Ficher Startet 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 7.Februar.2010 Fiskehandleren Fredrik snakker rett fra både lever’n og rogna: Skrei? Den tynne og beinete torsken? Skreien er jo havets Grete Waitz. Hørte jeg riktig? Snakker han om kystens – ja, nasjonens! – stolthet? Fisken som elskes like salvelsesfullt av nordlendinger med sydvest og snadde som av parisiske kokker med høy hatt og forfinet gane? Fredrik Møller kan godt gjenta, han. Mer om emne/kilde her...... http://dinmat.aftenbladet.no/content/view/full/35736 Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 På tide at noen sier fra. Ble sulten på de oppskriftene. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Ulv I Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 jeg var å lagde diverse rett med Skrei hos Bølgen & Moi foren ukes tid siden, og det smakte aldeles nydelig. Vi lagde flere retter og fikk opplæring i filitering av skrei osv. Jeg skal absolutt ha skrei oftere fremover.. :D Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
avmønstret5 Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 (redigert) Du kjenner knapt forskjell på smaken, men skreien er mer muskuløs og fastere i fisken. Så så er det å få den bløgget, "søringer" bløgger sjeldent fisken, noe som forringer kvaliteten dramatisk. Redigert 7.Februar.2010 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 (redigert) Noe av det første vi lærte oss som barn, var at bløggingen var viktigere enn å få neste fisk. Samt å holde fangsten så kald som mulig. Redigert 7.Februar.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Golden Gate 37 Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 (redigert) Du kjenner knapt forskjell på smaken, men skreien er mer muskuløs og fastere i fisken. Så så er det å få den bløgget, "søringer" bløgger sjeldent fisken, noe som forringer kvaliteten dramatisk. Jøss ja. Vi søringer driver da ikke med slikt. Vi fanger en fisk, og slenger den i gryta - koker den for mye eller lite- før vi får et svare strev med å fjerne kokte innvoller.... Antar at Petter er klar med kurs i fiskebehandling for dummies (søringer) Redigert 7.Februar.2010 av Ma Rex 1 (see edit history) Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
skibsplast ohoi Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Kan nok mangle litt elementær kunnskap hos enkelte.... Var i Grimstad området en sommer, hos flere som sto å fisket fra land, lå makrellen i solsteken i flere timer. Da jeg hørte at de skulle hjem å nyte makrellen fikk jeg mest lyst til å Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Tromsværing Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Sjekk dette bilde tatt i Lofoten 2009. Skikkelig skrei. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 De som hevder at det ikke er forskjel på Skrei og kysttorsk har ikke mange vintre på logoten. Og har en ikke det bør en ikke utale seg om noe en ikke har vet på. Skrei er torsk av langt høyere kvalitet en kyst torsk helt overlegen som råstoff til hanging og salting. Men klart den halvrotne fisken som selges på østlandet blir det jo uansett ikke noe kvalitet på. For meg er ikke fisk egnet til ferskfisk etter at den er stivnet og da har en ikke mange timene på seg for og få den i gryta. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Torsken skal helst ligge kjølig et døgn før den tilberedes eller fryses.Dette for at spenningen i kjøttet skal roe seg. Gjelder forøvrig all fisk. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Har du lest prosedyren tol Nortura Garantert mørt? Nei har torsken lakt et døgn er løpet kjørt for lenge siden da blir det en heller traurig kvalitet. Når du koker fisken fersk krøller den seg nermest i gryta og det hele blir en helt annen og bedre smaksopplevelse. Slike påstander om at torsken skal ligge et døgn er omentrent like dumme som da de forsvret sa at brødet måtte modnes i fem dager før det kunne spises. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Det var da svært kor fornermet du ble. Spør en kokk! Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 De som hevder at det ikke er forskjel på Skrei og kysttorsk har ikke mange vintre på logoten. Og har en ikke det bør en ikke utale seg om noe en ikke har vet på. For meg er ikke fisk egnet til ferskfisk etter at den er stivnet og da har en ikke mange timene på seg for og få den i gryta. Jeg trodde det var stivnet fisk som var fersk og myk fisk som ikke var fersk. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Om den er kommet så langt at den på nytt er blit myk kan du trykt kaste den. Har du aldrig sett en fersk fisk? Sitér dette innlegget Link to post
