Jawik Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Beklager Ficher. Denne tråden ble kapret på skreiens alter Slikt som skjer av og til Du får prøve å dra den tilbake til utgangspunktet. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
svarsko Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Selfølgelig er fisken aller best når den er helt fersk, før den blir frosset. Men når du fisker mye fisk og skal ha utover sommer/høst må man nok fryse. Og klue med å fryse og samtidig bevare kvaliteten er at du fryser inn, timer etter den er fanget. Vi har selfølgelig alle mening om hva som smaker best, men for oss som bor på Senja er fersk fisk kokt på samme dag og senest dagen der på. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Apropos lettsaltet torsk! Eller sprengt torsk som de sier på østlandet. Det er mange som salter fisken ca. 1-2 døgn (avhengig av vekt på fisken) før nedfrysing. Jeg og mange med meg har erfart at saltfisken gulner etter en tid i fryseren. Den beste måten å bevare/tilberede salt fisk på, er å flekke den og fryse den fersk. Tar man den opp om kvelden og lar den tine over natten, strør salt på den om morgenen og lar den ligge kjølig til man kommer hjem fra jobb, vil man etter 8 timer finne fisken ferdig saltet og drivende hvit i fiskekjøttet. Fisk som normalt trenger 1-2 døgns salting vil mao. kun trenge 8-10 timer salting etter opptining. Årsaken til dette er at all stivelse i fisken er borte. Stivelsen gjør at det tar mye lengre tid før fiskekjøttet "tar til seg" saltet. Fordelen er også at da kan man velge om man ønsker den fersk eller lettsaltet! NB! Jeg bruker finsalt til dette Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Skrei/Torsk som er frosset blir 2-rangs fisk! nesten smakløs. Nei! den er på sitt beste på 3-5 dagen fra den blir tatt. Og den skal trekkes i meget godt havsaltet vann. Da har den beste smak og konsistens!!! Da er den helt kulinarisk 3 - 5 dager gammel ??? Mener du det alvorlig eller er du fiskehandler? Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Nei jeg er ikke fiskehandler Men smaken er som baken! Delt i to! Sitér dette innlegget Link to post
svarsko Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Når det nevnes salting; har dere prøvd "solfisk" lokalt navn tror jeg. Dette er stor torsk 6-8 kg som saltes til den er saltmoden dvs den ligger i salt gjerne 14 dager eller mer. Så henger jeg den opp på veggen mot sør. pass på at den henger tørt. så henger den der og tørker vår/sommer og ut på høsten vanner jeg den helt ut, og skjerer ut benfri filet. Kok den da som fersk fisk med salt i vannet. Gulerotstuing og nypotet til......Himmelsk. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Jeg bruker finsalt til dette Finsalt smelter litt for fort på produktet. Større saltkorn vil ta lengre tid og det påstås av en Danske at smaken blir forskjellig. Dette gjelder også salt til andre produkter. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
rogeri Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Finsaltet trekker raskere inn i fisken og egner seg bedre til det formålet jeg beskriver, spesielt på oppstykket fisk! Ellers er jeg enig at grovsalt holder seg lengre og egner seg bedre til salting av større mengder! Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Re: Svarsko! Solfisk eller veggfisk som noen kaller den, er vel en litt enklere konservering enn det som normalt kalles klippfisk! God klippfisk er en arbeidskrevende prosess da den skal snues å vendes og en også må forhindre at den blir "solbrent". Klippfisken ble saltet under press, så lagt på berget for soling/uttørking (derav navnet klippe/klippfisk). Hele nes og odder kunne være overdekt av klippfisk da denne prosessen ble utført i gamle dager. Det var egne 6-kantete tak som ble lagt over stabelen med fisk for å forhindre at regnet skulle ødelegge fisken som ble saltet utendørs. Man kan ennu treffe gamle mennesker som forteller historier fra barndommen på klippfiskbergene! Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 (redigert) De fleste her fisker vell mest på varme sommerdager så her noen tips ! Fisken blir meget fort foringet når sjø og lufttemraturen er for høy , det hjelper ikke å ha fisken i en stamp vann når vannet er fra ca 15 grader og høgre , fisken blir slimete og ekkel nesten med en gang og ofte om fisken er bare noen timer gammel så er det ikke sikkert katten en gang vil spise den. Med dagens flotte kjølebegger med vifte, eller å ta med is en få fangsten i land og i sikkerhet uten temratur foringelser , betviler på att mange hvet hvor viktig dette er , det ser ikke slik ut når en ser folk komme inn fra fiske. Det er ikke så stor forskjell på Ferskfrosset fisk og fersk fisk , det er alt som har sjedd tidligere fra fisken sprella til en lande i fryseren eller på talerkenen som avgjør om det blir ett himelsk herremåltid. Om noen her mener