Kjetil1 Startet 7.Februar.2010 Del på Facebook Startet 7.Februar.2010 (redigert) Det har jo vært spørsmål her fra tid til annen om el.vinsjer på båthengere. Så jeg tenkte å vise hvordan jeg har montert el.vinsj på min Gaupen-henger. Jeg laget en brankett, slik at jeg kunne sette vinsjen oppå vinsjtårnet på hengeren. Jeg kjøpte vinsjen på Netthandelen, kikket kun på hvor mye den kunne trekke, ikke hvor stor den var. Så da den ankom, fikk jeg nesten sjokk. En halvmeter bred og 36 kg. Når både den og batteriet er på plass, må jeg flytte båten litt lenger bak på hengeren, slik at ikke kulevekta blir helt feil... På bildene er vinskjen bare montert hurtig, for å se hvordan det passer. Batteri og kabling kommer senere... Kjetil S Redigert 7.Februar.2010 av Kjetil1 (see edit history) Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
bademann Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Tar opp denne tråden igjen... Hvordan ordna du resten? Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 22.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2010 Jeg kjøpte en vanlig batterikasse på Biltema, og satte en hovedstrømbryter i siden på den. Batterikassen skrudde jeg fast i hengerramma, foran vinsjtårnet. Stripset så kablene fast og førte dem inn i kassa fra undersiden. Vinsjen fungerer uanstrengt på et 62 amp batteri. Det lades med vanlig lader, når hengeren er hjemme. Jeg har beholdt den vanlige sveivevinsjen, som backup. Men jeg oppdaget at håndtaket tok borti el.vinsjen, så det skrudde jeg av, kappet det i to og sveiste på et 20 cm skjøterør, for å få håndtaket lenger ut til siden. Så nå er det fin klaring. Skal se om jeg får tatt et par bilder og lagt ut... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Kjetil1 Svart 23.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2010 Ok, her er et par bilder... Satte batterikassen oppå ramma, foran vinsjtårnet. Slik ser det ut med batterikasse, vanlig vinsj og el.vinsj. Og slik ser det ut når jeg har satt på trekket for å beskytte mot vær og vind... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
kverna@start.no Svart 19.Mai.2011 Del på Facebook Svart 19.Mai.2011 Flott løsning. Tenkte å kopiere denne. Hvordan er det med vaieren når du ruller den opp.. Legger den seg greit, eller må du styre den litt?! Det følger jo med en "vaierrulle" med denne vinsjen (har kjøpt den samme selv). Er den unødvendig med løsningen din!? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.Mai.2011 Del på Facebook Svart 19.Mai.2011 Jeg har riktignok en annen el-vinsj, men den (vaieren) må styres litt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
MKane Svart 7.Juni.2012 Del på Facebook Svart 7.Juni.2012 (redigert) . Redigert 7.Juni.2012 av MKane (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 8.Juni.2012 Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 Vet ikke helt hvordan båt det er du har, eller hvordan plassen er, men annen løsning kan være å plassere vinsjen nede på ramma, bak frem, og så ha en kasteblokk oppe under støtten på vinsjetårnet. Da kommer vekten lenger bak og lenger ned. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Kjetil1 Svart 8.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2012 Nå fungerte løsningen meget bra. Der hvor jeg sjøsatte og trakk båten opp var rampen i passe vinkel slik at det ikke ble for bratt og for tungt for vinsjen. Hvordan de som nå eier båt og henger bruker vinsjen vet jeg ikke. Båt/henger ble solgt/innbyttet i fjor sommer... Savner båten, ha en ny båt og som er lett å ha hjemme, men ville ikke byttet tilbake... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
MKane Svart 5.Juli.2012 Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Sånn ble min montasje av el. vinsj på en Tysse 6257, den er testet og fungerte utmerket. Med trådløs fjernkontroll er båtoppsett bare morro nå. Saken er levert av Toolfarm. Batterikassen har strømmåler. sigtenner uttak, samt utvendig lademuligheter. Rele samt uttak for fjernkont. med ledning samt trådløs sender er montert i batterikassen. Sitér dette innlegget Link to post
