Jump to content

Føring av båt under 16 år

mariuss93

Recommended Posts

Er det mye man må kunne for å ta prøven. Jeg vet det meste om vikeplikt og masse mer

Jeg har lagt ut denne linken flere ganger tidligere, men gjør det med glede en gang til: her er det man skal kunne for å avlegge båtførerprøven.

Alt dette er stoff som vi går gjennom på båtførerkurset her på baatplassen.no

Kurset er kommet godt igang, men det er fortsatt fullt mulig å henge seg på.

Med vennlig hilsen POSEIDON

hei jeg heter Mathias å er 16 år (blir 17 dette året)

jeg har båtførerbevis og eier nå min andre snekke, jeg har før det hatt 2 joller og en liten HT daycruiser.

jeg her hatt båt siden jeg var 5. :yesnod:

jeg tørr vel å påstå at jeg har mer kunnskap og erfaringer enn de fleste på 25

har vært i Danmark med snekka og kan kjøpe båt å navigere, dette kunne jeg også når jeg var 15!!!

mener jeg reglene er feil JA :yesnod:

men jeg vet desverre ikke hvordan man kan rette dem opp

Jeg skal komme med en godt bevart hemmelighet:

Forandring begynner i det små. helt lokalt, hos deg, du må ta et initiativ, sette i gang ballen om du vil. I alle kommuner finnes det lokallag av flere politiske partier, plukk ut det partiet du liker best å ta kontakt med dem, aller helst melder du deg inn i det partiet. mange partien har undgdomsorganisasjoner som er aktuelle for deg, så er det bare å sette i gang. Kansje det kunne vært en ide og starte en ungdomsgruppe her på båtplassen for å samle litt fler først, kansje en gruppe på facebook og.

I min kommune har vi noe som heter E initiativ, der kan du sette i gang en sak rett fra stua di. kansje det finnes noe lignende hos deg. sjekk litt på nettsidene til kommunen.

en slik prosess tar tid å det er ingen garantier for at det blir forandring men, det er helt garantert at det ikke skjer noe dersom ingen tar tak i dette.

For meg spiller det liten rolle hvordan reglene er, bare de som utformer dem legger til rette for at man har muligheter hvis man ønsker det. En 16 åring m/mopedlappen kan kjøre i 45km/t på en 50ccm. Samme 16 åringen, kan hvis han vil, ta klasse A1, kjøre i 120 km/t på en 125 ccm m/passasjer.

Dette synes jeg er et fornuftig system hvor man har reelle valg. Burde en 13 åring kunne avøegge praktisk og teoretisk prøve, og kjøre inntill 100 Hk/maks 30 knop?

Problemet er ikke at alderen, antall HK og fart skal være det ene eller det andre. Problemet er at der ikke finnes noe valg.

johnson har vel en 10hk 4-takt.

Hvorfor er det egenlig 16 års grense?

Så lenge man står til båtførerprøven burde det jo ikkje være aldersbestemt.

Så vidt jeg husker fulgte ikke holdninger og respekt for sjøen med dette beviset,

det er rart at man skal få det den dagen man fyller 16.

Hvis sønnen min får et fartsug en eller annen gang, vil jeg jo prøve og la

han få utløp for det i kontrollerte former.

Forøvrig mener jeg at alle er født med personlighet, og dette burde utvikles og ikke

kues.

Hvorfor skal alle greies under samme kammen når vi heldigvis er født forskjellige?

Hvor tror dere Solberg brødrene hadde vært i dag hvis foreldrene deres hadde vært paragrafryttere?

Redigert av Hangadrott (see edit history)

jeg har båtførerbevis og eier nå min andre snekke, jeg har før det hatt 2 joller og en liten HT daycruiser.

jeg her hatt båt siden jeg var 5. :yesnod:

jeg tørr vel å påstå at jeg har mer kunnskap og erfaringer enn de fleste på 25

har vært i Danmark med snekka og kan kjøpe båt å navigere, dette kunne jeg også når jeg var 15!!!

Greit nok at du mener du har god nok kompetanse til å føre en båt, selv om du bare er 15 år. Men, det i seg selv er vel ingen grunn nok til å endre reglene? Tror heller du hører til unntakene, snarere enn regelen.

• 1 måned senere...

Det høres ut som en god plan. :yesnod:

På baksiden av læreboken finner du en webadresse til "arbeidsboken". Etter at du har pugget et kapittel i læreboken går du inn på websiden og svarer på de spørsmålene som hører til det kapitlet du nettopp har lest. Da finner du fort ut om kunnskapen "sitter" og du har forstått stoffet. Lykke til med lesinga.

problematikken rundt å kjøre båt er en avsporing og en del av noe mye farligere ...

Det egentlige sviket mot mange av ungdommene våre er at de vokser

opp lullet inn i en falsk trygghet med kuwait økonomien.

de sitter hele kveldene og spiller data spill mens mamma lager maten

og vasker underbuksene. Senere i livet tror de at de kan leve av dans og drama

eller journalistikk ( f.eks i se&hør eller vg stil ) og flatskjermer og biler kan betales med

kreditt kort.

Plutselig en dag skal de våkne til boligpriser opp i skyene, bankgjeld oppover ørene og en kjedelig jobb foran

en skjerm og svært lite dans, men sannsynligvis en porsjon drama .

Dette blir det ikke tatt tak i - men om jeg skulle la sønnen min få lov å kjøre en liten tur i båten ,

så kvalifiserer det til bot.

kyss katta - fiks veiene - få togene i rute og la frie friske norske viking emner ferdes fritt på sjøen.

Det er godt de gamle ( fiskere og bønder ) slipper og oppleve dette. Ja - det har alltid vært farlig og leve,

men er det så mye tryggere med et folk syke i hodet av papirbestemmelser og regelrytteri ..........

her må jeg slutte før jeg tar helt av ....

mvh

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...