Jump to content

Skal propell være helt blank

Libra

Recommended Posts

Trodde det var kobber i messingen, og at denne forhindret groe, forutsatt at evt. oksydering var polert bort? Kan jo nevne at høsten 2008 hadde jeg trøbbel med å få båten over 6 knop på full pinne. Våren 2009 hadde vi nypolert propell og ny olje, og på full fart så jeg godt over 8-tallet på loggen. Dette på en 30-fots seilbåt. Det var veldig lite groe på propellen da vi tok den opp i høst. Polerer med autosol.

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Jeg har god erfaring med å bruke sprittusj på propellen.

Men måtte lete og spørre for å finne en som ikke er "miljøvennlig"(uten sprit). Bokhandelen jeg var på hadde noen av eldre type liggende på lager.

Jeg bruker ikke dette på påhenger, men brukte det på snekka. :yesnod:

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Hei.

Den eneste sesongen jeg hadde helt 100% rur-fri propell, var da jeg stoffet den. Men for å unngå eventuelle galvaniske problemer, brukte jeg følgende metode for stoffingen.

1. Rengjorde propellen med saltsyre for å fjerne alt gammel rur.

2. Pusset den helt rent med vannslipepapir.

3 Grunnet den med etch-primer.

4. La på flere lag med 2-komponent Epoxy for å isolere mellom bronsepropell og bunnstoff

4. Stoffet så et par lag med 'Hard Racing' bunnstoff

5. Polerte dette med vannslipepapir til propellen ble "glatt som en barnerumpe"

Denne metoden skal jeg forsøke i år også, så da kanskje jeg får opp hastigheten på min Saga 27 fra 7 til 8 knop igjen. Neste tur til båten blir det å ta propellen med hjem og gjøre jobben i fred og ro hjemme i varm arbeidsbod så alt er klart til sjøsetting når isen i havnen går en eller annen gang utpå våren!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Fascinerende dette, finnes endel tema som i utgangspunktet virker relativt oversiktlige, men som likevel aldri blir utdebattert.

-----

Når det gjelder trådens tema så er det vel opplest og vedtatt at en helt blank overflate ikke er det optimale.

Her inne er det vel ingenting som er opplest og vedtatt????

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...