Tintin Startet 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 7.Februar.2010 Vurderer å kjøpe en liten påhenger til bruk på en Steady 320. Denne vil bli brukt av ungene (11 og 15). Med en så liten båt skal det veldig lite til for å komme i plan, og over 10kn. Samtidig har jeg ikke lyst til å kjøpe en 2.5-hester siden båten også vil bli brukt til ting der man trenger mer motorkraft. Vet dere om man kan begrense toppfarten på en slik motor midlertidig når ungene skal bruke den? Bør være rimelig enkelt (men ikke for enkelt) å fjerne begrensningen. (Grunnen til den generelle tittelen er at motoren ikke er kjøpt, og at jeg sannsynligvis vil velge merke også utfra hvorvidt fartsbegrensning er mulig å få til). Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Hangadrott Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Hadde ikke hatt noen problemer med å la en 11-åring kjøre en 9,9. Og 15 år er vel voksent i denne sammenheng, men hvis det er loven du tenker på kan de vel ta båtførerprøven. Tok denne for 20 år siden selv som 14åring. Sitér dette innlegget Link to post
Hangadrott Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Rettelse ja :-)... Jeg fikk den vel kanskje tilsendt i posten når jeg hadde fyllt 16. Begynner å bli vanskelig å huske så lenge. Sitér dette innlegget Link to post
nb840 Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Legg inn en hylse /sukkerbit eller lign på viren inne under huset slik att gassen ikke får gått i bunn. Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 7.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 (redigert) Hadde ikke hatt noen problemer med å la en 11-åring kjøre en 9,9. Nei la oss heller la denne tråden handle om små påhengsmotorers mulighet for teknisk fartsbegrensning. Hvorvidt årsaken til mine spørsmål er min redsel for loven, mitt ønske om at den yngste skal få skaffe seg en sesongs erfaring før han slippes løs i 20kn, eller diskret søken etter argumenter for tilstrekkelig WAF er helt uinteressant. Redigert 7.Februar.2010 av tjeh (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Hangadrott Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Du kan jo løsne propellmutteren og la de slure seg frem i 9 knop. Faren er vel at de kjeder seg i hjel og gror cannabis i motorbrønnen. Sitér dette innlegget Link to post
dodgevan Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Kansje propell med liten stigning ? Holder farten nede samtidig som båten blir sterk . Propuls propell med justerbar stigning kan være en ide. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 (redigert) Vet dere om man kan begrense toppfarten på en slik motor midlertidig når ungene skal bruke den? Bør være rimelig enkelt (men ikke for enkelt) å fjerne begrensningen. Dette gjelder jo kun for 15 åringen. Har ikke noen annen løsning enn at du må sette en eller annen sperre på gassen og da har du en god WAF. Redigert 7.Februar.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Droll Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 (redigert) Kansje propell med liten stigning ? Holder farten nede samtidig som båten blir sterk Og lar samtidig motoren kunne oppnå ALT for høyt turtall , for gassen VIL bli holdt på MAX... IKKE noe god løsning... Beste løsning ville være å justere ned MAX fortenning da dette ville begrense turtallet på motoren + kanskje sette inn en restricor plate bak forgasseren ( plate med litt mindre hull en det på forgasseren, MEN dette vil kreve endel jobb av far når han skal bruke motoren ( skal selvsakt ha alle rettigheter ?? ) Alternativet måtte være et lite plast klipp eller lignende som en kan sette inn på gass stag/wire for å begrense pådraget... ( av med deksel, fjern klips > fulle rettigheter )... Ulempen vil være at 15åringen kan finne ut trikset relativt kjapt.... Arne Kjetil Redigert 7.Februar.2010 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Enzo Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 En liten gummislangebit slisset opp og inn på gasswiren festet med en strips og vips så får de kun vridd gassen det stykket du ønsker, når du selv skal bruke båten klipper du stripsen av og stikker gummibiten i lomma , denne setter du på igjen på 1minutt når du er ferdig med å kjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 (redigert) går den over 10 knop med 6 hk og de to oppi da? Redigert 7.Februar.2010 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Jeg har ikke noe problem med å få QuicSilver 3?? med 6 hk Yamaha opp i 10 knop og jeg veier vel litt mere enn de to til sammen. Og det går unna Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 (redigert) Har tenkt litt på hvordan jeg ville ha løst trådstarters dilemma. Gasshandtaket på vår Yamaha må jo dreies for å øke hastigheten. Lag til en klave som klemmes over stammen rett innenfor gasshandtaket. Smett på en hengelås og dilemmaet skulle vel være løst. Enkelt å ta av og sette på igjen. Da gjenstår det å finne ut hvor langt fra gasshandtaket klaven skal sitte og instruks til 15 åringen om å ikke vri dette mere enn nødvendig. Tror til og med at en rørlegger sitter inne med klaver som kan brukes til dette formålet og med ferdig hull for hengelås. Disse klavene brukes til å feste rør langs veggene. Her har jeg utviklet et nytt produkt og kommer til å ta patent på dette - så ligg unna :lol: Redigert 7.Februar.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
free Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Det går fint å begrense turtallet på alle påhengere. noe som er lett å ta av å på er det beste, en bit med bensinslange over wiren har funket for meg, får du ikke til å kun begrense i forover må du ikke være for gnien på turtallet... Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 7.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 (redigert) Glitrende. Takk! Dette gjør at vi kan kjøpe den mest hensiktsmessige motoren og modifisere etter behov. F.eks er det bra mye enklere for en av naboungene å få lov (hjemme) til å være med min kar når båten er lovlig. På samme måte er det veldig bra å kunne la ungene bevise at de hånterer ting greit, før de får mer trøkk. Når de blir 16 blir nok heller diskusjonen om hvorvidt de skal få låne Bustern m/100hk. Redigert 7.Februar.2010 av tjeh (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Lazyjack Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Jeg kjøpte en slik nippel med låseskrue som brukes på bremsewire på tråsykkel. Denne kan du feste på gasswiren så den stopper før full fart. Ønsker du å lettvindt kunne ta den av og på så kan du sage et spor i den så du kan tre den rett inn på wiren uten å måtte tre den innpå fra enden. Sitér dette innlegget Link to post
eirikrab Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Jeg går med akkurat samme tankene i disse dager. Skulle egentlig kjøpe en 4-5 hester til lettbåten, men var og hentet en ny Yamaha 9,9 i går..... En av forhandlerene jeg snakket med mente at det fantes løsninger som begrenset akkurat gasspådraget, så jeg får sjekke dette videre ut. Dog så har jeg så vidt sett på mulige løsninger under lokket. Det er en liten plast eller metalldings som gasshåndtaket via stag er koblet på og beveger. Et nytt stag går fra denne dingsen opp til forgasser. Nederst på denne plastdingsen så er det en innfestnings "pinne", muligens for bruk av fjernstyring? Vil tro at det er mulighet til å koble seg til denne armen med f eks en wire eller noe som man fester en eller annen plass med en "hurtigkobling". Med rette lengden på denne wire-begrensningen så får man ønsket fart. Tipper at forklaringen var temmelig dårlig, men dersom dere har en slik motor foran dere så er dere kanskje med...? Om noen skulle ha gode ideer for hvordan dette kan løses så er det bare å komme med det.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.