Bergen Startet 6.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 6.Februar.2010 (redigert) Jeg er i propellmodus for tiden og undersøker priser på folde/seilpropell. En av leverandørene har etterspurt mål på kon og gjenger før eventuell bestilling. Ettersom båten ligger på vannet er det vanskelig for meg å finne dette. Er det noen som har byttet på tilsvarende motor og vet tallene? Ellers noen som har tips og tilbakemeldinger på type propell til denne båten/motoren. Har hørt mye pent om Volvo sine propellere men leverandørene her har tydligvis annet å gjøre en å svare på potensielle kunders henvendelser. Gori er klart billigst hittil mens Flex O fold er en annen kandidat. Kiwi er dyrest (men den er også trebladers) men her fikk jeg meget godt inntrykk fra leverandør om at dette er er det rette for meg. Men den koster 3500 mere en Gori og det er jo penger det også.... Redigert 6.Februar.2010 av Bergen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 6.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2010 Hvis dette er original aksling så vi jeg tro Heitmann kan svare deg på kon og gjengetype. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 6.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2010 Det var trolig slettes ikke noe dårlig tips. Får ta en henvendelse mot dem. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 6.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2010 Jeg vurderer også foldepropell. Båten skal på land i Danmark før jeg henter den i påske. Vurderer å montere foldepropell med det samme. Hva slags foldepropell skal du gå for og hvorfor? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
RSL Svart 6.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2010 Jeg vurderer også foldepropell. Båten skal på land i Danmark før jeg henter den i påske. Vurderer å montere foldepropell med det samme. Hva slags foldepropell skal du gå for og hvorfor? Det er vel kun et prisspørsmål egentlig er det ikke... Jeg har skjønt det slik at det er under en knops forskjell i maksfart med og uten foldepropell, så da er vel spørsmålet om det ikke er andre ting pengene heller bør brukes til ombord om skipskassen er slunken... Jeg har selv litt sans for KIWI-prop, selv om det ikke er det som dingler under min gamle dame. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Bergen Svart 7.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Hva slags foldepropell skal du gå for og hvorfor? Vet ikke ennå, har vel litt lyst på Kiwi men om ingen skremmer meg vekk fra Gori blir det nok den siden den er billigst. Og er trolig godt nok for vårt bruk. Jeg har skjønt det slik at det er under en knops forskjell i maksfart med og uten foldepropell, så da er vel spørsmålet om det ikke er andre ting pengene heller bør brukes til Klarer vi en halv knop er jo investeringen gull verd! Målt i prosent fartsøkning er det vel ikke så mye annet som matcher denne fartsøkningen for prisen av et halvt seil Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 (redigert) Hei, Prøv også å poste på jeanneauklubbens forum. Sikkert noen der som har samme båten. Sun Flyer har Gori Racing toblader. Den bakker dårlig, men jeg kommer ikke til å bytte den. Viggo Redigert 7.Februar.2010 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Fanafjord Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Yachting Monthly har en omfattende propelltest i denne nummer. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Bergen Svart 7.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Klarer ikke å logge meg inn på Jeanneauforumet, er vel bare for betalende medlemmer i klubben. En regning jeg bortprioriterte. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 (redigert) Her nå sitt litt på testresultater og Flexofold kommer bra ut all over. Ikke minst også i fremdrift under motor - her var Kiwi (og andre dyre propell) tydelig svakere. Ringte Flexofold i Danmark i dag morges og fikk pris på rundt 9000 norske kroner for en tobladet 16X10 propell som passer Bavaria 32. (Dette inkluderer moms) Så denne vurderes seriøst nå. Noen som har innspill til denne? Redigert 8.Februar.2010 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Sun Flyer Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Gå for det! Hadde flexofold på forrige båten. Funket fint, det. Kjempegreit å få den på plass til henteturen. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Bergen Svart 8.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 jeg tro Heitmann kan svare deg på kon og gjengetype. Heitmann tilbakemeldte meget hurtig at det var 25 mm aksling medstandard kon og mutter . Sleipner på sin side opplyser at det finnes 2 typer standard kon og minst 3 forskjellige typer gjenger til mutteren. Fryktelig så vanskelig dette skulle være da Her nå sitt litt på testresultater og Flexofold kommer bra ut all over. Ringte Flexofold i Danmark i dag morges og fikk pris på rundt 9000 norske kroner for en tobladet 16X10 Da er prisen omtrent den samme som jeg fikk her i Norge 9250- men da for en 15X10. Jeg vurderer også fortsatt denne og en god test hjelper jo på. Men nå er omsider også Volvo våknet så får vi se hva pris de kommer opp med. Har en kjenning med en eldre Bavaria 32 som skryter noe voldsomt over Volvo sin 2 blader. Spesielt med tanke på bakking er han meget fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Jeg tror har man en sikkelig foldepropell så er forsjkellen av motstand mellom typene nærmest neglisjerbar. Så det viktigste er hvor mye fremdrift den produserer når man går fremover for motor. Da er det forskjell på over 1 knop på de forskjellige typene på testbåten (tror det var en 32 fot Oceanis). Kiwi kom da faktisk dårligst ut. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Ask Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Hei Har du seilbåtdrev? SD20. I så fall kan nok Yanmar svara deg. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Hei Jeg har kjøpt flexofold. Dette etter å ha lest en del rundt på ulike tester. (jeg har 3 bladet) Propeller har ulike egenskaper, og en må nesten ta litt hensyn til dette når en prioriterer. Husk at ikke alt er "foldepropeller" selv om det ofte referers til dette. (KIWI f.eks) På en del propeller vrir bare bladene seg i fartsretningen. (kiwi,maxprop,autoprop) Dette har sikkert noen fordeler, og noen ulemper. F.eks vil ting i sjøen lettere henge seg opp i en slik propell, enn en som er foldet sammen. Seilas, eller seilmagasinet hadde en artikkel om propeller for en stund siden. Den var mye basert på artikkelen fra Yachting Monthly . I Yachting Monthly kom som Fanafjord sier, KIWI dårlig ut. Dettte ble ikke reflektert i omtalen i overnevnte artikkel, av en eller annen grunn. Seilmagasinet 2004/2 har også tester av propeller. (det var før KIWI sin tid) Basert på de ulike testene, og folk jeg har truffet som har mistet blad på KIWI'en, utelukket jeg denne. Jeg vet ikke bakgrunnen for at bladene har falt av, og det kan selvsagt ha med monteringen eller ytre påvirkninger å gjøre. (det er vel ikke så mangen som ville inrømmet på kaien at de hadde montert propellen feil, slik at den falt av?) Det er selvsagt bare en del av hele vurderingen. Det som er HELT sikkert, er at det er mye å hente i forhold til seilfart, uansett merke/type! Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Heitmann tilbakemeldte meget hurtig at det var 25 mm aksling medstandard kon og mutter . Sleipner på sin side opplyser at det finnes 2 typer standard kon og minst 3 forskjellige typer gjenger til mutteren. Fryktelig så vanskelig dette skulle være da Jeg mener den ene kalles "Volvo Penta kon", så da er det vel den andre du har.... Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 Der du vil merke mest forskjell fast vs folde er når det blåser lett og du har 3-6 knop fart, da er det mye (opptil 1 knop) å hente. Blåser det mindre så bruker du motor, blåser det mer har du nok kraft i seilene og det en fast propell bremser betyr relativt mindre i forhold til det båten bremser når den prøver å plane. Så er det lyden da, med fast propell skal du stå i fri og da synger det i girkassen. Kjøpte meg en Autoprop 2 blader, betalte 12.500,- inkl anoder for neste 5 årene. Fungerer perfekt, har marsjfarten min på 1800rpm & 6 knop. Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 12.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2010 (redigert) Eg har fått montert ein sånne Redigert 12.Februar.2010 av JGH (see edit history) Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Bergen Svart 12.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2010 Der du vil merke mest forskjell fast vs folde er når det blåser lett og du har 3-6 knop fart, da er det mye (opptil 1 knop) å hente. Så er det lyden da, med fast propell skal du stå i fri Kjøpte meg en Autoprop 2 blader, betalte 12.500,- Enhver gevinst i lite vind er velkommen...............Yanmaren skal stå i revers, og da er det ikke noe bråk fra den. 12500 for en tobladers propell var den høyste prisen jeg har sett på en slik. Er det noe spesielt med Autoprop som gjør at prisen nærmer seg andre trebladere ? Flott link JGH. Jeg går nok for Gori eller Flex o Fold om ikke Volvo kommer opp med en fin pris. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 12.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2010 Autoprop fungerer som et trinnløst automatgir, den forandrer utveksling etter motstand og utnytter momentet i motoren. På tomgang har jeg 2,8 knop på flatt vann, 1250 rpm gir meg 5 knop, 1800 gir 6 knop og maks fart oppnås på 2800 & 7,2 knop. Best effekt har jeg under seiling i lite vind, motor på 1000-1200 rpm gir meg da skrogfart. Vet ikke om fast aksling er det beste for autoprop, bladene bender forover under enkelte forhold. Les test på seilas, eller var det seilmagasinet? Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 12.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2010 Som ingeniør kan jeg ikke annet enn å være overimponert med konstruksjonen til Bruntons Autoprop. Å sammenligne det med en annen propell blir som å sammenligne en bil som bare har 1 gir forover og 1 gir bak mot en automatgirkasse. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 18.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 For å svare på mitt eget spørsmål har jeg nå fått oppklart at båten har ISO25 kon på akslingen uten at det forteller meg så mye. Jeg kommer til å gå for en Gori ettersom det er det billigste og det er er godt nok for mange andre og defor også trolig for meg. At Sleipner også har gitt god oppfølging underveis teller også positivt i beslutningen. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 18.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 Blir det Gori to blader? Hvor mye må du gi for den? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Otto R Svart 18.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 Skal gir stå i revers når motor ikke er i bruk og man seiler eller er det best med gir i neutral ? Har fast propell,3 blad . Yanmar motor. Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 18.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 Derom strides de lærde! Det finnes målinger som forteller at propellen godt kan stå i gear, altså uten rotasjon - mens andre igjen hevder at å stå i fri, med rotasjon, er best. Noen gear/drev MÅ stå i gear for å unngå varmgang. Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.