Jump to content

instrument for mercruiserdrev-posisjon..

Arve

Recommended Posts

Takker for tanken da :cheers: .

I og for seg ikke en veldig stor og viktig sak dette men kun en liten praktisk detalj som kan være nyttig i øyeblikk med mye avdrift og vind samtidig som man forsøker å bakse seg inn på plass.

Kan være en mulighet å montere dette på svingarm inne i motorrommet som tildligere foreslått her. Ser vel hvertfall ut som at det ikke finnes noe originalt til drev.

Jeg bruker min rorindikator nesten hver gang vi er ute, jeg hadde tidligere mercruiser drev og savnet indikator veldig. Jeg har idag en autopilot hvor det er rorindikator og synes dette er veldig praktisk. Når jeg har ligget et sted hele helgen og skal bakke ut et sted hvor det krever presisjon så er det veldig kjedelig å sette den i revers hvis drevene står feil vei. Og etter en lang helg kan det til tider være vanskelig å huske hvor drevet stod når jeg la til :crazy: Det er et voldsomt skyv i mine motorer/drev selv på tomgang så jeg forstår trådstarter veldig godt.

En kompis av meg har en slik en og sier at dette funker greit for ham: Davis rudder indicator

Jeg kjøpte meg også en slik en og tenkte det var kjekt å ha for da slapp jeg jo å slå på autopilotinstrumentet hver gang, men dumme meg tenkte ikke på at jeg har hydraulisk styring og rattet står rolig når jeg går for autopilot. :headbang::lol:

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Ja man kan ettermontere dette, men hvordan vil være forskjellig fra båt til båt. Det er jo egentlig bare en variabel mostand som kobles inn på roret inne i motorrommet med et lite stag som dytter eller drar i mostanden slik at den endrer seg og du får et utslag på instrumentet. Men om man finner noen som støtter CAN-bus aner jeg ikke.

Her er noen eksempler på hvordan de ser ut:

iruddedrmg_0932.jpg

rudder_indicator.jpg

rudderindicator.jpg

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...