Jump to content

Føring av båt under 16 år

mariuss93

Recommended Posts

Hei!

Til en debattartikkel i båtmagasinet Båtens Verden ønsker vi baatplassen.no-brukernes meninger rundt regelverket for føring av båt for personer under 16 år.

I dag kan ikke personer under 16 år kjøre en båt utstyrt med større motor enn 10hk, som kan gå fortere enn 10 knop eller er lengre enn 8 meter. I det øyeblikket en fyller 16 år (og har båtførerprøven fra 1. mai i år) kan man imidlertid kjøre i praksis "hva man vil" (inntil 50 fot).

Det er et kjent faktum at 10hk/10 knopsregelen for personer under 16 år svært ofte ikke blir overholdt. Samtidig kan man altså uten noe praktisk erfaring føre en 50-foter i det øyeblikket man har Båtførerprøven og er fylt 16 år. Er reglene for strenge eller for lite nyansert? Bør også personer under 16 år bli gitt større muligheter og rammer for føring av båt?

Vi ser frem til en god debatt!

Med vennlig hilsen

Marius Magnussen / Båtens Verden

Først en liten digresjon.. *knis* føring av båt under 16 år er det mange som gjør.

Faktisk er vel de fleste båtene som føres under 16 år...

spøk tilside.... Vær forsiktig med å stille spørsmål om det er for brått å gå rett fra 10 knop/fot til 50(eller mer)knop/fot.... Det ender bare med at det blir en opptrapping med et par fot/knop i året til du er like gammel som de som lager reglene....

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Jeg synes at gjeldende regler er lite gjenomtenkte (knee-jerk reaction). Det finnes et problem og løsningen er å lage en regel.

Men, dersom det bare er ungdom under 16 som skaper problemet - så er reglen på sin plass.

Er en 15 åring farligere enn en 30 åring som har fått råd til å kjøpe båt - for første gang? Og som du selv spør - er 16 åringen klar til X*50 Hk+?

Her skal båtførersertifikatet komme inn og sørge for at alt går bra.

Selv om mange "skoler" lærer bort mye mer enn pensun, så er selve kravet (teorieksamen) nesten latterlig.

Du finner mange her på BP som er kjempefornøyd med kurset, men ser sier mer om læreanstalt og instruktører enn om selve prøven.

Jeg er ikke tilhenger av regler for alt, men skal de finnes, må de favne om hele problemet.

Nyanseringen i gjeldende reler står til stryk.

Hva er så løsningen? - Veldig glad du ikke spurte om det.

Det er nok en rekke 13-åringer i landet som kan føre båt sikrere enn de fleste 70-åringer, så reglementet blir nok uansett aldri helt rettferdig. Det ville blitt kaos om lover skulle tatt hensyn til alle mulige varianter av erfaring, mental alder kontra praktisk erfaring og sunn fornuft.... Det siste er faktisk det aller vanskeligste... sunn fornuft, kan ikke lovfestes.

Det å bli en trygg og god båtfører har dessverre ikke bare med alder å gjøre, noen mye viktigere faktorer er holdning, opplæring og erfaring.

Det at en 14 åring ikke får båtførerbevis før han fyller 16 på tross av at han har bestått prøven som 14 åring er totalt urimelig. like urimelig er det at voksene helt uten erfaring fra mindre båter kan sette ut med båter på nesten 50 fot. For hver uerfarne 45 åring i fjorden finnes det sikkert 50 kompetente fjortisser med livslang erfaring i båt.

Vil du ta fritids skippern D5L må du dokumentere minimumserfaring med båt over 8 meter. Regelen er temmelig bra synes jeg og her kan man finne løsningen på hvordan man kan løse problemet med fjortisser og førtisser i båter som ikke passer deres intellekt eller erfaringsnivå.

Min 14 åring er opplært av meg, han har livslang erfaring i båt å har sluppet til både på moderskipet og jolla, i jolla også på egenhånd. Jeg vil ikke anbefale det jeg gjør for noen, det er helt individuelt hvordan ungdom takler ansvar og motorredskap. Han klipper også plenen en sjelden gang med familiens motorklipper, det er jo heller ikke lov...

