Sun Flyer Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 Litt feil husk på meg, eg ser at vifta trekker hele 2,16 W. Ok, da blir det 2 sånne=4,32 W. Siden jeg skal ha tre silencio 2 og 2 silencio 1 blir det faktisk 8 sånne vifter tilsammen. Dermed er jeg oppe i 17,18 w for viftene. Så kommer selve varmeren som enten blir en webasto termotop c eller termotop 90s. Termotop c bruker mellom 22 og 50 watt, mens termotop 90 bruker 37-83 (95 ved oppstart). Ingen tvil om at anlegget vil bruke endel strøm. Er det flere steder jeg kan knipe innpå strømforbruket uten å bygge vedfyring? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sun Flyer Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 Ask: Refleks blir for komplisert. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Majali Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 Dette med vifter har jeg prøvd. Da jeg bodde i båten var det vesentlig at det ikke støyet fra viftene i konvektorene. Så jeg prøvde en veldig støysvak en fra Noctuna Men den klarte nesten ikke å få noe luft gjennom et slikt Varmeapperat Så da har jeg fjernet den originale viften på 11W og bestilt et par Ultra Kaze Denne støyer mer på full fart, men jeg har lagt opp til 3 trinns bryter og 2 forskjellige motstander for dempe lyd/effekt. Jeg har i allefall ikke fått disse veldig stille til å dytte noe sørlig luft gjennom et register... Så disse Noctuna får et nytt liv som kjølevifter i det tekniske skapet:-) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
KDB Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 Er du sikker på at du trenger en 9 kw varmer, eg har en 5 kw på 46 fot båt, denne er nokså godt isolert. Nå bruker eg ikke båten om vinteren, men tidlig vår høst er det sjelden min 5 kw går på fullt, denne ligger som regel på halv. Kan nevne at eg tidligere hadde en 9 kw, denne bråkte enormt på full guffe kontra 5 kw, begge eberspacher. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 Det er en selger her som påstår at 9 kw webasto bråker mindre og er et apparat som tåler bedre å gå på lav effekt. Klarte meg greit med 5 kw på min forrige 40 foter. Hadde sikkert fungert greit det òg.. Litt usikker på levetiden på eber. Har veldig god erfaring med webasto. Bor i båten. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
KDB Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 Ja når du bor i båten ville eg nok gått for en 9 kw, denne vinteren har jo vist at det er kaldt også på vestlandet. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 (redigert) Joda, men 5 kw koster 10000,- og 9 kw koster 18.... Dessuten så er det ikke sikkert at jeg setter inn nok vifter til å trekke 9 kw varme ut av vannsløyfen engang. Og da hjelper det jo ikke at varmeren kan putte så mye varme inn i den... Redigert 9.Februar.2010 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Servicemannen Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 ...ikke sikkert at jeg setter inn nok vifter til å trekke 9 kw varme ut av vannsløyfen engang. 9 kw fra Webasto kjører uten trinn og er eneste varmeren egnet til bruk i fritidsbåt som "liker" kjøring på lavt effekt over tid. I en dårlig isolert bobåt på en kald vinter er fornuftig med varm innredning og de kan utføres på forskjellig måte. En er at legge slangene mellom viftene hele runden i båten og montere på dem under sittebenker og senga i forpigg disse greiene. Dem varmer bak innredninger og tinger du gjemmer der blir varme og. De er en måte å gjøre de på hvis man ikke liker kulde... Annen måte er å legge varmesløyfe under dørk der plass er til. I noen fritidsbåter kan man bygge opp dørk eksempel i kabiner om 15mm. De er nokk til plastrør og livet blir ikke de samme Håndkletørker på bad eller dusjkabinett er en bra ting og gir i ikke ekstrem kald periode fin varme uten viftestøy. Jeg bruker en slik og de er en fin varmekilde når man har bra med landstrøm. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Kaftein ØL Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 Jeg ville ikke brukt mer enn maks 5 kw vannvarmer i en 42 foter. Hadde 5 kw i min 48 foter før og den holdt hele båten gjennomvarm selv på de kaldeste vinterdagene uten ekstra landstrøm. Har forresten 9 kw webasto nå, men denne er i kraftigste laget for min båt. