvinne? Sitér dette innlegget Link to post
`Laffen Svart 6.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2010 I so fall skal ikkje dynamoen vera i stand til å gi noko som helst lading Dersom dynamoen slutter å levere så vil vel potensialet for å svi ledninger også forsvinne??? (veldig strenge regler for innlegg det har blitt her...) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 6.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2010 Sitat: (Dinamo @ 06.02.10 15:20) I so fall skal ikkje dynamoen vera i stand til å gi noko som helst lading Dersom dynamoen slutter å levere så vil vel potensialet for å svi ledninger også forsvinne??? Ja, det kan vera rett, men når dynamoen sluttar å levera, er allerede skaden skjedd. Men når du so refererer til utgang B+ frå dynamoen, stiller saken seg annerleis, den ledningen har tilgang til all energi som finst i batteriet. Når eg nevnte at eg forbinder grøn ledning med magnetisering, so heiter den utgangen DF, 61 eller tilsvarande. Dermed er heile grunnlaget for min antagelse i forrige innlegg borte. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Golden Gate 37 Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Er det ikke bare å ta den ut og få den testet av noen som driver med slikt? I Grimstad er Bema kanongode på alt med dynamoer startere etc.. Finnes sikkert noen i ditt område også Siden du måler 12v får du ikke noe fra dynamoen men måler batteriet Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
mons Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Sjekk først hvilken spenning du har på dynamoen der kabelen er gått av. Ligger denne rundt 14 v er det bare å koble sammen igjen. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.