Jump to content

Føring av båt under 16 år

mariuss93

Recommended Posts

Den nye forskriften sier klart at det er de som er født etter 1.1.1980 som ha båtførerbevis for å føre båt over 8 meter og/eller med motor kraftigere enn 25HK.

Det jawik antyder er at mange tror at denne aldersgruppen vil bli utvidet etterhvert. f.eks ned til de som er født etter 1.1.1950. Denne datoen lå i forslaget fra arbeidsgruppen som utredet obligatorisk båtførerbevis.

Vel scand baltic, alle kan si noe idiotisk, alle er ikke idioter av den grunn så her tenker jeg du er litt i overkant hårsår. Når det er sagt mener jeg fremdeles det jeg sa. jeg underbygde til og med mitt utsagn med argumentasjon, noe jeg skal utdype videre.

Det er altså slik at vi tolker ting hele tiden, ting vi leser eller ting vi hører, vi tolker regler og lover og forskrifter, noen ganger tolker vi innlegg på båtplassen. Vi er alle forskjellige og vil tolke ting forskjellig av og til, noen ganger tolker vi ting ganske likt. Det finnes mange mennesker hvis oppgave er å tolke loven, regelverk og forskrifter. Lovbrudd og brudd på forskrift er ofte to meget forskjellige ting med svært ulikt reaksjonsmønster. Vi har tilsynelatende ganske ulikt syn på hvor alvorlig det er å føre båt som er for stor eller går for fort for en ungdom som ikke er 16. Jeg ser ikke dette som kriminell adferd, mens du mener loven er mer absolutt hvis jeg skal uttale meg lite nyansert. Dette betyr slik jeg tolker deg at du kan risikere at dine barn kan ha ville fester å ramponere huset hvis du lar dem leke med jolla før de har oppnådd 16, noe jeg fremdeles mener er idiotisk uansett hvor på spissen det er satt. Når jeg drar den videre med mord og voldtekt i mitt innlegg er det for å gjøre en karikatur på ditt utsagn, utheve og overdrive , sette på spissen, slik du gjør.

Så til min tolkning. Jeg tenker at 16 års grensen er satt i som en målsatt skala på modenhet og ansvarsbevissthet, den beste til å vurdere min sønns skikkethet er meg. Skal jeg snu din moralpreken, noe jeg svært gjerne gjør, kan jeg jo for eksempel si at det å reise på fest med ungene hjemme alene er mye mye grovere en å la de underholde seg med jolla!

Jeg sier og at jeg ikke anbefaler min praksis på generellt grunnlag, jeg har foretatt en bevisst individuell vurdering.

Dersom lovens lange arm innhenter min lemfeldige omgang med norsk lov vil jeg måtte ta min straff som i aller ytterste konsekvens betyr et forelegg, en parkeringsbot sett med mine øyne, kansje starten på en kriminell løpebane sett med andres.

Jeg velger å tolke ditt innlegg slik at du mener jeg ikke holder diskusjonen på et sivilisert plan, dermed er jeg usivilisert, ja en villmann rett å slett, Det er en karakteristikk jeg setter stor pris på, spesiellt hvis det hadde kommet fra en moralens vokter. men det er du altså ikke, det har vi fått avklart, likeså har vi fått avklart at du synes reglene er idiotiske(ikke nødvendigvis vedtatt av idioter) så da er vi to om det.

Så da avslutter jeg med en unskyldning til deg scand baltic for å ha kalt deg en idiot, jeg mente det jeg sa, jeg mente det bare ikke sånn. :giggle: :giggle:

Innehavelse av sertifikatet betyr IKKE at man er mer skikket til å føre båt. Og omvendt.

Politikernes ønske om "Å gjøre noe" har sitt utspring i den leie tendensen vi har sett gjennom flere år, flere og værre ulykker med fritidsbåter.

