Jump to content

Vannvarmer eller luftvarmer? Erfaringer?


Yankee

Recommended Posts

Enig med mange her.. Vannvarme vil ikke fordele varmen slik som en luftvarmer.. du får bedre luftutskifting siden en tilfører luft utenifra med en luftvarmer. Vannvarme kan vel sammenlignes med en panelovn.. den varmer meget lokalt. Hvis en har defrostere hele veien så ja.. men det blir et skyhøyt strømforbruk vil jeg tro. Trådstarter har vel kalesje båt. Da trenger han all den tørk han kan få for og få vekk fuktighet under kalesje.. det vil ikke vannvarmeren klare såfremt en ikke har en haug med defrostere vil jeg tro. Det idielle må jo være begge deler :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Hvis en har defrostere hele veien så ja.. men det blir et skyhøyt strømforbruk vil jeg tro.

 

Hvorfor skal en vifte i en defroster bruke mer strøm enn en tilsvarende vifte i en luftvarmer? Og det er like lett å hente luft utefra til en defroster som til en luftvarmer....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke se at noen her har tatt opp det som vel er det egentlige problemet med luftvarmere. Nemlig at de tar luften utenfra. Da må nødvendigvis like mye oppvarmet luft pumpes ut av båten.

Sæbø skriver at strømforbruket må sammenlignes ved tilført varme. Tror nok ikke det. Behovet for tilført varme vil være mye større når man hele tiden henter kald luft utenfra.

 

Utlufting kan nok være bra, både sommer og vinter. Men luftvarmerne gjørt også en stor innsats for kråkene. Det ideelle ville jo vært om man kunne velge resirkulering av luften, slik som i de fleste biler. Da kunne man også velge graden av utskiftning, for eksempel ved å åpne ventiler.

 

Ved vannvarme, og bruk av forskjellige parafinovner m.m., beholder man den oppvarmede luften inne. Det bør drastisk redusere behovet for tilført varme.

Link to post
Share on other sites

Hadde luftvarme i "gamlebåten", irriterende viftestøy (stille kvelder i uthavn), lite varme i forhold til strømforbruk, men fort varmt.

Har nå en Pod, koplet til 3 enkle og 1 dobbel radiator,

ha_27__5.4.08.jpg

kjempefornøyd med en god varme for vår,sommer og høst. Dette gir meg ca 1300 W, "grunnvarme". :yesnod: Er nok forlite hvis kobling til bereder og kalde vintrer, da bør vel Refleks eller liknende brukes.Sirkulasjonspumpe bruker ca 0.0 et eller annet A.

Bakdeler med Pod, må tennes ca 2 timer før "bruk" og noe dyr i bruk (ca 3l parafin i døgnet).

Dette opplegget ble ca halvdelen så dyrt som andre vannvarmere. (de pengene bruker jeg på parafin :lol: )

Krokede ror gjere lang fjord.

Mvh, "Minitrawler" Hallais

Link to post
Share on other sites

På Glembring ( sikkert andre typer også) oljeovn er det mulighet til å ta forbrenningluften fra utsiden, nettopp for å unngå å trekke masse kald luft inn i båten som man så må varme opp igjen... . ( akkurat som nye vedovner til boliger )

Da kan man sette på et spjeld hvis en vil ta luften fra innsiden for å trekke ut fuktig luft etter et å ha dratt inn vått tøy eller liknende..

Mitt valg falt på vannbårent system, dette for at man da kan velge blant alle energigivere.

Man kan ligge med landstrøm til v.vanns tanken og sirkulasjonspumpen på så det blir det en liten lydløs lunk i radiatorer osv. ... eller en kan koble til motorer og bruke denne, eller med diesel...

 

Så til å fordele varmen, er nok vann best. Men jeg tror nok at en slik luftvarmer på 5kW ut tørker raskere opp

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Hadde det passet med ein strømløs brenner i båten, så ville dette vert fin tillegsvarme :smiley:

 

Klart man må sammenligne strømmforbruk ved lik tilført varme?.....hjelper lite at du har masse slanger og nokre radiatorer med bra oveflatetemperatur, om det ikkje varmer opp i krinker og kroker fordi luften beveger seg saktere enn ved innblåst. Er det eit punkt i/av taket du ønsker å varme opp så er det nok samma kva du har.