kverna@start.no Svart 5.Juli.2012 Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Da får vel jeg montere snart også... Ser at flere beholder org. Manuelle vinsjen. Strengt tatt noe behov for det? Ser at det blir vanskelig med min henger å beholde man vinsj som reserve. Min henger: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/bilder?finnkode=28445604 Noen smarte tips? Har samme vinsj som kjetil1 Sitér dette innlegget Link to post
MKane Svart 5.Juli.2012 Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Fordelen med manuel vinsj montert er jo seff at om du står ute i bushen og er fri for strøm, så får du opp båten uansett. Men med den batterikassen jeg bruker er det enkelt å koble på startkabler fra bilen og dermed berge deg. Sitér dette innlegget Link to post
MKane Svart 22.Juli.2012 Del på Facebook Svart 22.Juli.2012 Et tips til de som monterer el. vinsj er å ta av noe vaier, eventuelt som jeg bytte til nylonsnøre, det ruster ikke. Samt pass på at alle deler du får laget ikke kan ruste (hater rust i. fm. båt) Sitér dette innlegget Link to post
MKane Svart 22.Juli.2012 Del på Facebook Svart 22.Juli.2012 (redigert) Her er spekken på min vinsj http://www.toolfarm....=119&ItemID=670 Det eneste som ikke fulgte med var trådløs fjernkont. den kostet ca 1600kr i tillegg, finnes billigere men det var den beste. Har oppdaget at surreringene i vinsjhetten ruster, dette skal jeg endre med en ny sydd hette med borrelåsfester. Redigert 22.Juli.2012 av MKane (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 23.Juli.2012 Del på Facebook Svart 23.Juli.2012 Fordelen med manuel vinsj montert er jo seff at om du står ute i bushen og er fri for strøm, så får du opp båten uansett. Men med den batterikassen jeg bruker er det enkelt å koble på startkabler fra bilen og dermed berge deg. Eller ha med seg den vinsjen som uansett følger med hengeren ved kjøp, samt en skiftenøkkel så går det greit å bytte tilbake! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
MKane Svart 25.Juli.2012 Del på Facebook Svart 25.Juli.2012 (redigert) Joda det går nok bra det. Men har man mulighet til å ha begge der er jo det det beste, jeg har testet både el og manuell på min montasje og det går like bra, bortsett fra noen svettedråper i panna på fruen med manuelt opptrekk Har bare tatt opp/satt ut 2 ganger så lang i sommer, er spent på hvor lenge mitt 72 amp batteri holder før det må lades. Oppsett tar under 1 1/2 min, så regner med at det skal holde en stund. Kjekt med strømmåler på batterikassen. Med en 13 pinns tillhengerkobling kan man legge opp til at batteriet lader når bilen er igang, (kan sikkert gjøres med 7 pinns også)skal vurdere dette når jeg finner ut forbruket i praksis. Redigert 25.Juli.2012 av MKane (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fredde1972 Svart 3.Juni.2014 Del på Facebook Svart 3.Juni.2014 Med en 13 pinns tillhengerkobling kan man legge opp til at batteriet lader når bilen er igang, (kan sikkert gjøres med 7 pinns også)skal vurdere dette når jeg finner ut forbruket i praksis. Har du funnet ut hvordan man gjør dette på 7 pinns? Sitér dette innlegget Link to post
K-ole Svart 1.Mai.2019 Del på Facebook Svart 1.Mai.2019 MKane skrev On 5.7.2012 at 21.38: Sånn ble min montasje av el. vinsj på en Tysse 6257, den er testet og fungerte utmerket. Med trådløs fjernkontroll er båtoppsett bare morro nå. Saken er levert av Toolfarm. Batterikassen har strømmåler. sigtenner uttak, samt utvendig lademuligheter. Rele samt uttak for fjernkont. med ledning samt trådløs sender er montert i batterikassen. Hei, Jeg har samme henger som deg men sliter med å finne festebeslag til vinsjen. Hvor fikk du tak i din? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.