Jump to content

Kon til aksling Jeanneau SO32,2/Yanmar 2GM20F- Foldepropelltips


Bergen

Recommended Posts

utsnitt.jpgJeg er i propellmodus for tiden og undersøker priser på folde/seilpropell. En av leverandørene har etterspurt mål på kon og gjenger før eventuell bestilling. Ettersom båten ligger på vannet er det vanskelig for meg å finne dette.

 

Er det noen som har byttet på tilsvarende motor og vet tallene? Ellers noen som har tips og tilbakemeldinger på type propell til denne båten/motoren. Har hørt mye pent om Volvo sine propellere men leverandørene her har tydligvis annet å gjøre en å svare på potensielle kunders henvendelser. Gori er klart billigst hittil mens Flex O fold er en annen kandidat. Kiwi er dyrest (men den er også trebladers) men her fikk jeg meget godt inntrykk fra leverandør om at dette er er det rette for meg. Men den koster 3500 mere en Gori og det er jo penger det også....

:seeya:

Redigert av Bergen (see edit history)
Link to post

Jeg vurderer også foldepropell. Båten skal på land i Danmark før jeg henter den i påske. Vurderer å montere foldepropell med det samme. Hva slags foldepropell skal du gå for og hvorfor?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Jeg vurderer også foldepropell. Båten skal på land i Danmark før jeg henter den i påske. Vurderer å montere foldepropell med det samme. Hva slags foldepropell skal du gå for og hvorfor?

 

Det er vel kun et prisspørsmål egentlig er det ikke... Jeg har skjønt det slik at det er under en knops forskjell i maksfart med og uten foldepropell, så da er vel spørsmålet om det ikke er andre ting pengene heller bør brukes til ombord om skipskassen er slunken... Jeg har selv litt sans for KIWI-prop, selv om det ikke er det som dingler under min gamle dame.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Hva slags foldepropell skal du gå for og hvorfor?

Vet ikke ennå, har vel litt lyst på Kiwi men om ingen skremmer meg vekk fra Gori blir det nok den siden den er billigst. Og er trolig godt nok for vårt bruk.

 

 

Jeg har skjønt det slik at det er under en knops forskjell i maksfart med og uten foldepropell, så da er vel spørsmålet om det ikke er andre ting pengene heller bør brukes til

 

Klarer vi en halv knop er jo investeringen gull verd! Målt i prosent fartsøkning er det vel ikke så mye annet som matcher denne fartsøkningen for prisen av et halvt seil :flag:

Link to post

Her nå sitt litt på testresultater og Flexofold kommer bra ut all over. Ikke minst også i fremdrift under motor - her var Kiwi (og andre dyre propell) tydelig svakere. Ringte Flexofold i Danmark i dag morges og fikk pris på rundt 9000 norske kroner for en tobladet 16X10 propell som passer Bavaria 32. (Dette inkluderer moms)

 

Så denne vurderes seriøst nå. Noen som har innspill til denne?

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
jeg tro Heitmann kan svare deg på kon og gjengetype.

Heitmann tilbakemeldte meget hurtig :flag: at det var 25 mm aksling medstandard kon og mutter . Sleipner på sin side opplyser at det finnes 2 typer standard kon og minst 3 forskjellige typer gjenger til mutteren.

 

Fryktelig så vanskelig dette skulle være da :confused:

 

Her nå sitt litt på testresultater og Flexofold kommer bra ut all over. Ringte Flexofold i Danmark i dag morges og fikk pris på rundt 9000 norske kroner for en tobladet 16X10

Da er prisen omtrent den samme som jeg fikk her i Norge 9250- men da for en 15X10. Jeg vurderer også fortsatt denne og en god test hjelper jo på.

 

Men nå er omsider også Volvo våknet så får vi se hva pris de kommer opp med. Har en kjenning med en eldre Bavaria 32 som skryter noe voldsomt over Volvo sin 2 blader. Spesielt med tanke på bakking er han meget fornøyd.

