Jump to content

El.vinsj montert på Gaupen båthenger

Kjetil1

Recommended Posts

Det har jo vært spørsmål her fra tid til annen om el.vinsjer på båthengere. Så jeg tenkte å vise hvordan jeg har montert el.vinsj på min Gaupen-henger.

Jeg laget en brankett, slik at jeg kunne sette vinsjen oppå vinsjtårnet på hengeren. Jeg kjøpte vinsjen på Netthandelen, kikket kun på hvor mye den kunne trekke, ikke hvor stor den var. Så da den ankom, fikk jeg nesten sjokk. En halvmeter bred og 36 kg. Når både den og batteriet er på plass, må jeg flytte båten litt lenger bak på hengeren, slik at ikke kulevekta blir helt feil...

På bildene er vinskjen bare montert hurtig, for å se hvordan det passer. Batteri og kabling kommer senere...

015.jpg

016.jpg

Kjetil S

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

• 2 måneder senere...

Jeg kjøpte en vanlig batterikasse på Biltema, og satte en hovedstrømbryter i siden på den. Batterikassen skrudde jeg fast i hengerramma, foran vinsjtårnet. Stripset så kablene fast og førte dem inn i kassa fra undersiden. Vinsjen fungerer uanstrengt på et 62 amp batteri. Det lades med vanlig lader, når hengeren er hjemme.

Jeg har beholdt den vanlige sveivevinsjen, som backup. Men jeg oppdaget at håndtaket tok borti el.vinsjen, så det skrudde jeg av, kappet det i to og sveiste på et 20 cm skjøterør, for å få håndtaket lenger ut til siden. Så nå er det fin klaring.

Skal se om jeg får tatt et par bilder og lagt ut...

Kjetil S

Ok, her er et par bilder...

Satte batterikassen oppå ramma, foran vinsjtårnet.

batterikasse.jpg

Slik ser det ut med batterikasse, vanlig vinsj og el.vinsj.

el.vinsj.jpg

Og slik ser det ut når jeg har satt på trekket for å beskytte mot vær og vind...

el.vinsj_m_trekk.jpg

Kjetil S

• 1 år senere...
  • 1 år senere...

Vet ikke helt hvordan båt det er du har, eller hvordan plassen er, men annen løsning kan være å plassere vinsjen nede på ramma, bak frem, og så ha en kasteblokk oppe under støtten på vinsjetårnet. Da kommer vekten lenger bak og lenger ned.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Nå fungerte løsningen meget bra. Der hvor jeg sjøsatte og trakk båten opp var rampen i passe vinkel slik at det ikke ble for bratt og for tungt for vinsjen. Hvordan de som nå eier båt og henger bruker vinsjen vet jeg ikke. Båt/henger ble solgt/innbyttet i fjor sommer... Savner båten, ha en ny båt og som er lett å ha hjemme, men ville ikke byttet tilbake...

Kjetil S

• 4 uker senere...

07062012585.jpg

07062012586.jpg

07062012583.jpg

Sånn ble min montasje av el. vinsj på en Tysse 6257, den er testet og fungerte utmerket. Med trådløs fjernkontroll er båtoppsett bare morro nå. Saken er levert av Toolfarm. Batterikassen har strømmåler. sigtenner uttak, samt utvendig lademuligheter. Rele samt uttak for fjernkont. med ledning samt trådløs sender er montert i batterikassen.

• 3 uker senere...

Fordelen med manuel vinsj montert er jo seff at om du står ute i bushen og er fri for strøm, så får du opp båten uansett.

Men med den batterikassen jeg bruker er det enkelt å koble på startkabler fra bilen og dermed berge deg.

Eller ha med seg den vinsjen som uansett følger med hengeren ved kjøp, samt en skiftenøkkel så går det greit å bytte tilbake!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Joda det går nok bra det.

Men har man mulighet til å ha begge der er jo det det beste, jeg har testet både el og manuell på min montasje og det går like bra, bortsett fra noen svettedråper i panna på fruen med manuelt opptrekk :smiley:

Har bare tatt opp/satt ut 2 ganger så lang i sommer, er spent på hvor lenge mitt 72 amp batteri holder før det må lades.

Oppsett tar under 1 1/2 min, så regner med at det skal holde en stund. Kjekt med strømmåler på batterikassen.

Med en 13 pinns tillhengerkobling kan man legge opp til at batteriet lader når bilen er igang, (kan sikkert gjøres med 7 pinns også)skal vurdere dette når jeg finner ut forbruket i praksis.

Redigert av MKane (see edit history)
  • 1 år senere...
  • 4 år senere...
MKane skrev On 5.7.2012 at 21.38:

07062012585.jpg

07062012586.jpg

07062012583.jpg

Sånn ble min montasje av el. vinsj på en Tysse 6257, den er testet og fungerte utmerket. Med trådløs fjernkontroll er båtoppsett bare morro nå. Saken er levert av Toolfarm. Batterikassen har strømmåler. sigtenner uttak, samt utvendig lademuligheter. Rele samt uttak for fjernkont. med ledning samt trådløs sender er montert i batterikassen.

Hei,

Jeg har samme henger som deg men sliter med å finne festebeslag til vinsjen. Hvor fikk du tak i din?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...