Regler og lover er der du kan være for eller mot,men de er der. Det som forbauser meg at dere rett ut sier til poden lover og regler er tull. Resultatet er at dere sier til poden,det som gjelder er hva dere føler selv.Et eksempel,dere skal på fest dere sier til poden: Ikke ha fest i huset når vi er borte.Så kommer hjem huset er rasert etter festen som poden har hatt. Hva gjør dere? Hva sier dere til poden?. Jeg vet at dette er satt litt på spissen. Er det slik at poden skal høre på dere,men ikke på våre myndigheter. Jeg syntes at det er fint at poden skal lære og kjøre båt,men det skal alltid være en voksen som er med. :yesnod:

Et veldig vanskelig spørsmål å gi et godt svar på.

Synes kanskje 10 hester regelen er tullete, mens fartsregelen er viktigere, kanskje i kombinasjon med størrelse.

F.eks 10-13 år og fullført båtførerprøven : båt opp til 8 meter, maks fart 12 knop

14-16 år og fullført båtførerprøven : båt opp til 10meter og 15 knop.

Kanskje i kombinasjon med en fadderordning ala truckførerbeviset og/eller foreldre som bevitnelse på erfaring.

Noen er overhodet ikke kkar for å føre båt, noensinne, se bare på han der "popstjernen" Alehandro Fuentes eller hva nå han het.

Andre har vokst opp i båt og har en solid erfaring før de når tenårene.

Redigert av Blom'en (see edit history)

Det er ikke bare satt på spissen Scand baltic, det er rett å slett reinspikka idioti fra din side. piss om jeg skal si det rett ut! Du kan ri på de reglene til du blir sår i baken for min del, det plager ikke meg, men å sammenligne en tenårings jolletur i påsyn av voksne, uten voksne i jolla med fyllefester og ramponering er for dumt selv om du unnskylder deg for å ha satt det på spissen. Jeg har aldri sagt til min pode at lover å regler er bare tull, det er her jeg sier at den spesifikke regelen ikke er god nok siden spørsmålet dukket opp nettopp her. Min sønns lov og rett sans er utmerket, også hans holdninger. noe du vet lite om å bør avstå fra å uttale deg om.

Du kan sammenligne en fjortenårings ulovlige båtkjøring med mord og voldtekt eller med feilparkering og det å levere en bok fra biblioteket for sent, det er opptil deg.

Ingen har gjort så lite for menneskeheten som moralens voktere, Se på ræ sjæl!

Free er sinna eller irritert her, men om jeg skummer av det verste sinnet og tolker det han sier, er jeg enig.

Jeg har selv så godt det har latt seg gjøre opp gjennom årene latt mine jenter styre båten, mekke motor, legge til kai, fylle drivstoff osv osv... og det leeenge før de nermet seg puberteten. De har nå passert 16 år for lenge siden og de har laaangt mer peilig på føring av båt enn veldig mange middelaldrende menn jeg ser legge til med millinonbåter i havner land og strand rundt. De har ikke eksamen med båtførerbevis, men de har lenge kunnet klart seg langt bedre enn olsen i 4. etg til sjøs.

Heldigvis er dette problemet mest aktuelt i Oslofjorden og andre overbefolkede steder sørpå. Men desverre så vil tullete regler for å rydde opp der få følger for alle i heile landet der det er laangt lenger mellom båtane og heilt andre tradisjoner for båt og båtbruk. Om unge gutter får lov av sine foreldre til å føre båt med større fart & motor enn 10 når man omtrent er aleine på sjøen så vil ikkje det skade så mange andre enn dem selv. Det er nå gjerne slik at det er foreldrene som bestemmer ka båt de får ha sjøl om de er fylte 16 og teoretisk har lov å føre 50 fot.

Og med fleire kvadratkilometer tilgjengelig sjø pr båt så er det ikkje så farlig med nyrike hr Olsen i 4. etg heller annet enn akkurat når det skal legges til men da blir det mest striper det handler om av skader.

