Jump to content

Stryker noen til Båtførerprøven?

2nd Trikker'n

Recommended Posts

Gikk dere kurs først eller gikk dere opp som privatister?

der jeg håller kurser

på förerintyget, klarer de allre fleste seg.....ivartfall de som deltagit på leksjonerne (+litt pugging hjemme!)

på kystskippern klarer seg også de fleste, men kräver litt mer pugging hjemme !

bland 'privatister' er det betydligt fler som stryker.

S/Y Gunga Din

Jeg har ikke noen statistikk å bygge på, men men oppfatningen etter minst 4.000 kursdeltagere er strykprosenten på båtførerkurs i Baatskolen POSEIDON ligger i området 0 til 10 prosent for vanlige kveldskurs, hvor man har tid til å "fordøye stoffet" mellom hver gang - og for mange hjelper det voldsomt på forståelsen at de får en god praksistur som en del av kurset.

I enkelte tilfeller kan strykprosenten ha vært opp mot 20, men da har det vært intensive kurs på en helg. For skal vi komme gjennom hele pensumet på en ordentlig måte så blir det for de aller fleste "fullt på harddisken" før helgen er omme :crazy::crazy:

Derfor takker vi stort sett nei til slike forespørsler . . . .

Det er fra denslags kurs man hører at deltagerne får bruke læreboken som oppslagsverk ved prøven, eller at man "repeterer" med å gå gjennom hele prøven den siste timen før eksamen. Det kan muligens være OK for den som bare "trenger en lapp"; men hvis meningen med båtførerkurset er å lære mest mulig - da finnes adskillig bedre metoder :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Begge døtrene mine strøk første gangen,den prøven var elektronisk,så den teller antall feil. Den ene hadde en feil for mye den andre hadde tre for mye, den andre gangen sto begge med god margin.

Det handler om og lese og forberede seg godt noe jeg mistenker at disse ikke hadde gjort,men det får være mellom oss.

Jeg tror ikke det er noe hokus pokus hvis dere forbereder dere godt.

Lykke til :flag:

• 2 måneder senere...
Begge døtrene mine strøk første gangen,den prøven var elektronisk,så den teller antall feil.

Alle prøver skal kun bli mulig å avlegge elektroniske fra og med 1.januar neste årsnart leste jeg et sted tidligere idag. Så da blir vel det å kunne alt om misvisning like viktig som de grunnleggende prinsipper for vikeplikt?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg forstår det slik at dagens prøver er for lette og at det arbeides med revisjoner om hvordan kurset og prøvene skal utføres.

Dette vil visstnok også omfatte en EU standard.

Poseidon, vet du noe om dette?

Det snakkes også om at båtfører bevis skal gjelde aldersgrupper fra 1950 neste gang som visstnok kan bli snart!

Hilsen Pål, Triton 225 med navnet "Lykkepille" VHF LE8816 MMSI 258030220

.... Så da blir vel det å kunne alt om misvisning like viktig som de grunnleggende prinsipper for vikeplikt?

Ja, dessverre. Det er en svakhet med det nye systemet - hvis man da ikke innfører en "vekting" av spørsmålene og det har jeg ikke hørt noen planer om...

Jeg forstår det slik at dagens prøver er for lette og at det arbeides med revisjoner om hvordan kurset og prøvene skal utføres.

Dette vil visstnok også omfatte en EU standard.

Poseidon, vet du noe om dette?

Når man vet at det gikk 50 år for overhodet å få vedtatt obligatorisk båtførerbevis i dagens form, da tror jeg ikke at det kommer til å skje noe mer sånn rent umiddelbart :smiley:

Det snakkes også om at båtfører bevis skal gjelde aldersgrupper fra 1950 neste gang som visstnok kan bli snart!

At man skulle hoppe fra 1980 til 1950 er meget usannsynlig. Det ville involvere så mange årsklasser at det ville "sprenge" hele systemet. Men at man i løpet av noen få år vil bevege seg fra 1980 til 1970 og kanskje 1960 - det er "en annen skål" - og det har jo den nye sjøfartsdirektøren allerede ymtet frempå om i nokså klare ordelag . . . .

PS

Når det gjelder strykprosent så sitter jeg med 13 kandidater foran meg akkurat i dette øyeblikk. Om en halvtime er jeg istand til å fortelle hvordan det gikk . . . .

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...