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 Har forresten 9 kw webasto nå, men denne er i kraftigste laget for min båt. Man bør passe på å ha rikelig med vannmengde i et system. De produsent gir opp er egnet til bil med en stor jerngenoa i kretsen. Hvis vann i retur har for høy temperatur koker den med engang i varmeren får den kan slå seg av. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Servicemannen Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 Jeg ville ikke brukt mer enn maks 5 kw vannvarmer i en 42 foter. Roaldbj hadde Webasto 9kw vannvarmer i sin 42fot Trawler og de jeg skjønte kunne han ikke tenke seg annen varmer til den båten. Men den varmeren installerte han selv og alt arbeid ble utført på riktig måte. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Sun Flyer Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 (redigert) Jeg ville ikke brukt mer enn maks 5 kw vannvarmer i en 42 foter. Hadde 5 kw i min 48 foter før og den holdt hele båten gjennomvarm selv på de kaldeste vinterdagene uten ekstra landstrøm. Har forresten 9 kw webasto nå, men denne er i kraftigste laget for min båt. Men hadde ikke du endel problemer med 5 kw varmeren? Virker den på 9 kw mer velbygd? Er den verdt 8000,- ekstra? Redigert 10.Februar.2010 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Er de så stor prisforskjell p 5 og 9 KW vannvarmer?! Du bør vurdere å gå for 5 kw vannvarmer og 4kw luftvarmer kanskje? Blir ca samme pris som 9kw vann...... En bekjent har 5kw luft i 37fot, og han fryser. Bedre å lufte ut kraftig varme, en å måtte stenge ventiler for å få opp varmen. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Regina III Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Men hadde ikke du endel problemer med 5 kw varmeren? Er den verdt 8000,- ekstra? Min 5 kW Webasato har virket uten feilslag siden montasje. Nå i vinterkulden kobler den seg inn ved 2.5 grader og ut ved 5. Med litt elvarme på betyr det at den er i bruk når det er ekstra kaldt. Med 10 kalde grader ute klarer den ikke å holde 20 grader inne uten hjelp, men det er ingen problem ved nullføre. Siden vi ikke bor i båten om vinteren er jeg plenty fornøyd med 5 kW versjonen, og ville kjøpt den størrelsen igjen. For å kunne utnytte 9 kW trengs det mer radiatorer, så skulle jeg utvide tror jeg heller jeg ville plusse på med en luftvarmer for salongen. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Man bør passe på å ha rikelig med vannmengde i et system. Hvis vann i retur har for høy temperatur koker den med engang i varmeren får den kan slå seg av. Hva er riklig vannmengde til en Hydronic D5W-S ? Det er vel ca 0,3 l pr m i 3/4 slange. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Servicemannen Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Min erfaring med den er 30L minimal, 35 - 40L gir jevnere drift . Ekspansjontank på 12 til 20L med retur øverst og inn på varmer nederst fungerer men i en bobåt er betre med system som kjører på 0,5 til 1 bar trykk. Hvis man har et system som ikke klarer å ta ut kalorier fra vannet blir aldri fornuftig drift på vannvarmer og luftvarmer blir der enklere i bruk. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Kaftein ØL Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Men hadde ikke du endel problemer med 5 kw varmeren? Virker den på 9 kw mer velbygd? Er den verdt 8000,- ekstra? Vet ikke helt hva jeg skal si... Det eneste som er sikkert er at i båten min blir det pottebrenner til sommeren selv om det er et forholdsvis komplisert inngrep. 5 kw var helt grei, men den hadde er par idiotiske sperrer på elektronikken som gjorde at man fort ble avhengig av diagnoseverktøy bare man gikk tom for diesel. På webastoen er det greiere slik sett. Den kan man resette på egenhånd uten diagnoseverktøy. Problemet her er bare det at det hender den "resetter" seg selv litt for ofte (les hjerne/kretskort som går til helvete og varmeren er helt død). Webastoen ble montert i oktober i fjor og foreløpig er vi ganske stabile på rundt et verkstedbesøk i måneden. Etter 50 timers drift røyk styringsenheten, ca. en måned senere røyk dysa (jeg rengjorde tanken fullstendig i september og bruker ekstra filter på dieseltilførselen til varmeren) og