Jump to content

Vannvarmer eller luftvarmer? Erfaringer?

Yankee

Recommended Posts

Ikke glem at disse dataviftene bråker som et helvete. Enten det er silenico, eberspracher elller noe annt så bråker medfølgende datavifter så mye at de ikke har noe i en båt å gjøre. Dataviftene må byttes ut med noen stillegående, og disse avgir endel mindre effekt. JEg tipper mine gir ca. 500 w med de nye viftene, men da er de støyfrie. At de gir 1700w ved vanntemperatur på 85 grader er bare tull og tøys, men det er ikke umulig at de klarer halvparten. Det sammme gjelder defrostere, avgitt varmeeffekt er langt lavere enn det man blir forespeilet.

OK!

Et lite regnestykke:

Brenneren bruker 37 watt på full flow, og 10 watt på low flow.

Sirkulasjonspumpen bruker 18 watt.

La oss si at den i verste fall går fullt 50 % av tiden.

Da har vi regnestykket:

ca. 23 watt på brenner + 18 watt på sirk.pumpe.

Viftene går ca. 30 % av tiden etter min erfaring.

Det er et snitt på 50/3, ca. 15-20 watt.

Og da skal det være Kaldt altså...

Og varmen er utrolig stille, tørr og deilig. Samlet ca. 40 - 50 watts forbruk i strøm i verste fall.

Håper dette var litt bedre forklart

Og så kan jeg legge til... Vi bruker ALDRI alle viftene. PÅ dagtid eller kveldstid, kun to i salong. På natte kun de i lugar, mens resten er satt ned på termostat.

Det er da ikke noen tvil hos meg at strømforbruket er akseptabelt lavt.

I tillegg gir mitt anlegg mye varme inn i sløyfa fra berederen når den er på landstrøm.

Redigert av Amalie 36 (see edit history)
Men hvor tar du da ut varmen fra motoren? Er vannet 80 - 90 grader da?

Må først sei at det vannvarme opplegget ditt høres kjekt ut. Ekstra bonus her i forhold til luftvarmer er jo mulighet for varmt vann til oppvask og dusj om det går innom bereder :smiley:

Defroster er koplet på toppen i uttak på siden av thermostat, dette skal være riktig plass. Retur med T på sugesiden av vannpumpa. Vannslangene er ca 1m til defroster+1m retur. Motor går på ca 85 grader ved belastning. Ingen spenningsfall til vifta. Så er det jo klart nokre meter med luftslanger som taper varme underveis.

Den varmer veldig godt ombord, men 10KW.... neppe

Men dette er vel ikkje muligt å måle :sad:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

En fordel med enkel oppsett av vannvarmer er at hvis man fører slanger hele runden i båten med radiatorer blir hele innretningene varme. Ekstra tilskudd kan være små defroster med vifte.

I anlegget vårt er det en liten vifte i hver radiator/defroster. De har to trinn, og på laveste trinn er de nærmest lydløse. I tillegg slår termostaten de av ofte.

De store defrosterne må da være veldig effektive? Jeg tenker da på at en enkelt slik defroster ofte varmer opp en hel traktorkupe som er uisolert. I tillegg blir det rene badstua.

Der er selvfølgelig effektuttaket til vifte mye større, men hva med vifter med flere trinn? Hvorav det sterkeste brukes ved oppvarming, f.eks ved landstrøm eller motorgange?

Dataviftene må byttes ut med noen stillegående, og disse avgir endel mindre effekt. At de gir 1700w ved vanntemperatur på 85 grader er bare tull og tøys, men det er ikke umulig at de klarer halvparten.

Tiltrædes, hr Kaftein ØL :yesnod:

Jeg har gjort nettopp dette, byttet til vifter med to hastigheter, en nesten lydløs og en med litt mer "blås". Varmtvannet fra motoren kan nok nå 80, men ikke fra varmeren, så ditt estimat om halv effekt er nok for optimistisk. Du kan halvere en gang til. Jeg har 3 Silencio1 pluss 3 Silencio2, og det må faktisk til for å Få ut 5 kW uten støy og uten strømforbruk til viftene.

Jeg har fundert på å sette på en "dimmer" på strømkretsen som gir strøm til viftene på min Fai silencio for å få ned støy/turtall på viftene når dette er ønskelig. Er dette mulig og i så fall hvor får jeg tak i dette? Det hadde vært fint å kunne justere dem trinnløst og fortsatt å full effekt når det var ønskelig.

Stor del av busser, campingvogner og flere fartøyer har radiatorer uten vifter til oppvarming. Hvorfor mener dere de ikke går i en båt :confused:

Det går utmärkt, jag har bara konvektorer uten vifter. Vannet värms med en refleks och cirkulationspumpen trenger 2W. Inga problem att få varmt även om det som nu är vinter. Med många konvektorer (radiatorer) får man en mycket bättre spridning av värmen än med några få luftvärmeutsläpp. Jämför med ett hus, hur många har luftvärme som huvudsystem?

Problemet med radiatorer og vifter i båt er ofte mangel på veggplass. Skal man i alle rom plassere en vifteradiator på 15x15 cm i tillegg til en ventil som sørger for omluft på 20x20, så er dette betydelig mer inngrep enn en luftdyse på 60 -75 mm.

Uten en ventil ved siden av radiatoren, vil man kunne risikere uønsket luft fra "undergrunnen" i hele båten.

Vifteløse radiatorer er helt uaktuelt hos oss pga plassbehov. Med mulighet for å plassere slike, hadde jeg sett et større argument for vannvarmer.

Det argumenteres med at luftvarmeren må varme opp kald uteluft, men denne kan vel like likegjerne hente inneluft som en vannvarmer.

Komplikasjonene kommer heller når en haug vifteradiatorer skal forsynes med uteluft..........

Ser fortsatt ut som luft passer best hos oss.

Redigert av Fjellbonden (see edit history)

Det er vel ingen som monterer radiatorer med vifte fordi det er så gøy!

Den beste løsningen ville selvfølgelig vært å ha en innebygd konvektor (radiator) langs begge skutesidene med luftinntak nede og utslipp oppe under vinduer. Selvsirkulasjonen vil da gi god luftblanding og lik temperatur overalt. Jeg tror (men vet ikke) at dette er standard i de fleste campingvogner. (Det er ikke å ofte jeg er ombord i slike, men mener å ha hørt om det)

Men, dette er en installasjonstype det desverre ikke er så enkelt å ettermontere i en båt. En vil trenge flere meter for skikkelig varmetilførsel.

Ok. Ser på waeco.se at silencio 2 leverer luftmengde 250 i timen og bruker 16 watt på dette. Det blir 125 pr vifte. Da blir det tilnærmet samme med den som leverer 122. Hvis din silent x vifte bruker 1,6 watt blir jo det omtrent samme effekt med bare en tidel av strømforbruket og en tredjedel av støyen. Imponerende.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...