Link to post

Jeg tror har man en sikkelig foldepropell så er forsjkellen av motstand mellom typene nærmest neglisjerbar. Så det viktigste er hvor mye fremdrift den produserer når man går fremover for motor. Da er det forskjell på over 1 knop på de forskjellige typene på testbåten (tror det var en 32 fot Oceanis). Kiwi kom da faktisk dårligst ut.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Hei

Jeg har kjøpt flexofold. Dette etter å ha lest en del rundt på ulike tester. (jeg har 3 bladet) Propeller har ulike egenskaper, og en må nesten ta litt hensyn til dette når en prioriterer.

Husk at ikke alt er "foldepropeller" selv om det ofte referers til dette. (KIWI f.eks) På en del propeller vrir bare bladene seg i fartsretningen. (kiwi,maxprop,autoprop) Dette har sikkert noen fordeler, og noen ulemper. F.eks vil ting i sjøen lettere henge seg opp i en slik propell, enn en som er foldet sammen. Seilas, eller seilmagasinet hadde en artikkel om propeller for en stund siden. Den var mye basert på artikkelen fra Yachting Monthly . I Yachting Monthly kom som Fanafjord sier, KIWI dårlig ut. Dettte ble ikke reflektert i omtalen i overnevnte artikkel, av en eller annen grunn. Seilmagasinet 2004/2 har også tester av propeller. (det var før KIWI sin tid)

 

Basert på de ulike testene, og folk jeg har truffet som har mistet blad på KIWI'en, utelukket jeg denne. Jeg vet ikke bakgrunnen for at bladene har falt av, og det kan selvsagt ha med monteringen eller ytre påvirkninger å gjøre. (det er vel ikke så mangen som ville inrømmet på kaien at de hadde montert propellen feil, slik at den falt av?) Det er selvsagt bare en del av hele vurderingen.

 

Det som er HELT sikkert, er at det er mye å hente i forhold til seilfart, uansett merke/type!

Link to post

Der du vil merke mest forskjell fast vs folde er når det blåser lett og du har 3-6 knop fart, da er det mye (opptil 1 knop) å hente.

Blåser det mindre så bruker du motor, blåser det mer har du nok kraft i seilene og det en fast propell bremser betyr relativt mindre i forhold til det båten bremser når den prøver å plane.

 

Så er det lyden da, med fast propell skal du stå i fri og da synger det i girkassen.

 

Kjøpte meg en Autoprop 2 blader, betalte 12.500,- inkl anoder for neste 5 årene. Fungerer perfekt, har marsjfarten min på 1800rpm & 6 knop.

Link to post
Der du vil merke mest forskjell fast vs folde er når det blåser lett og du har 3-6 knop fart, da er det mye (opptil 1 knop) å hente.

 

Så er det lyden da, med fast propell skal du stå i fri

 

 

Kjøpte meg en Autoprop 2 blader, betalte 12.500,-

 

 

Enhver gevinst i lite vind er velkommen...............Yanmaren skal stå i revers, og da er det ikke noe bråk fra den. 12500 for en tobladers propell var den høyste prisen jeg har sett på en slik. Er det noe spesielt med Autoprop som gjør at prisen nærmer seg andre trebladere ?

 

Flott link JGH. Jeg går nok for Gori eller Flex o Fold om ikke Volvo kommer opp med en fin pris.

Link to post

Autoprop fungerer som et trinnløst automatgir, den forandrer utveksling etter motstand og utnytter momentet i motoren.

På tomgang har jeg 2,8 knop på flatt vann, 1250 rpm gir meg 5 knop, 1800 gir 6 knop og maks fart oppnås på 2800 & 7,2 knop.

 

Best effekt har jeg under seiling i lite vind, motor på 1000-1200 rpm gir meg da skrogfart.

 

Vet ikke om fast aksling er det beste for autoprop, bladene bender forover under enkelte forhold.

Les test på seilas, eller var det seilmagasinet?

Link to post

For å svare på mitt eget spørsmål har jeg nå fått oppklart at båten har ISO25 kon på akslingen uten at det forteller meg så mye.

Jeg kommer til å gå for en Gori ettersom det er det billigste og det er er godt nok for mange andre og defor også trolig for meg. At Sleipner også har gitt god oppfølging underveis teller også positivt i beslutningen.

Link to post

Derom strides de lærde!

Det finnes målinger som forteller at propellen godt kan stå i gear, altså uten rotasjon - mens andre igjen hevder at å stå i fri, med rotasjon, er best.

Noen gear/drev MÅ stå i gear for å unngå varmgang.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...