senest for en uke siden røyk styringsenheten igjen Vannvarmesystemet i seg selv fungerer veldig fint, men nå vil jeg ha en løsning hvor jeg kan fikse ting selv uten å være avhengig av diagnoseverktøy, delelager osv. Nå ligger verktøyet for utmontering av varmer klart i samme rom som varmer slik at det tar under 5 min å ta den ut og inn igjen. Min konklusjon er at systemet blir for upålitelig for min del. Selv om jeg bor i båten brukes varmeren kun 4-5 timer på kveldstid når det er kaldt og en times tid om morgenen, så varmeren er langt unna kontinuerlig drift. Jeg mener det er naturlig å kunne forvente at et varmeapparat til rundt 20000 kr klarer dette litt mer enn en måned i slengen uten driftstans. Jeg skal sette inn en større ekspansjonstank for å se om ting endrer seg da. Når det er sagt så fungerer varmeren veldig godt når den fungerer, og det er så godt som umulig å høre at den går, selv når man ligger bak i akterkabinene. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Er du sikker på at det ikke er noe annet i installasjonen som gjør at apparatet ditt gåt til helvete hele tiden? I den forrige båten hadde jeg webasto termotop c. Den var fem år når jeg kjøpte den. Etter fire sesonger hos meg (alle som bobåt) måtte den på en dyr service. Ellers var den uten feilslag. Reset var ikke nødvendig selv etter å ha tømt dieseltanken. Var det kun flaks? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Roger jo Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 (redigert) Min erfaring med den er 30L minimal, 35 - 40L gir jevnere drift . Ekspansjontank på 12 til 20L med retur øverst og inn på varmer nederst fungerer . Takket for svaret, systemet gir vel bare 5kv i teorien. Defrosterne tar vel 14kw i teorien og det er vel med viftene på full fart,det burde være nok, har en liten varmtvannstank som jeg kan henge på også hvis det skulle knipe.. Redigert 10.Februar.2010 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Fjellbonden Svart 22.Februar.2010 Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 Ser fortsatt ut som luft passer best hos oss. Da er endelig varme montert. Det ble 2 x 4 kw Eber luftvarmere. En forsyner 2 bad og 3 lugarer med 75mm dyser og for det meste 90mm isolerte rør. 75mm siste stykket til hver enkelt dyse også isolert. Den andre forsyner salong og akterdekk med 2 x 90mm dyser inne og en ute. Alt med 90mm isolerte slanger helt frem. Med kuling og - 10°C får jeg over 23°C over hele båten. Noe mindre ved å varme opp akterdekket. Varmerne bråker lite, men det virker som det skal mye temperaturavvik før de regulerer seg. Det må mangle ca 4°C før de drar på mer. Men dette er sikkert en vanesak. Tok luft fra rom under dørken der varmerne er montert. Det området står i forbindelse med store motorromsventiler, så det blir rikelig innblanding av uteluft. Den delen av inneluft som de forsyner seg av, kommer uansett opp i salong ved naturlig sirkulasjon. Diesel hentet jeg fra ledige utganger på generatorens vannutskiller. Ca 20 cm sugeslange og 5 m trykkslange. Fungerte fint å starte på 2. forsøk på begge varmerne. Brukte nesten en uke på jobben , da jeg gjorde alt selv. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 22.Februar.2010 Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 Da har jeg fått testet mitt vannvarmeanlegg i -10. Selv om jeg foreløpig kun har 2 fai silencio som tilsammen skal gi 3,4 kw får jeg innetemp(har ikke temp måler) i båten. Varmeren veksler mellom full og halvfart så det er tydelig at de to viftene jeg har ikke klarer å hente ut alt fra varmeren. Jeg har bestillt 3 eber helilos viftekonvektorer fra Werners båtbu som jeg går å venter på. Da skal jeg gjøre ferdig varmeanlegget med en stk. konvektor i hver cabin samt montere inn termostater til alle vifter. Jeg vurderer å bygge en isolert kasse rundt varmeren for å gjøre den "lydløs". I den forbindelse er jeg usikker på om den skal trekke forbrenningsluft inne i kassen eller fra utsiden av kassen. Jeg er også usikker på om det er noe i veien for å bygge inn varmeren/hvor mye luft den må ha rundt seg? Jeg må uansett isolere/dekke den biten av eksosslangen som ikke er isolert da den har brendt hull på dusjslangen min. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.