 

Man kan velge om man vil ha luft fra utvendig eller innvendig ved vanlig dieselvarmer. Du kan bruke vender med wire-styring av samme sort man bruker på varmluftsidenfor å velge utblåsningspunkt.

Da får du resirkulert om du vil, bare legg sugeslangene til hvor du vil.

Sjølv tar eg luft "bak veggen", har ikkje lyst på stort hull i skutesida. Kjem det vann inn friskluftrøret så går det rett i elektronikken på eber'n.

 

Å hente uteluft til defroster går ann, men ikkje alle er kapslet for dette.

 

Etter nærmere tankevirksomhet her nå...så ser eg at vannvarmer er det beste til oppvarming.

Med feks 4 små defrostere, plassert framme ved senga, salongen, ute, bak i ac...

Men det må jo trekke meir strøm enn luftvarmer..... så den får leve videre i min båt :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at noen større båter har en kombinasjon av luftvarmer og vannvarmer. Det blir jo det beste fra begge verdener, men i mitt tilfelle synes jeg det blir litt overkill. Jeg kommer i løpet av våren til å installere en/till to Nicro solcelledrevne ventilatorer(med batteri)/evt. 12 v. En som suger ut i toalettrommet.og evt. en som blåser inn inn i forpiggen. Det vil skape god nok ventilasjon evt. i tillegg med luker i luftestilling når båten er i bruk. Jeg er absolutt tilhenger av å få inn frisk luft og det hadde vært mulig å få til med en defroster, men de vanlige defrosterne bruker så mye strøm at det er uaktuellt.

Link to post
Share on other sites

At vannvarmer bruker mindre strøm, vil gjennspeile seg direkte i varme-effektombord antar eg. En radiator vil aldri kunne varme/tørke opp slik blåst luft gjør. Strømforbruk må sammenliknes ved lik tilført varme !!

 

Jeg vannvarme, og det er med vifter.. en må ikke ha radiatorer. En silencio vifte bruker 24 watt, og gir neste 900 W på denne effekter.

Ved å bruke slike vifter, får en radiator effekten hvis en ikke har på viften, og varmlufteffekten med de på. Vannvarme systemet er også betydelig lettere å innstalere, siden en vannslange kommer til vesentlig lettere enn luftrørene.

 

Luftrørene må i tillegg isoleres for å få varme i hele systemet, hvis ikke vil akterlugar være kjempevarm, så avtar det hele veien videre.

 

Vannvarme skaper forøvrig også ett tørt og fint miljø i de områdene som slangene ligger i.

 

MEN, det e ganske mye dyrere å innstallere. (vel verdt pengene..)

 

Jeg har lagt kuleventiler på varmesløyfen og varmtvannet, slik at jeg kan stenge av den ene eller den andre.. (f.eks når det e 30 grader ute, og en ikke akkuratt trenger enda mer varme i båten, men gjerne vil ha litt varmtvann te oppvasken :yesnod: ) evt varme men ikke varmvann..

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Etter 5 år med vannvarmer, er i alle fall ikke jeg i tvil. Går aldri tilbake til luftvarmer.

 

Har hatt både Termic, Wallas, Eber luft og Hydronic(Eber) vannvarmer, og båten er tørrere enn noen annen jeg har hatt.

 

Den drar ikke inn fuktig luft, men tørker ut luften om bord. Se link til vannvarmer

 

Lite strøm krever den, og har aldri sviktet.

Enklere installasjon også etter min erfaring.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal en vifte i en defroster bruke mer strøm enn en tilsvarende vifte i en luftvarmer?

vil tro man trenger flere defrostere for og oppnå samme effekt som luftvarmer?? En luftvarmer har jo kun en vifte som tar strøm.. mens med et vannsystem så skal vannvarmeren ha strøm + defrosterviftene + sirk pumpe. en får jo absolutt ingen tørk av kondens hvis man ikke tilfører tilstrekklig med luft utenifra.. det blir jo som ei badstu.. men har ikke erfaring med begge systemer. men viktigheten av og ta uteluft kan ikke diskuteres mener jeg.. Dette er nettopp denne feilen mange gjør når man monterer luftvarmer.. de tar tilførsel innenifra for og stå og lure på hvorfor en ikke blir kvitt duggen.. er jo lett og se på bilen på høst ,vinter, sirk på inneluften skaper kondens som bare f.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Kondens på vintertid sliter jeg ikke med uansett ikke er noen lufttilførsel og 95% av varmen er via vannpiper under dørk. På sommertid har jeg åpne luftventiler på tak. Til reserve har jeg Eber D2 og med å den tar luft fra akter kabiner og deler den inn til salong og akter toalett klarer den oppvarmingen alen i 15 kuldegrader til min båt.