Tror det er altfor mange barn som i dag vokser opp og bli lært opp til at alt er farlig og fy fy

Overbeskyttelse fører utvilsomt til at barna blir mindre selvstendig i voksen alder

Har 8 år da jeg fikk min første kniv, fikk streng beskjed av min far om ikke å røre bladet. Gikk vel om lag 30 sekunder så fosset blodet fra venstre tommel. Måtte jo bare kjenne litt.

Lærte ganske fort at slikt gjør en ikke igjen.

Av og til lærer en bedre av å gjøre enn av det å bare bli vist og fortalt.

Og en lærer hvertfall ingenting av å bli fortalt at alt er farlig og fy fy

La barna utfolde seg, men selvfølgelig under kontrollerte forhold

Redigert av Zenit (see edit history)

Syns denne regelen burde endrest til f.eks: (bare eit forslag)

14år m/båtførerbevis: opptil 25hk/20knop/8m båt

U 14år m/båtførerbevis opptil 15hk/15knop/6m båt

U 14år u/ båtførerbevis opptil 10hk/10knop/5m båt

Båtførerbeviset burde også bestå av en praktisk del, der vedkommande må bevise at ein klarer å bruke båten en har lov til å kjøre! Tok selv båtførerprøven i haust. Syns det var alt for lett å bestå. Strykprosenten på båtførerprøven er ganske lav i forhold til f.eks moped/bil (På mitt kurs med ca 25 deltakere var det ingen som strauk) . Ein burde også ha X antall "kjøretimer" der ein har mann over bord øving, knuter/spleis opplæring, tillegging og viser kva ein bør sjekke før ein legger av stad. I tillegg burde dei som får beviset vise gode holdninger til sjøs (MEGET viktig)!! :flag:

Greit nok å kunne teorien,men om en ikkje kan kjøyre båten, kor longt kjem ein då? :confused:

Kæptn båtløs...

Heldigvis er dette problemet mest aktuelt i Oslofjorden og andre overbefolkede steder sørpå. Men desverre så vil tullete regler for å rydde opp der få følger for alle i heile landet der det er laangt lenger mellom båtane og heilt andre tradisjoner for båt og båtbruk.

:giggle: hva mener du? er mindreårige som har vokst opp rundt fjorden på din kant av landet bedre skikket til å føre båt en ungdom som har vokst opp med båt rundt fjorden her på min kant? Det er jo en viss forskjell i traffikkmengden men den er vi jo vandt til, ellers forsøker vi gjerne å kjøre båtene på vannet akkurat som dere. :giggle:

Eller mente du at reglene et tullete over hele landet? :saint:

I fjorden her hvor jeg bor finnes det barn og unge som må bruke båt til skole og til fritidsaktiviteter, det fikser de fint akurat som barn og unge fra resten av landet gjør.

nei på ingen måte. var trafikkmengden eg tenkte på. med større areal pr båt er sjangsene mindre for å påføre andre plager med evt manglende kunnskaper. samme hvor det nå måtte være og om det er unge eller gamle.

Det eg tenkte på som var tullete er å innføre en masse rare regler og begrensinger (som da vil gjelde heile landet) for å rydde opp der nede, vi har tross alt båt andre steder i dette lange landet også og da vil enda meire regler bare virke enda meir tøvete da de ikkje passer med andre steders ferdselsmønster og tetthet.

Det er nå engang slik at dette landet styres fra Oslo og de fleste kom kommer inn på tinget glemmer fryktelig fort hvor de kommer fra...

Redigert av Korsnes (see edit history)
Det er ikke bare satt på spissen Scand baltic, det er rett å slett reinspikka idioti fra din side. piss om jeg skal si det rett ut! Du kan ri på de reglene til du blir sår i baken for min del, det plager ikke meg, men å sammenligne en tenårings jolletur i påsyn av voksne, uten voksne i jolla med fyllefester og ramponering er for dumt selv om du unnskylder deg for å ha satt det på spissen. Jeg har aldri sagt til min pode at lover å regler er bare tull, det er her jeg sier at den spesifikke regelen ikke er god nok siden spørsmålet dukket opp nettopp her. Min sønns lov og rett sans er utmerket, også hans holdninger. noe du vet lite om å bør avstå fra å uttale deg om.

