Enzo Svart 7.Februar.2010 Del på Facebook Svart 7.Februar.2010 Jeg hadde absolutt valgt firsten om valget sto mellom en 32bav eller 31.7 (la oss si at vi sammenligner med en bedre utstyrt og et par år nyere bav) , dette av den ekle grunn at firsten er bedre tilrettelagt for trygg familieseiling samtidig som den nok er morsommere å seile. Under dekk så er de jo veldig like men i cocpit er det bedre plass i firsten , dekksutstyret er bedre og tryggere for familieseiling Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 7.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2010 Det man gjør når man skal bestemme seg for hvilken båt som gir mest for pengene er å sammenligne utstyrslisten og summere opp hvor mye dette er verdt. La oss ta bav'en først: Simrad VHF digital. 2000,- Raymarine 430 kartplotter med kart for Skandinavia. 2000,- Raymarine 3D. Fart, dybde, sjøtemp 5000,- Garmin 128 GPS. 1000,- Solcellepanel 35W. 2000,- solcelledrevet ventilator forpigg. 500,- Teak på benker og dørk cockpit. Standard Radarreflektor. 1000,- Wallas 1800 Varmeapparat. 2500,- Landstrøm. standard Radio/CD standard Forbruksbatterier, 2stk på 170Ah hver. standard Springpullere midtskips. 1000,- Cockpitkalesje 10000,- Anker 10kg med kjetting/Tau 8000,- Kjøleboks med Danfoss kjløer. 2000,- VVB med EL Kolbe og via motorkjølevann. 1500,- Dusj på badeplattform. standard Septiktank 60 Liter standard Diverse tau og fendere. Ekstra beskyttelse for Anker og kjetting baug. standard Gassfjørdempet Rodkick Skiftet gassdemper 2009. 1500,- Le seil, rekke 2000,- Utstyret på denne båten blir da verdt 40 500,- Går da ut fra at båten har standard seil som ikke har noen verdi, men funker. First'en: Generelt: 2 bladet foldepropell 10 000 2 x 72 Ah lukkede batterier (2009) veldig lite. -1000,- Plass og opplegg for ett ekstra batteri standard Landstrømanlegg med 25A batterilader standard Meget glatt bunn med Hempel system standard Solid spesialkrybbe for opplag 10000,- Komplett dekksutrustning for racing standard Spinnakerutrustning og bom 15000,- Mye nytt av tauverk og blokker 5000,- Spectra fall og skjøter 6000,- Kulelager genuavogner og spinnakerblokker standard Forstagsprofil med demonterbart rullesystem (Harken) standard Alle wincher Lewmar selftailing standard Ekstra manuell lensepumpe under dekk (ihht ISAF OSR kat.2) 500,- Instrumenter fra B&G: H2000 prosessor enhet (2008) Halcyon elektronisk fluxgate kompass Givere for fart/dybde/vind FFD betjenings enhet i cockpit (2008) 360 grader wind instrument (2008) Magnified wind instrument (2008) Totalt 25000,- Annen elektronikk: VHF m/DSC 2000,- VHF antenne i mastetopp og på pushpit standard Navman GPS m/cockpit repeater 2000,- Radio/CD spiller og antennesplitter (2009) standard Navico autopilot m/fjernkontroll 10000,- LED tricolor lanterne i mastetopp 1000,- Cruising utrustning: Stor og god sprayhood (ny 2009) standard Stor kjøleboks med kjølekompressor 1500,- Rullgardiner til luker, gardiner ved vinduer standard Komfortable spesialmadrasser i akterkabin 2000,- Ekstra LED leselys i salong1000,m- Varmt/kaldt trykkvann m/innvendig og utvendig dusj standard Vannoppvarming fra motor og landstrøm. Ny bereder 2008. 1500,- Eberspacher dieselvarmer m/3 uttak 12 000,- Ferdig opplegg for ankervinsj i baugen, demontert vinsj kan medfølge standard Umontert septiktank m/ventiler standard Cockpit sol/regn telt 5000,- Lazy bag til storseil 3000,- 1 Anker med kjetting og tau 8000,- 4 fendere og 4 fortøyningsta standard Feste akter for motor til jolle 500,- Seil, cruising: Elvstrøm storseil Standard Elvstrøm rullegenua Standard Elvstrøm spinnaker AP 0,75 15 000,- Elvstrøm Genaker 0,75 15 000,- Gammel dacron genua 3 5000,- Seil, racing (selges mot pristillegg): Quantum storseil, Fusion M Aramid (2007) Quantum Genua 1 M/H, Fusion M Aramid (2007) Quantum Genua 3, Fusion M Aramid (2008) Quantum spinnaker heavy Supercote 90 (2009) Elvstrøm spinnaker lettvind 0,5 100 000,- for hele pakken. Dette kan sikkert forhandles om. Firsten har utstyr for 155 000,- før man har forhandlet om pris for regattaseilene. La oss regne med at firsten er ca 50 000,- dyrere båt som ny, så er den mest for pengene allerede før vi forhandler som regattaseilene. Dermed blir fasiten at den gir mest for pengene. Og det var det jeg spurte om. Ikke hvilken båt vi har mest lyst på. Gåt ut fra at det først og fremst er bavarianerne som har svart bav'en. De har da ikke klart å svare på spørmålet. Og det er noe av grunnen til at jeg kan bli litt irritert på bavarianerne som på arrogant vis alltid mener at de har fått mest båt for pengene uten å se på hva ting faktisk er verdt. Her er det uten tvil first'en som er mest verdt. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Fanafjord Svart 8.Februar.2010 Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 (redigert) Nå vet jeg ikke om jeg har forstått deg rett men jeg oppfatter regnestykke ditt slik: Bavarian Pris 590000 inkl 50000 i utstyr. First 710000 inkl 155000 i utstyr Da blir netto First: 555 000 og netto Bavaria 540 000. At First en gang var dyrere spiller jo ingen rolle når man ser nettopp på "mest båt for pengene". Når en turseiler har i utgangspunkt ikke har bruk for regattaseilere og en del annet utstyr som Firsten kommer med blir det lett en 10 % prisfordel for Bavariaen. Eller tar jeg helt feil? I tillegg kommer at Bavariaen er absolutt billigst. I.e. har jeg en budjett på faktisk 600000 faller Firsten ut av budjettet men Bavariaen er inn. Så er det også veldig forskjellig hvordan vi setter pris på løsningene: Ta løygangen for eksempel. Jeg vet selvfølgelig at løygangen i cockpit gir bedre seilegenskaper men når vi var ombord i en First 31.7 og kona ville absolutt ikke ha denne greien å klatre over hele tid. I Albin Balladen klaget hun at den sperret alltid nedgangen under seiling. Samtidig syns hun det var for lite skap i Firsten. Båt for pengene kan være så mangt... Ingen grunn til å irritere seg over Bavariaeiere. Redigert 8.Februar.2010 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
quantumduck Svart 8.Februar.2010 Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 Det man gjør når man skal bestemme seg for hvilken båt som gir mest for pengene er å sammenligne utstyrslisten og summere opp hvor mye dette er verdt. Enig, men jeg ville uansett valgt den båten som passer best for mitt bruk. Men det er jo ikke det man spør etter i denne tråden så ... Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 8.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 Nå vet jeg ikke om jeg har forstått deg rett men jeg oppfatter regnestykke ditt slik: Bavarian Pris 590000 inkl 50000 i utstyr. First 710000 inkl 155000 i utstyr Da blir netto First: 555 000 og netto Bavaria 540 000. At First en gang var dyrere spiller jo ingen rolle når man ser nettopp på "mest båt for pengene". Når en turseiler har i utgangspunkt ikke har bruk for regattaseilere og en del annet utstyr som Firsten kommer med blir det lett en 10 % prisfordel for Bavariaen. Eller tar jeg helt feil? Når man skal vurdere verdien kan man også ta i betraktning at "standarden på standardutstyret". Og her ligger mye av grunnen til at firsten er en dyrere båt. F.eks har jeg ikke regnet inn at racing-dekksutstyret på firsten er mer verdt enn det som bav'en har. Men det er egentlig feil. Og f.eks harken rulleforstaget er 40% dyrere enn selden sitt. Det har jeg heller ikke tatt høyde for i regnestykket. Så i en ren verdivurdering er det ingen tvil om at den er mer verdt. Min verdivurdering av BG-instrumentparken er også veldig forsiktig. Men det er pga den rivende utvikling vi ser på slike instrumenter som gjør at disse vil være verdiløse om ikke altfor lenge. I tillegg kommer at Bavariaen er absolutt billigst. I.e. har jeg en budjett på faktisk 600000 faller Firsten ut av budjettet men Bavariaen er inn. Selvfølgelig, men det var ikke det som var spørsmålet. Fokuset fra min side var å få synliggjort hvor arrogante noen bavariane er når de sier "mest for pengene" uten å gå inn i detaljene og ser hva pengene går til. Det er flere i min omgangskrets som har fått sansen for regattaer etter å ha kjøpt bavaria. Det er selvfølgelig noe eget med å seile en "ulv i fåreklær". Man blir undervurdert i regattaene og kan ta skalpen "bavariahetsere". Men etter å ha "tunet" båten kan man ikke kalle det for billigbåt lengre, for da er den mist like dyr som konkurentene, samtidig som man har uvissheten i om utstyret (som ikke er bygd for dette) tåler belastningen. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