Link to post
Share on other sites

Jeg vannvarme, og det er med vifter.. en må ikke ha radiatorer. En silencio vifte bruker 24 watt, og

 

Kan gjenta meg sjølv til det kjedsommelige her vist...... For å komme opp i 4000W trenger du då 96watt(24x4) til vifter, + ca 15watt til varmeren, +5watt til sirkulasjonspumpe.

En eber D4 bruker 40W..

 

Men vannvarme er bra for de som har strøm nok :smiley:

 

Ønsker meg begge deler :smiley:

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Kan gjenta meg sjølv til det kjedsommelige her vist...... For å komme opp i 4000W trenger du då 96watt(24x4) til vifter, + ca 15watt til varmeren, +5watt til sirkulasjonspumpe.

En eber D4 bruker 40W..

 

Men vannvarme er bra for de som har strøm nok :smiley:

 

 

Det var et sprekt regnestykke...?

 

Så vannvarmeren bruker strøm til oppvarmingen av vannet?

Regnekunnskapene må nok oppdateres :lol:

Link to post
Share on other sites

Forresten bruker den 10 watt og ikke 24. Strømmen driver kun vifta, mens vannet avgir varmeeffekten.

Varmeapparat. Utnytter båtens motorvarme. Silencio FAI

Art.nr. 512014082

 

Litt fakta:

Velg 12 eller 24V:

12V 24V

 

 

 

Silencio FAI 12/24V egner seg utmerket i seilbåt. Små utvendige mål. Fronten er mindre enn en C5 konvolutt. Enkelt å bygge inn også der det er trangt. Bryter til vifte er integrert i fronten.

 

Effekt: 1700 W, Lydnivå: 44 bB, Vekt 1,1 kg, Luftmengde: 110 m3/h, Vanntilkobling: 16 mm, Strømbryter med to hastigheter. Strømforbruk: 10W. Front i plast - PA66

Link to post
Share on other sites

Stor del av busser, campingvogner og flere fartøyer har radiatorer uten vifter til oppvarming. Hvorfor mener dere de ikke går i en båt :confused:

 

 

Helt riktig det du sier der. Bare fysikk-kunnskapene tilsier her at man ikke bør snakke seg ut på glatta.

Link to post
Share on other sites

....Men vannvarme er bra for de som har strøm nok...

Er det misforståelser her?

Pod: 1300 W ut på 3 enkle +1 dobbel radiator. Vek som brenner, blir "drevet" av lampeolje, kun strøm til sirkulasjonspumpe, for vannet rundt i systemet, stømforbruk 12v ca 0,0 et eller annet A.

Krokede ror gjere lang fjord.

Mvh, "Minitrawler" Hallais

Link to post
Share on other sites

Kan gjenta meg sjølv til det kjedsommelige her vist...... For å komme opp i 4000W trenger du då 96watt(24x4) til vifter, + ca 15watt til varmeren, +5watt til sirkulasjonspumpe.

En eber D4 bruker 40W..

 

Men vannvarme er bra for de som har strøm nok :smiley:

 

 

Jeg kan utdype litt nærmere hvorfor dette regnestykket er feil.

Vannet er det mediet som avgir effekten. Viften bruker 10 watt på å formidle varmen ut i rommet. På min båt har jeg i tillegg montert termostater som slår av viftene når det er varme nok, og bare klatt-kjører for å opprettholde varme. Dermed er strømbesparelsen merkbar. Siden jeg har seilbåt, er det viktig.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan utdype litt nærmere hvorfor dette regnestykket er feil.

 

Det var hurtiggnisten som skreiv 24 W....

Bare summerer eg.

 

Ja Amalie vannvarmeren bruker strøm, den har sirkulasjonspumpe,dieselpumpe,vifte til forbrenning.... eller er dette feil også? :rolleyes:

 

Red inn navnet supergnisten

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...