Erling P Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Fersk fisk? Det er den som blir hentet fra kisten eller mæren når potetene har kokt opp. Det som selges som " Havfersk" på kjedebutikker er mange dager gammel. Her i huset spises ikke fisk som er over 3 timer gammel. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Det var da svært kor fornermet du ble. Spør en kokk! Husk på at 99% av våre norske kokker ikke har tilgang til fersk fisk. Da kan man jo tenke på et gammelt ortak "Høyt henger de og sure er de" Får en ikke tak i de beste råvarene får en heller påstå at det en får tak i er det beste. Jeg reiser til Røst for og spise fersk Skrei fordi den ikke kan skaffes i Bodø transporttiden er for lang. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 .. "søringer" bløgger sjeldent fisken, noe som forringer kvaliteten dramatisk. ... før vi får et svare strev med å fjerne kokte innvoller.... Første leksjon : Bløgging har ikke noe med å fjerne innvoller. Det kommer senere. Bløgging vil si å få blodet ut av fisken før en setter i gang med å jakte på neste. I mellomtiden holder en første fisk så kald som en kan. ...Når du koker fisken fersk krøller den seg nermest i gryta og det hele blir en helt annen og bedre smaksopplevelse. Andre leksjon : En koker ikke fisken - en lar den trekke til den flyter opp igjen. Noe annet stresser fiskekjøttet. Flere leksjoner trenger en i grunnen ikke Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
logget av Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Har du aldrig sett en fersk fisk? Hvis du mener sett fisk som kommer rett opp av havet, så må jeg nok svare at jeg har sett og holdt noen slike. Det foregikk på den måten at vi hadde en bøyd metallting i enden av et snøre som vi senket nedi sjøen. Hvis du mener man bare kan spise fisk som er i Pre-rigor stadiet så kan vi bare legge ned hele fiskeindustrien for da må man nermest spise den rå. Men hvis du er villig til å spise fisk i rigor stadiet som er den oppnåelige kvaliteten, ja da må i vertfall de fleste av oss bøye fisken for å få den i gryta. Jo stivere jo bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Men klart den halvrotne fisken som selges på østlandet blir det jo uansett ikke noe kvalitet på. Beklager, men det har blitt motsatt. Kjøpte fisk på Flyvefisken i Oslo. Det var Torsk tatt på Mørekysten. Var ett drøyt døgn gammel. Det var faktisk kjempekvalitet. Prøvde samme øvelse i Vardø, som er en øy midt i fiskehaugen i Barentshavet. Men der måtte jeg klare meg med fisk fra frysedisken på Rimi. Da ble det kylling i stedet. Sitér dette innlegget Link to post
Erling P Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Enig med Jawik.Fisk,bløgg,kjøl ned.sløy på vei til land. Skal man ha plukkfisk så er det bare å koke fersk fisk. Fersk fisk skal trekkes.Og helst i sjøvann. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Tilberedning av torsk i vann: Ha i fiskestykkene i kaldt, saltet vann. Sett på plata og la koke opp. Ta av kjelen rett før vannet bobler og la den stå i ro ved siden av plata til fiskekjøttet slipper beina. Har nå jeg lært da, av flere kokker. Noen som bruker andre metoder?? Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Faren. Enig. Helst i sjøvann. Ellers i godt saltet vann. Brumm. Din oppskrift medfører at fisken trekkes og da blir resultatet også bra. Men ikke glem å skumme av (fjerne skummet under veis). Nå ble jeg ganske sulten på et fiskemåltid og det er fasan meg godt som et måltid etter midnatt. Ikke fred å få her på BP - en fristes stadig vekk :lol: Nå kommer vel neste leksjon: Hva er av-skumming ?? Skulle tro jeg var fisker av yrke Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Brutus Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Må ikke glemme at det er godt med Bacon og en flaske Chablis til... Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Hvis BMP må kjøre til Røst for å få smakende fisk, så kan dette skyldes at fisken lokalt behandles feil lokalt. Jeg tror det medfører riktighet å si at de er generelt dårligere å behandle fisk i Nord enn lenger sør med tanke på å beholde fiskens holdbarhet, og noe skyldes at det brukes sløve kniver og at det rives en del i fisken. Store og grove snittflater fører til at bakteriene får godt feste i fisken slik at kjøttet brytes ned fortere. Her er en god link som forklarer hvordan man vurderer fisk. (Torsk) http://www.fiskedisken.no/kursmateriell/ef...endocument.html Jeg tror det var gastronomisk institutt som kom frem til at de fleste gikk for torsk som var et døgn gammel, og denne testen var en blindtest. Med andre ord så er det vel litt smak og behag med i bildet. Så vidt jeg husker var smaken lik men konsistensen i favør av den fisken som var en dag gammel. (Oppdrettshummer fra Norwegian lobsterfarm vant også en slik blindtest mot hummer fanget i havet) Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Det kan være at fiskehandleren Fredrik er lei av å høre alt skrytet om skrei fra storkjefta nordlenninger. Men at skrei skulle være av noe dårligere kvalitet fordi den kommer til lofoten for å gyte er nytt for meg. Det kan være at kvaliteten er dårligere etter den har gytt, eller når den gyter. Det som er fordelen med skrei er at den er av kurant størrelse som tar turen for å gyte. Småfisken blir igjenn i barentshavet. Ellers mager og fin fisk, jeg synes den er best som boknafisk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.