Arve Startet 7.Februar.2010 Del på Facebook Startet 7.Februar.2010 Hei Har drevbåt og stor badeplattform. Bakker inn i bryggeplass og savner noen ganger et instrument som indikerer hvor drevet "peker".. Altså det samme som for rorutslag. Finnes dette for drev og nærmere bestemt mercruiser drev? Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 7.Februar.2010 Del på Facebook Svart 7.Februar.2010 Kan du ikke bruke en std. rorindikator som Wema hos Maritim eller Faria? http://www.marineshop.no/SearchResult.aspx?q=kw:rorindikator Senderen må du vel ha på en brakett innvendig akterspeil. Siden ett stag mellom styrearm og giver. Det burde være plass til det skulle jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 7.Februar.2010 Del på Facebook Svart 7.Februar.2010 Det fungerer på noen drev, f.eks. VP 290, men andre drev har ikke slik overføring. De bruker de utvendige hydraulikksylinderne til styring. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Targa 23.1 Svart 7.Februar.2010 Del på Facebook Svart 7.Februar.2010 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. HeiHar drevbåt og stor badeplattform. Bakker inn i bryggeplass og savner noen ganger et instrument som indikerer hvor drevet "peker".. Altså det samme som for rorutslag. Finnes dette for drev og nærmere bestemt mercruiser drev? Hva slags drev har du? Sitér dette innlegget Link to post
Arve Svart 7.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2010 Har Bravo IIIx drev. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 7.Februar.2010 Del på Facebook Svart 7.Februar.2010 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Har Bravo IIIx drev. Hadde det vært VP DPH drev kunne eg kanskje gitt deg noen tips Sitér dette innlegget Link to post
Arve Svart 7.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2010 Takker for tanken da . I og for seg ikke en veldig stor og viktig sak dette men kun en liten praktisk detalj som kan være nyttig i øyeblikk med mye avdrift og vind samtidig som man forsøker å bakse seg inn på plass. Kan være en mulighet å montere dette på svingarm inne i motorrommet som tildligere foreslått her. Ser vel hvertfall ut som at det ikke finnes noe originalt til drev. Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 7.Februar.2010 Del på Facebook Svart 7.Februar.2010 (redigert) Ditt drev skal jo ha giver montert originalt. Da er det nok best å kjøpe en standard indikator or koble til. Redigert 7.Februar.2010 av Yankee (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arve Svart 7.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2010 Det var mer enn jeg visste, Yankee. Trodde det kun var giver for trim/tilt. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 7.Februar.2010 Del på Facebook Svart 7.Februar.2010 Det stemmer. Er ikke noe retningsindikator på drevene. Jeg skjønner ikke at du savner det heller. Tror ikke du hadde kikket på det instrumentet ved bakking om det hadde vært der. Man merker jo til enhver tid hvordan drevet står. Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 8.Februar.2010 Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 Jeg bruker min rorindikator nesten hver gang vi er ute, jeg hadde tidligere mercruiser drev og savnet indikator veldig. Jeg har idag en autopilot hvor det er rorindikator og synes dette er veldig praktisk. Når jeg har ligget et sted hele helgen og skal bakke ut et sted hvor det krever presisjon så er det veldig kjedelig å sette den i revers hvis drevene står feil vei. Og etter en lang helg kan det til tider være vanskelig å huske hvor drevet stod når jeg la til Det er et voldsomt skyv i mine motorer/drev selv på tomgang så jeg forstår trådstarter veldig godt. En kompis av meg har en slik en og sier at dette funker greit for ham: Davis rudder indicator Jeg kjøpte meg også en slik en og tenkte det var kjekt å ha for da slapp jeg jo å slå på autopilotinstrumentet hver gang, men dumme meg tenkte ikke på at jeg har hydraulisk styring og rattet står rolig når jeg går for autopilot. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
ing Svart 8.Februar.2010 Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 Ditt drev skal jo ha giver montert originalt. Da er det nok best å kjøpe en standard indikator or koble til. Har Bravo III X drevet virkelig giver for "rorvinkel" ? Hvor sitter denne plassert ? Har savnet denne jeg også. Sitér dette innlegget "Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig" Link to post
Xlnt Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 (redigert) Ingen Bravo drev har giver for ror, de har kun for tilt/trim. Volvo sitt DP290 drev har heller ikke dette, er vel de færreste som har dette orginalt tipper jeg, det er noe som tilhører instrument leverandøren og ikke motor/drevprodusenten. -Xlnt Redigert 9.Februar.2010 av Xlnt (see edit history) Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
ing Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 Er det mulig å ettermontere giver, kunne tenkt meg en som kan kobles til CAN- bussen slik at jeg kan hente igjen dataene på Northstar plotteren. Sitér dette innlegget "Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig" Link to post
Yankee Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 (redigert) Helt korrekt. Der er ikke indikator for rorvinkel. Beklager så mye, leste vist feil. Redigert 9.Februar.2010 av Yankee (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 11.Februar.2010 Del på Facebook Svart 11.Februar.2010 Ja man kan ettermontere dette, men hvordan vil være forskjellig fra båt til båt. Det er jo egentlig bare en variabel mostand som kobles inn på roret inne i motorrommet med et lite stag som dytter eller drar i mostanden slik at den endrer seg og du får et utslag på instrumentet. Men om man finner noen som støtter CAN-bus aner jeg ikke. Her er noen eksempler på hvordan de ser ut: -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.