de klarer å smake seg frem til hva som er skrei og hva som er en vanlig torsk så er jeg sikker på at de har overvurdert sine evner og heller prøve seg på noe enklere , fx vin. Redigert 9.Februar.2010 av fiskebat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Om noen her mener de klarer å smake seg frem til hva som er skrei og hva som er en vanlig torsk så er jeg sikker på at de har overvurdert sine evner og heller prøve seg på noe enklere , fx vin. Etter at de fleste har kamuflert torsken med tilbehør kjenner de jo ikke noe til kvaliteten. Enig med deg at i det øyeblikket fisken bryter vannflaten en ivaretar delikatessene. Får vondt av å se disse "fisketuristene" som kommer inn med fin fangst og så går det som det må gå i sommervarmen. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
avmønstret5 Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Når det nevnes salting; har dere prøvd "solfisk" lokalt navn tror jeg. Dette er stor torsk 6-8 kg som saltes til den er saltmoden dvs den ligger i salt gjerne 14 dager eller mer. Så henger jeg den opp på veggen mot sør. pass på at den henger tørt. så henger den der og tørker vår/sommer og ut på høsten vanner jeg den helt ut, og skjerer ut benfri filet. Kok den da som fersk fisk med salt i vannet. Gulerotstuing og nypotet til......Himmelsk. Er det boknafisk du mener?..noen salter den Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Boknafisk er ikke det samme, nei! Mange henger den uten salt, mens noen bare dypper den i salt. Jeg foretrekker å salte den et døgn før den henges til tørk ca. 14 dager avhengig av luft og temp. Bør helst gjøres tidlig på våren før flua finner veien til "herligheten"... Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 (redigert) Før var det ikke uvanlig å kunne handle "levende torsk i skiver" her på Østlandet. Vet ikke om fiskehandlerne fortsatt opererer med denne litt vriene kategorien. For øvrig er det jo kjempeflott at de fleste ser ut til å foretrekke akkurat den ferskhetsgraden de har tilgang på. Det undestreker nok en gang hvor tilpasningsdyktige vi er. Noen nyter sågar rakfisk, og tettere opp til komposten kommer man vel ikke. Her lukter det som om man i siste øyeblikk snyter naturen for den totale resirkulering. Men hver sin lyst. Smak og behag er vel i høyeste grad kulturelt betinget. Redigert 9.Februar.2010 av wave (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Når det gjelder tørrfisk til snacks,pleier jeg å skjære bort nesten alt bein,inkludert buken. Så henter jeg sjøvann i en stamp som jeg salter litt ekstra med grovsalt. Lar fisken ligge der i 15-20 min før jeg henger den opp. Da blir det veldig godt Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Her lukter det som om man i siste øyeblikk snyter naturen for den totale resirkulering. Godt (mildt) sagt! Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 9.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Beklager Ficher. Denne tråden ble kapret på skreiens alter Slikt som skjer av og til Du får prøve å dra den tilbake til utgangspunktet. Ble et interessangt emne....... mange godet tips her. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Rakefisk ja, nei det kan ikke være kulturelt betinget, det må være snakk om den ytterst nød Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Apropos lukt fra fiskeproduksjon! En finere tilreisende frue bemerket lukten av stedets sildefabrikk (kokeri) til en nesten like fin dame fra stedet: Hva er det som lukter så ille? Å det der?, Jo det er kjemi, må skjønne! Hvorpa den andre mumlet: De er ikkje mi heller!...ja sånn går nu dagan! Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Dette var en ny versjon siden jeg hørte den på en hermetikkfabrikk i Stavanger Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
rogeri Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Ja men DET gjør vel ikke noe, Jawik? Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Nei for all del kjemi kan brukes til så mangt Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
kaptein gal Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 spiser helst ikke kysttorsken siden den som oftest er full av kveis/parasitter . fersk skrei er den beste torsken. bløgges med det samme,lar den ligge i rennende vann i ca.15 min.før den sløyes,skyldes og ises i kasse eller kontainer med isvann.en god regel er at torsken er best i de mnd. med R i Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 Har du hytte i Namsenfjorden? Nei, hytta ligger ved Brønnysund ikke så langt unna Treælvikodden Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
nimbuster Svart 12.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2010 UANSETT....jeg gleder meg til den tradisjonelle skrei-middagen....for uten tvil er torsken nå på sitt aller aller beste! Og, det, med ALT tilbehør! Mmmmmm! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.