Jump to content

Skal propell være helt blank

Libra

Recommended Posts

Siste to sesongene har jeg polert propellen (trebladet Flex-o-fold) med maskin, og ikke hatt på noe annet enn poleringsmiddel. Polerte med rubber og høyglanspolish og brukte drillen til å polere med. Bladene har vært så godt som helt rene etter sesongen var slutt. Båten var i vannet fra april til november og fra mars til oktober.

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Propeller skal helst være høyglanspolerte. Dette for å få minst mulig friksjon mot vannet.

Samtidig er det noen som hevder at propeller med ru overflate har mindre friksjon!

Vi hadde en lang, grundig og ukvalifisert diskusjon en natt i sommer utpå skjæra om dette.

Den "ru leieren" var klokketro på teorien om at en blank propell "hang" i vannet,

mens den ru propellen skapte en eller annen form for vakuum (?) rundt bladene og dermed gikk lettere...

Kan noen "Mythbusters" komme på banen om hva som er rett?

Redigert av Tilde (see edit history)

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Samtidig er det noen som hevder at propeller med ru overflate har mindre friksjon!

Vi hadde en lang, grundig og ukvalifisert diskusjon en natt i sommer utpå skjæra om dette.

Den "ru leieren" var klokketro på teorien om at en blank propell "hang" i vannet,

mens den ru propellen skapte en eller annen form for vakuum (?) rundt bladene og dermed gikk lettere...

Kan noen "Mythbusters" komme på banen om hva som er rett?

Ingen mythbuster, men jeg husker at regattaseilere med jolle/trallebåt (blank gelcoat under vanlinjen også) ruet ned gelcoaten for at den skulle slippe vannet lettere. Men de var kanskje vranglærte? Eller er det kanskje gevinst med litt ru overflate for saktegående skrog men negativt for hurtiggående propeller?

Ingen mythbuster, men jeg husker at regattaseilere med jolle/trallebåt (blank gelcoat under vanlinjen også) ruet ned gelcoaten for at den skulle slippe vannet lettere. Men de var kanskje vranglærte? Eller er det kanskje gevinst med litt ru overflate for saktegående skrog men negativt for hurtiggående propeller?

Ruhet i bunnstoff på skroget gjør at det blir sittende en vannhinne statisk på skroget. Vann som passerer "Ruller forbi" som på kulelager.

Effekten forsvinner på hurtiggående båter og også på propeller

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Fascinerende dette, finnes endel tema som i utgangspunktet virker relativt oversiktlige, men som likevel aldri blir utdebattert.

Noen andre eksempler:

Hvordan fungerer et seil? (Varianter over samme tema: Kjøl, ror og propell)

Hvorfor trekker en propell til siden?

Hva gir minst motstand under seil, låst eller roterende propell?

Når det gjelder trådens tema så er det vel opplest og vedtatt at en helt blank overflate ikke er det optimale. Men heller ikke en veldig ru flate. Sannheten ligger noe midt imellom. Strukturen har også avgjørende betydning. Haiskinn sies å ha svært lav friksjon i vann.

Én ting er iallfall helt sikkert, rur har ingen problemer med å feste seg på en speilblank overflate så ift groe har det ingen hensikt å polere hverken propell eller skrog.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...