treklogg Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Jotun tilrår bunnstoff på propellen. Sitér dette innlegget "Fast window went on reason" Link to post
Mariell Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 (redigert) Snekker'n Påførte du noen for for grunning, eller malte du Seajet rett på ren propell? Lurer litt på å påføre bunnstoff på propell selv i år. Redigert 9.Februar.2010 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Snekker'n Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Jeg smurte rett på. Vurderer en form for grunning før neste sesong. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Xtian Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Trodde det var kobber i messingen, og at denne forhindret groe, forutsatt at evt. oksydering var polert bort? Kan jo nevne at høsten 2008 hadde jeg trøbbel med å få båten over 6 knop på full pinne. Våren 2009 hadde vi nypolert propell og ny olje, og på full fart så jeg godt over 8-tallet på loggen. Dette på en 30-fots seilbåt. Det var veldig lite groe på propellen da vi tok den opp i høst. Polerer med autosol. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Jotun tilrår bunnstoff på propellen........... nææææ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lykken VI Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Jeg har god erfaring med å bruke sprittusj på propellen. Men måtte lete og spørre for å finne en som ikke er "miljøvennlig"(uten sprit). Bokhandelen jeg var på hadde noen av eldre type liggende på lager. Jeg bruker ikke dette på påhenger, men brukte det på snekka. Sitér dette innlegget Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
Lars H. Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Hei. Den eneste sesongen jeg hadde helt 100% rur-fri propell, var da jeg stoffet den. Men for å unngå eventuelle galvaniske problemer, brukte jeg følgende metode for stoffingen. 1. Rengjorde propellen med saltsyre for å fjerne alt gammel rur. 2. Pusset den helt rent med vannslipepapir. 3 Grunnet den med etch-primer. 4. La på flere lag med 2-komponent Epoxy for å isolere mellom bronsepropell og bunnstoff 4. Stoffet så et par lag med 'Hard Racing' bunnstoff 5. Polerte dette med vannslipepapir til propellen ble "glatt som en barnerumpe" Denne metoden skal jeg forsøke i år også, så da kanskje jeg får opp hastigheten på min Saga 27 fra 7 til 8 knop igjen. Neste tur til båten blir det å ta propellen med hjem og gjøre jobben i fred og ro hjemme i varm arbeidsbod så alt er klart til sjøsetting når isen i havnen går en eller annen gang utpå våren! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mariell Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Hvilke galvaniske problemer kan oppstå hvis man har stoffet propellen? Noen grunn til at bunnstoff får propellen til å tære? Spør for jeg hakke peil. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Diesel248 Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 Eg har også god erfaring med sprittusj. Propellen til SABB en ser ut som ein "pro racer" propell med den fine blåfargen Ein kan jo prøve å behandle propellen med noko som er meget glatt, kanskje som HER (Nedst på sida) Er det nokon som veit noko om det? Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Diesel248 Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 Hvilke galvaniske problemer kan oppstå hvis man har stoffet propellen? Noen grunn til at bunnstoff får propellen til å tære?.... Eg trur ikkje bunnstoff skal kunne gjere det. Men du behøver ikkje og bruke kobber stoff. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Blesp Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 Noen som har erfaring med stålproppell på hurtiggående båter? Holder det å polere med autoglym? Sitér dette innlegget Link to post
Coast Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 Fascinerende dette, finnes endel tema som i utgangspunktet virker relativt oversiktlige, men som likevel aldri blir utdebattert.----- Når det gjelder trådens tema så er det vel opplest og vedtatt at en helt blank overflate ikke er det optimale. Her inne er det vel ingenting som er opplest og vedtatt???? Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.