I sin iver etter å vise handlekraft, har de gjort det motsatte. Å pålegge alle å ha et sertifikat, som ikke har vært oppe til praktisk vurdering, og som heller ikke skal kunne inndras, tjener kun den hensikt å legge penger i lommene på de som avholder kurs og de som utsteder sertifikatet.

Båtfolket selv har sprikende oppfatning av hva som er godt sjømannskap. Promilleregler brytes jevnt og trutt. Det har egentlig alltid vært alkohol i båtene, men før var det i ei lita tresnekke med fart på opptil 7 - 8 knop. Nyrike eller gjeldstyngede nordmenn freser nå rundt i millionbåter og fart og størrelse er nesten ikke til å fastslå for en legmann, men hvitvinsglasset ligger like trygt i neven!

Båtplassens medlemmer er genuint interessert i båt og alt rundt det. denne regelen er kommet for å bli, så la oss heller diskutere hva vi kan gjøre for å hindre ytterligere begrensning i vår kjæreste hobby.

Og er det tilfeldig at når jeg ser en båt med Båtplassen vimpel oppe, så opplever jeg at den båten føres upåklagelig? Vikereglene overholdes og hekkbølgen minimal (må nok innrømme at jeg har sett en eller annen drikke som muligens kunne inneholde alkohol :cheers: )

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Det eg tenkte på som var tullete er å innføre en masse rare regler og begrensinger (som da vil gjelde heile landet) for å rydde opp der nede, vi har tross alt båt andre steder i dette lange landet også og da vil enda meire regler bare virke enda meir tøvete da de ikkje passer med andre steders ferdselsmønster og tetthet.

OK, da er jeg enig med deg, Vi kunne innføre et regelverk her i oslofjorden som gjelder kun her, så kan de andre reise bort til din kant å kjøre som idioter der, jeg kan leve med det. Vi burde se nærmere på å starte en tråd i off topic om biltraffikken og forresten, det begynner å bli ganske tett med biler her og. Burde jo være mulig å få til en disp ordning på din kant ?

Eller mener du at reglene er tullete for hele landet? :saint:

Innehavelse av sertifikatet betyr IKKE at man er mer skikket til å føre båt. Og omvendt.

Enig med deg Ma rex! innehavelse av legitimasjon på at en er over 16 kommer i samme kategorien.

Så til trådstarter. Fine nettsider, imponert! http://www.batensverden.com/index.php?opti...5&Itemid=63

I sammenheng med denne artikkelen dere planlegger kunne det jo være interessant å vite litt om statistikken rundt dette med uhell og ulykker på sjøen sett i sammenheng med alderen på båtføreren. Har prøvd å søke litt rundt ved en anledning for å finne ut hvor mange ulykker som er forårsaket av barn under 16 men finner ikke noe? kanskje verdt en egen tråd?

OK, da er jeg enig med deg, Vi kunne innføre et regelverk her i oslofjorden som gjelder kun her, så kan de andre reise bort til din kant å kjøre som idioter der, jeg kan leve med det. Vi burde se nærmere på å starte en tråd i off topic om biltraffikken og forresten, det begynner å bli ganske tett med biler her og. Burde jo være mulig å få til en disp ordning på din kant ?

Ja foreksempel det :flag_sw:

La barna utfolde seg, men selvfølgelig under kontrollerte forhold

Det å bli en trygg og god båtfører har dessverre ikke bare med alder å gjøre, noen mye viktigere faktorer er holdning, opplæring og erfaring.

...sunn fornuft, kan ikke lovfestes.

Mulig det ikke er mulig å lpvfeste sunnfornuft. Men det er det jeg tror de prøvde på med den loven.

Så i stede for å gi opp må en bare tenke litt hardere.

Hvordan skal enn kunne lage en lov/regel som vil gi dette som resultat?

Noe ala D5 krav. Dokumentasjon fra den lokale båtklubben på at enn har vært aktiv i x-antall år? Kanskje også stegvis hvor enn får rett til å føre lengre/tyngre/raskere båter.

