Libra Startet 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 7.Februar.2010 Hei Mener og ha hørt at mann skal pusse propel helt blank og at det ikke skal være bunnstoff på den er det noen som vet om dette stemmer Sitér dette innlegget Link to post
Coast Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Siste to sesongene har jeg polert propellen (trebladet Flex-o-fold) med maskin, og ikke hatt på noe annet enn poleringsmiddel. Polerte med rubber og høyglanspolish og brukte drillen til å polere med. Bladene har vært så godt som helt rene etter sesongen var slutt. Båten var i vannet fra april til november og fra mars til oktober. Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post
Golden Gate 37 Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Aldri bunnstoff på propellen Om båten ikke brukes mye kan du påføre et tynt lag "open Gear lubricant", dette forhindrer groing - og tåler utrolig mye juling før det slites vekk. Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
lgboat Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Hvorfor ikke bunnstoff på saktegående propell? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Det er vel bare å stoffe det. Jeg pusset propellen speilblank i våres. I august var den helt overgrodd med rur. Det kommer nok an på hva slags vann man ligger i (forurensing) og hvor mye man bruker propellen. Denne burde være blank nok. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 men hvordan få vekk gammelt bunnstoff? Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Dieselboy Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 ......malingsfjerner Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Vet at bonevoks for gulv har vært brukt for å holde propellene rene lenger......noe i dette ? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Skrape det forsiktig av, eller med rustfri stålbørste. Jeg bruker en kombinasjon. Bunnstoff i navet og innerst på vingene, og blanke vinger ytterst der de har størst fart. Ligger ute hele året, og har minimalt med groe synes jeg. Noen få ruer i navet, og litt belegg på bladene. Merker ingenting driftsmessig. Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Da jeg hadde seilbåt brukte jeg bare en tjukk sprittusj på propellen (vridbar sak). Fungerte utmerket det. Aldri groe på den. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
solbris Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Propeller skal helst være høyglanspolerte. Dette for å få minst mulig friksjon mot vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 ......malingsfjerner og sen Biltema: Slipenylonark http://www.biltema.no/Verktoy/Slipe-og-kap...nylonark-3-stk/ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
tkb Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Kan jo nevne at ferro-bet rustvask er utmerket for å ta kalk og salter på stålpropellene.Mine Bravo 3 propeller blir som nye.La stoffet virke en stund,spyl ren og evt gjents ved behov. Ikke pust inn spraytåken. Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 (redigert) Propeller skal helst være høyglanspolerte. Dette for å få minst mulig friksjon mot vannet. Samtidig er det noen som hevder at propeller med ru overflate har mindre friksjon! Vi hadde en lang, grundig og ukvalifisert diskusjon en natt i sommer utpå skjæra om dette. Den "ru leieren" var klokketro på teorien om at en blank propell "hang" i vannet, mens den ru propellen skapte en eller annen form for vakuum (?) rundt bladene og dermed gikk lettere... Kan noen "Mythbusters" komme på banen om hva som er rett? Redigert 7.Februar.2010 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
solbris Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Siden det er vanskelig å bli trodd etter 30 år i gamet. Gå til Marintek side sider. De fullt av forskningsrapporter som alle konkluderer med at propeller skal være polerte. Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 ...Gå til Marintek side sider. De fullt av forskningsrapporter som alle konkluderer med at propeller skal være polerte. Glimrende... takker og takker. Der fikk jeg ladet våpenet. Dette skal nok holde liv i minst et par netter til Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Samtidig er det noen som hevder at propeller med ru overflate har mindre friksjon!Vi hadde en lang, grundig og ukvalifisert diskusjon en natt i sommer utpå skjæra om dette. Den "ru leieren" var klokketro på teorien om at en blank propell "hang" i vannet, mens den ru propellen skapte en eller annen form for vakuum (?) rundt bladene og dermed gikk lettere... Kan noen "Mythbusters" komme på banen om hva som er rett? Ingen mythbuster, men jeg husker at regattaseilere med jolle/trallebåt (blank gelcoat under vanlinjen også) ruet ned gelcoaten for at den skulle slippe vannet lettere. Men de var kanskje vranglærte? Eller er det kanskje gevinst med litt ru overflate for saktegående skrog men negativt for hurtiggående propeller? Sitér dette innlegget Link to post
Golden Gate 37 Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Ingen mythbuster, men jeg husker at regattaseilere med jolle/trallebåt (blank gelcoat under vanlinjen også) ruet ned gelcoaten for at den skulle slippe vannet lettere. Men de var kanskje vranglærte? Eller er det kanskje gevinst med litt ru overflate for saktegående skrog men negativt for hurtiggående propeller? Ruhet i bunnstoff på skroget gjør at det blir sittende en vannhinne statisk på skroget. Vann som passerer "Ruller forbi" som på kulelager. Effekten forsvinner på hurtiggående båter og også på propeller Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
solbris Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Les rapportene, og så diskuterer vi etterpå. eller kansje fakta vil ødelegge ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Ingenting ødelegger en god diskusjon bedre enn fakta... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
klugg Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Synd om alle diskusjoner på bp skulle stilne inntil alle har gått gjennom pensum. Hva skal vi med bp når vi har all verdens skriftlige kilder? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 ... De fullt av forskningsrapporter som alle konkluderer med at propeller skal være polerte. Godt mulig at polerte er bedre vs. ru overflate. I praksis er det vel den overflaten det gror minst på som er best. Det skal nesten ingenting til før groe ødelegger fremdriften merkbart. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Fascinerende dette, finnes endel tema som i utgangspunktet virker relativt oversiktlige, men som likevel aldri blir utdebattert. Noen andre eksempler: Hvordan fungerer et seil? (Varianter over samme tema: Kjøl, ror og propell) Hvorfor trekker en propell til siden? Hva gir minst motstand under seil, låst eller roterende propell? Når det gjelder trådens tema så er det vel opplest og vedtatt at en helt blank overflate ikke er det optimale. Men heller ikke en veldig ru flate. Sannheten ligger noe midt imellom. Strukturen har også avgjørende betydning. Haiskinn sies å ha svært lav friksjon i vann. Én ting er iallfall helt sikkert, rur har ingen problemer med å feste seg på en speilblank overflate så ift groe har det ingen hensikt å polere hverken propell eller skrog. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Satte inn propellen med vanlig SeaJet 033 bunnstoff før fjorårets sesong. I motsetning til tidligere sesonger behøvde jeg IKKE fjerne rur før båten skulle på land om høsten. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
blycher Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Har også stoffet propell med vanlig bunnstoff og den var helt støken ved sesongslutt-null groing. Så satser på stoffet propell i år og Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.