Pledd 74 Startet 6.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 6.Februar.2010 Hei, har en VP AQ200 i dag som jeg vurderer å bytte. Kan jeg f.eks kjøpe en mercruiser og bruke samme drev? Hva er forskjellen egentlig? VP og Mercruiser bruker jo samme blokk på disse typene motor 5,0 liter Chevy small eller long block. (305 eller 350) Evt. hva trenger man for å få det til å passe? Sitér dette innlegget Link to post
SE 305 Svart 6.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2010 Det passer ikke, men du kan selvsagt lage deg et adapter. Mye arbeid. Sitér dette innlegget Link to post
king kong Svart 6.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2010 Du må flytte over svinghjulhus og svinghjul. Manifolder må også flyttes over for at eksos skal passe inn på volvo. Mercruiser motorer fra ca 1985 og opp benytter et svinghjul som har annen balansering, slik at ditt Volvo svinghjul passer ikke da. Dette kan ordnes ved og kjøpe svinghjulhus med "Borg Warner" feste, og få tak i løst Volvo stuss (Inn i bakplate) fra en gammel aq 240 (Ford V8) K.K Sitér dette innlegget Link to post
Pledd 74 Svart 6.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2010 Takk for svar! Konklusjon: Triks og miks gidder jeg ikke, da kjøper jeg heller en blokk /motor som passer :) Sitér dette innlegget Link to post
king kong Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Ja, som i de fleste tilfeller kan allt ordnes...dette krever en god mekaniker med bra fantasi .....som er kanskje uvanlig her på forum. Eller tar jeg feil...... Ser mange gode innspill på tråder, men også håpløse spørsmål fra folk som ikke har forutsetning på og gjennomføre en løsning fra et medlem . Så..skjerp dere.. har dere ikke mulighet til og gjennomføre et tips...er det bedre og gi oppdrag til et verksted som har erfaring - MVH K.K Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Det passer ikke, men du kan selvsagt lage deg et adapter.Mye arbeid. Adapteret har han kanskje, det er vel en svinghjulskåpe på den andre motoren også? Det er vel bare svinghjulet som kan være forskjellig vel...selve grensesnittet ellers er jo likt. Har du flaks så passer det. Det er 2 diametere ut og går 12 3/4" og 14" (to typer). Mercruiser kjører samme hjulet på både 305 og 350 avhengig av effekt. Du bør la svinghjul og starter følge hverandre slik at det stemmer med antall tenner. Men som noen skrev, manifolder eller hele mariniseringen bør blir flyttet over fra gamle motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Pledd 74 Svart 28.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 Ja, som i de fleste tilfeller kan allt ordnes...dette krever en god mekaniker med bra fantasi .....som er kanskje uvanlig her på forum.Eller tar jeg feil...... Ser mange gode innspill på tråder, men også håpløse spørsmål fra folk som ikke har forutsetning på og gjennomføre en løsning fra et medlem . Så..skjerp dere.. har dere ikke mulighet til og gjennomføre et tips...er det bedre og gi oppdrag til et verksted som har erfaring - Usikker på om du syns jeg var frekk King Kong, men jeg takket faktisk for svarene dere gav meg. Jeg er ingen mekaniker, men jeg skal klare å bytte motor samt flytte over deler fra gammel til ny motor. Jeg fikk et greit svar på at det blir litt mer arbeid å kjøpe seg en mercruiser for min del. Som folk flest proff eller ikke så unngår jeg unødig mer arbeid og kostnader om mulig. Takhøyde i forumet er viktig, og pga jeg ikke kan alt så har mine dumme spørsmål gitt meg mye lærdom om forskjellige ting. Takk igjen Sitér dette innlegget Link to post
king kong Svart 12.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 Neida, jeg oppfatter deg ikke som frekk. håpet kanskje at motorbytte ikke var for avansert, slik at tråden kunne være til lærdom og info for evnt andre som ville prøve seg på lignende prosjekter. Håper det løser seg for deg. MVH K.K Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.