Barn og båt, hvorfor skal det være regulert?

Min sønn blir 10år til sommeren. Jeg regner ham som fullt kapabel til å bruke jolla. Hvorfor?

Han lærte å svømme da han var 6år, nå har han 1000m merket - han har fått lov til å ro siden han var 6- først fortøyd i vår båt senere gradvis utvidet til å ro lengre turer - sist sommer begynte han så smått å få kjøre med motor.

Han proklamerer selv at han vil ha egen båt til bursdagen, kanskje han får det også for i min verden er han som sagt kapabel.

Om vi aksepterer kun alderen som det styrende blir det tullete jus!

Foreldre som sender ungene sine ut i båt fordi de har blitt 10år og har lov -

eller 16 og innehar båtførersertifikatet - men ellers mangler erfaringen, burde bli fratatt barna sine!

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Trist statistikk der Krisida magni

Den er forøvrig ikke spesifikk nok til å si noe om alderen på båtføreren.

Paradoksalt nok fremkommer det at det er statistisk tryggere i åpen motorbåt med påhengsmotor enn robåt/jolle.

Videre er kan det overaske noen at dødsstatistikken sier noe om at det er statistisk tryggere i oslo mens nordland er desidert farligst med 16 omkommne i fritidsbåt fra 99 til 07

Justerer vi for befolkningstall blir det enda verre.

Mitt fylke vestfold ligger omtrendt på snittet, noe som er lite å skryte av. innlandsfylkene kommer bedre ut av statistikken.

Den er forøvrig ikke spesifikk nok til å si noe om alderen på båtføreren.

Aldersfordeling - ant. omkomne

0-10 år 1 0 0 0 0 0 0 0 1

11-16 år 0 0 0 0 1 2 0 0 0

17-25 år 2 1 0 1 1 2 3 1 1

26-40 år 3 1 0 4 0 11 0 6 2

41-60 år 5 5 5 14 2 10 3 1 3

61 år og mer 3 3 1 7 1 2 3 1 4

Ukjent/ikke oppgitt 0 0 0 0 0 0 0 0 0

Ant. omkomne totalt 14 10 6 26 5 27 9 9 11

(Utklippet blir forvridd da det kopiers fra pdf.)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

HVA MED HOLDNINGENE?

Eksemplene her skremmer, fordi en oppvoksende båtgenerasjon

lærer at båtoppførsel som både er farlig,

ulovlig og til plage for andre er grei skuring. Det skjer

sjelden ulykker fordi ungene ofte er rågode til å kjøre

båt.

http://www.nssr.no/binary/89272/file

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Altså dei fleste 70-åringane er mindre skikka til å føre båt enn dei på 13 år??? Eller er det 70-åringane sin mentale helse som er problemet? Livslang erfaring har mindre å bety?

Helsing 70-åring oppvoksen med båt.

Nei, du missforstår meg.

Det jeg sa var at det finnes en rekke 13-åringer som er mer skikket til å føre båt enn de fleste 70-åringer.

Det jeg da mener, er at de fleste 70åringer i landet ikke har erfaring med føring av båt. 70år var en tillfeldig valgt alder og har ingen ting med 70-åringers mentale helse å gjøre.

Jeg kunne sikkert ordlagt meg annerledes, men påenget var bare for å illustrere at erfaring har langt mer å si enn alder. Kun det å være gammel nok, gjør ingen til gode båtførere.

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Videre er kan det overaske noen at dødsstatistikken sier noe om at det er statistisk tryggere i oslo mens nordland er desidert farligst med 16 omkommne i fritidsbåt fra 99 til 07

Justerer vi for befolkningstall blir det enda verre.

Denne statestikken var tema i en annen tråd her i sommer en gang og da kom det vel også frem at det å kjøre bil er tilnærmet like farlig når det gjelder drukning.

I en statestikk fra SSB, kom det frem at 16 mennesker hadde druknet i forbindelse med bil som var havnet i vannet.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...