Du kan sammenligne en fjortenårings ulovlige båtkjøring med mord og voldtekt eller med feilparkering og det å levere en bok fra biblioteket for sent, det er opptil deg.

Ingen har gjort så lite for menneskeheten som moralens voktere, Se på ræ sjæl!

Det var da voldsomt. Sammenligne båtkjøring med mord og voldtekt???? Jeg er ingen moralvokter.Reglene er helt på tryne jeg er helt enig med deg,men de er der. Jeg syntes også at regelen om at de før 1980 skal få slippe er helt idiotisk,for de trenger det mest.Det jeg prøver og si er at holdningene vi har som foreldre

smitter over på poden. Kan ikke tenke meg at poden er enig i alt du sier..Du bør nok gire ned noen hakk.At poden din er er en flink pode er sikkert helt rett.Jeg tenker generelt. Alle har vi vært tenåringer. Det og argumentere med at at jeg er en idiot,ja hva skal en si.En kan diskutere,men prøv og hold det på et sivilisert plan. Få forandret reglene jeg støtter deg 100%.Jeg har mange timer i båt med mine poder.Ha en god dag, Det er ikke lenge til sommeren. :cheers:

. .

... at de før 1980 skal få slippe...

Det er vel ikke snakk om at disse skal slippe. Dette blir utført i etapper og nå er snart første etappe ferdig. Og neste gruppe skal til pers... Her slipper ingen unna :wink:

Hei. Jeg er 13 år.

Og du høres ut til å være en som vet hva det kreves for å ferdes på sjøen. Jeg er enig med deg at den grensen som er idag virker urettferdig. Men hvordan skal en gjøre dette slik at alle (og jeg mener alle) under 16 år føler seg rettferdig behandlet.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Jeg syns at alle skal kunne få ta båtførerbevis selv om de ikke er 16.

En 13 åring med båtførerbevis kan vell like mye som en 16 åring med båtførerbevis?

Ja, der er jeg faktisk helt enig med deg, men den muligheten forsvant ifjor!

Nå må man være 14 år for å avlegge prøven og 16 for å få utstedt selve beviset.

Etter den gamle ordningen hadde jeg av og til med deltagere som var yngre enn deg og jeg ble IMPONERT av hvor lærevillige og ivrige de var mange ganger. Jeg tror også at det for mange var en motivasjonsfaktor at de kunne gå på kurs "sammen med voksne" - og det var ekstra stor stas når enkelte av ungdommene kunne vise sine foreldre hvordan ting hang sammen :wink::wink:

Denne lærevilligheten burde vi ta vare på og jeg er ihvertfall ikke avvisende til 12-13-åringer som kommer sammen med sine foreldre på båtførerkurs. Jeg lar dem også avlegge prøven for å bevise overfor seg selv at de klarer det - men det er dessverre ikke mulig å rapportere dem inn i systemet til Norsk Test før de har fylt 14 år . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Det er nok en rekke 13-åringer i landet som kan føre båt sikrere enn de fleste 70-åringer, så reglementet blir nok uansett aldri helt rettferdig. Det ville blitt kaos om lover skulle tatt hensyn til alle mulige varianter av erfaring, mental alder kontra praktisk erfaring og sunn fornuft.... Det siste er faktisk det aller vanskeligste... sunn fornuft, kan ikke lovfestes.

Altså dei fleste 70-åringane er mindre skikka til å føre båt enn dei på 13 år??? Eller er det 70-åringane sin mentale helse som er problemet? Livslang erfaring har mindre å bety?

Helsing 70-åring oppvoksen med båt.

Denne lærevilligheten burde vi ta vare på og jeg er ihvertfall ikke avvisende til 12-13-åringer som kommer sammen med sine foreldre på båtførerkurs. Jeg lar dem også avlegge prøven for å bevise overfor seg selv at de klarer det...

Har pratet med en del i denne alderen og jeg blir fortsatt forbauset over kunnskapsnivået. Og har etterhvert kommet til den konklusjonen at vi har innført en uret mot disse. Kunne nok ha satt grensen ved 12 år og en gradering opp mot 16 år for båtførerbeviset. Men har en følelse av at det kun er farten som er avgjørende og da blir jeg noe betenkt.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...