Jump to content

Ledning fra dynamo svidd, forslag til årsak mottas med takk..

`Laffen

Recommended Posts

Har en Uttern med 1,7 mercruiser inbords diesel...

Den sluttet å lade og etter å ha feilsøkt litt så har jeg nappet dynamoen ut og da finner jeg at en av 3 ledninger er svidd (umerket selvfølgelig, kan se ut som isolasjonen har vært grønn...)

svidd er forøvrig en understatement (finnes ikke isolasjon igjen på lederen og lederen er brutt av, om det skyldes varme eller korrosjon vites ikke)

Jeg antar at ved å bytte ut lederen (ser ikke ut for at det er skade på lederene som hår gått i samme strømpe) så vil vel bare samme skje igjen dersom man ikke finner ut av den foranliggende årsaken til varmgangen...

Så her ber jeg om forslag til hva som kan ha forårsaket dette slik at jeg kan begynne etter elimineringsmetoden...

Dette er egentlig svært lite grunnlag å leita etter feil i. Men eit skudd i, om ikkje heilt blinde, so i tåka. Ein grønn ledning kan, hvis den ligg mellom dynamo og regulator, vera magnetiseringsledningen. Hvis den er brent, so vil eg anta at feilen ligg i rotoren i dynamoen. I so fall skal ikkje dynamoen vera i stand til å gi noko som helst lading, ei heller tenna ladelyset. Ein eventuell turteller tilkobla dynamoen skal vera slutta å virka. Hvis so er tilfelle, vil eg ikkje eingong prøva å reparera, då er det ny, eller ny gammal dynamo med regulator som er løsningen.

Magne

Tipper at det har vært korrosjon og derved dårlig kontakt eller lite tverrsnitt på det som har vært igjen av kabelen.

Dette kan igjen ha ført til varmgang på og rett ved det aktuelle punktet og tilslutt en avbrenning av resterende gods.

Hvis dette er tilfellet vil du finne spor av varmgang maks 10-20 cm fra skadestedet. Slike spor kan være stiv isolasjon eller mørkere farge på kobberet i kabelen.

Hvis dette er tilfellet har feilen ligget i kabelen/koblingen og blir bra hvis du fikser den synlige skaden.

Hvis skaden kommer av en overledning el inni dynamoen vil du se det på at kabelen som er svidd av har tegn på varmgang i hele lengden kanskje spesielt ved alle skjøter.

Hvis dette skulle være tilfelle bør hele kabelen byttes og nærliggende kabler kontrolleres ettersom det kan være fare for full kortslutning hvis isolasjonen er smeltet.

Har sterk tro på at det første er tilfellet.

Mons

Mons

Takker

Har funnet ut at det må være utgangen som heter B+ fra dynamoen.

Ladelys slukker som normalt (!) når motoren starter, motoren starter også uten problem og turteller virker.

men voltmeteteret ligger pal på 12V (har dobbeltsjekket med multimeter)(noe som ikke er så rart dersom den ikke lader)

Redigert av `Laffen (see edit history)

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Dette er egentlig svært lite grunnlag å leita etter feil i. Men eit skudd i, om ikkje heilt blinde, so i tåka. Ein grønn ledning kan, hvis den ligg mellom dynamo og regulator, vera magnetiseringsledningen. Hvis den er brent, so vil eg anta at feilen ligg i rotoren i dynamoen. I so fall skal ikkje dynamoen vera i stand til å gi noko som helst lading, ei heller tenna ladelyset. Ein eventuell turteller tilkobla dynamoen skal vera slutta å virka. Hvis so er tilfelle, vil eg ikkje eingong prøva å reparera, då er det ny, eller ny gammal dynamo med regulator som er løsningen.

Magne

Men... dersom dynamoen slutter å produsere, så vil vel potensialet for å svi ledninger også forsvinne?

Sitat: (Dinamo @ 06.02.10 15:20)

I so fall skal ikkje dynamoen vera i stand til å gi noko som helst lading

Dersom dynamoen slutter å levere så vil vel potensialet for å svi ledninger også forsvinne???

Ja, det kan vera rett, men når dynamoen sluttar å levera, er allerede skaden skjedd. Men når du so refererer til utgang B+ frå dynamoen, stiller saken seg annerleis, den ledningen har tilgang til all energi som finst i batteriet. Når eg nevnte at eg forbinder grøn ledning med magnetisering, so heiter den utgangen DF, 61 eller tilsvarande. Dermed er heile grunnlaget for min antagelse i forrige innlegg borte.

Magne

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...