quantumduck Svart 8.Februar.2010 Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 Og f.eks harken rulleforstaget er 40% dyrere enn selden sitt. Det er jo i bunn og grunn bare å flytte problemstillingen over i enkeltkomponentene, hvor får du mest rulleforstag for penga? Harken eller Seldén? Ellers er det jo et godt poeng at man kan oppgradere en Bavaria så den kan seile mer på lik linje med en First i regatta, og da også fort komme opp i samme prisklasse totalt sett. Det koster uansett tid og arbeid også, og det må med i regnestykket, selv om mange sikkert ser på det som rein morro å oppgradere båten. Men etter min mening blir hele spørsmålsstillingen i tråden feil. Du kan aldri oppgradere en First slik at den blir like romslig under dekk som en Bavaria, og du kan aldri få like effektiv skrogfasong på en Bavaria. Først bør man bestemme seg for båttype, cruiser, racer eller noe midt mellom (som First), så kan man begynne å telle på knappene, når man f.eks. skal velge mellom Bavaria eller Oceanis. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 8.Februar.2010 Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 Når man skal vurdere verdien kan man også ta i betraktning at "standarden på standardutstyret". Ok, ser den. Det koker likevel litt ned til hva man er ut etter. Turseiler med komfort til ferien (stort bad, masse skap, etc) med begrenset regattabruk: Bavaria. Turseiler som seriøst kan brukes i regatta fra dag en: First som er 120000 dyrere har tilsvarende dyrere utstyr ombord. Gjør man fratrekk for at ustyret er brukt og ikke ny så kommer man rent verdimessig så nært hverandre at det blir vanskelig å bedømme uten å ha sett båtene - og da kan man gå ut ifra at begge båtene er noelunde rett priset i forhold til hverandre? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Krimart Svart 8.Februar.2010 Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 Gåt ut fra at det først og fremst er bavarianerne som har svart bav'en. Hvis "du med Bavarianer mener en som liker Bavaria og har det selv er jeg i den kategorien, men valgte likevel First'en fordi Bavarian du valgte er latterlig overpriset, dyrere enn en ny Bavaria 32. Men jeg fatter ikke hvordor du blir så provosert av "Mest for pengene"?? Folk har foreskjellige behov og ønsker. At mange ut fra sine kriterer ender opp med at Bavaria gir dem "Mest båt for pengene" dvs. gir dem den båten de øsnker med minst innhugg i lommeboken må da være helt greit? At andre kommer fren til at en Frist 31 eller en Swan 60 for den saks skyld gir DEM mest båt for pengene ut fra sine kriterer provoserer i alle fall ikke meg, jeg er for variasjon og synes det er flitt det er mange ulike båter på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 8.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 Greit det. Jeg vil ikke ha noen av båtene og vurderer kun hva de er verdt. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Servicemannen Svart 8.Februar.2010 Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 En billig båt er overfotet. En riktig priset båt har en riktig pris i forhold til størrelsen. En overpriset båt finnes ikke, det bare føles slik hvis man ikke har nok penger. Den bør dere huske..... :smash: Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Krimart Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 Greit det. Jeg vil ikke ha noen av båtene og vurderer kun hva de er verdt. De er verdt det som markedet er villig til å betale. Hvis det er prisforlangende er Firsten dyrest. Ja, man får mer utstyr og seil på Firsten, men om det er "Mer båt for pengene" er en ren subjektiv bedømning. Hvis man f.eks. ikke er filla interessert i seilgarderoben til Firsten og ikke gidder å selge dem hjelper det ikke om de i utgangspunktet har kostet X kroner. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 (redigert) Dette blir fort flisespikkeri. - Selvfølgelig er "verdien" av en ting for det første det som det er verdt for meg. - Samtidig er "verdien" av samme tingen det som selger vil selge den for. - Ellers blir det jo ingen handel. - For det tredje er "verdien" av samme tingen, summen av verdien av enkeltdelene. (Underpunkt 3a: det de ble kjøpt inn for. Underpunkt 3b: Det som de evt. kan selges for) - Som punkt nummer fire er "verdien" av samme tingen det som man få igjen av forsikringselskapet når den synker - Som punkt nummer fem kan vi tenke oss charterinntekter på båten og beregne en nåverdi for fremtidige inntekter som vil utgjøre verdien. Jobbet en gang litt med verdsetting av bedrift - og det er hundre måter å gjøre det på... Redigert 9.Februar.2010 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.