Jump to content

Skrei er ikke den overlegne supertorsken alle skal ha det til

Ficher

Recommended Posts

Selfølgelig er fisken aller best når den er helt fersk, før den blir frosset. Men når du fisker mye fisk og skal ha utover sommer/høst må man nok fryse. Og klue med å fryse og samtidig bevare kvaliteten er at du fryser inn, timer etter den er fanget. Vi har selfølgelig alle mening om hva som smaker best, men for oss som bor på Senja er fersk fisk kokt på samme dag og senest dagen der på.

Apropos lettsaltet torsk!

Eller sprengt torsk som de sier på østlandet. Det er mange som salter fisken ca. 1-2 døgn (avhengig av vekt på fisken) før nedfrysing.

Jeg og mange med meg har erfart at saltfisken gulner etter en tid i fryseren.

Den beste måten å bevare/tilberede salt fisk på, er å flekke den og fryse den fersk.

Tar man den opp om kvelden og lar den tine over natten, strør salt på den om morgenen og lar den ligge kjølig

til man kommer hjem fra jobb, vil man etter 8 timer finne fisken ferdig saltet og drivende hvit i fiskekjøttet.

Fisk som normalt trenger 1-2 døgns salting vil mao. kun trenge 8-10 timer salting etter opptining.

Årsaken til dette er at all stivelse i fisken er borte. Stivelsen gjør at det tar mye lengre tid før fiskekjøttet "tar til seg" saltet.

Fordelen er også at da kan man velge om man ønsker den fersk eller lettsaltet! :yesnod::wink:

NB! Jeg bruker finsalt til dette

Når det nevnes salting; har dere prøvd "solfisk" lokalt navn tror jeg. Dette er stor torsk 6-8 kg som saltes til den er saltmoden dvs den ligger i salt gjerne 14 dager eller mer. Så henger jeg den opp på veggen mot sør. pass på at den henger tørt. så henger den der og tørker vår/sommer og ut på høsten vanner jeg den helt ut, og skjerer ut benfri filet. Kok den da som fersk fisk med salt i vannet. Gulerotstuing og nypotet til......Himmelsk.

Re: Svarsko!

Solfisk eller veggfisk som noen kaller den, er vel en litt enklere konservering enn det som normalt kalles klippfisk!

God klippfisk er en arbeidskrevende prosess da den skal snues å vendes og en også må forhindre at den blir "solbrent".

Klippfisken ble saltet under press, så lagt på berget for soling/uttørking (derav navnet klippe/klippfisk).

Hele nes og odder kunne være overdekt av klippfisk da denne prosessen ble utført i gamle dager.

Det var egne 6-kantete tak som ble lagt over stabelen med fisk for å forhindre at regnet skulle ødelegge fisken som ble saltet utendørs.

Man kan ennu treffe gamle mennesker som forteller historier fra barndommen på klippfiskbergene!

De fleste her fisker vell mest på varme sommerdager så her noen tips !

Fisken blir meget fort foringet når sjø og lufttemraturen er for høy , det hjelper ikke å ha fisken i en stamp vann når vannet er fra ca 15 grader og høgre , fisken blir slimete og ekkel nesten med en gang og ofte om fisken er bare noen timer gammel så er det ikke sikkert katten en gang vil spise den.

Med dagens flotte kjølebegger med vifte, eller å ta med is en få fangsten i land og i sikkerhet uten temratur foringelser , betviler på att mange hvet hvor viktig dette er , det ser ikke slik ut når en ser folk komme inn fra fiske.

Det er ikke så stor forskjell på Ferskfrosset fisk og fersk fisk , det er alt som har sjedd tidligere fra fisken sprella til en lande i fryseren eller på talerkenen som avgjør om det blir ett himelsk herremåltid.

Om noen her mener de klarer å smake seg frem til hva som er skrei og hva som er en vanlig torsk så er jeg sikker på at de har overvurdert sine evner og heller prøve seg på noe enklere , fx vin.

Redigert av fiskebat (see edit history)
Om noen her mener de klarer å smake seg frem til hva som er skrei og hva som er en vanlig torsk så er jeg sikker på at de har overvurdert sine evner og heller prøve seg på noe enklere , fx vin.

:yesnod::discuss::yesnod::lol: Etter at de fleste har kamuflert torsken med tilbehør kjenner de jo ikke noe til kvaliteten.

Enig med deg at i det øyeblikket fisken bryter vannflaten en ivaretar delikatessene. Får vondt av å se disse "fisketuristene" som kommer inn med fin fangst og så går det som det må gå i sommervarmen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Når det nevnes salting; har dere prøvd "solfisk" lokalt navn tror jeg. Dette er stor torsk 6-8 kg som saltes til den er saltmoden dvs den ligger i salt gjerne 14 dager eller mer. Så henger jeg den opp på veggen mot sør. pass på at den henger tørt. så henger den der og tørker vår/sommer og ut på høsten vanner jeg den helt ut, og skjerer ut benfri filet. Kok den da som fersk fisk med salt i vannet. Gulerotstuing og nypotet til......Himmelsk.

Er det boknafisk du mener?..noen salter den

Før var det ikke uvanlig å kunne handle "levende torsk i skiver" her på Østlandet. Vet ikke om fiskehandlerne fortsatt opererer med denne litt vriene kategorien.

For øvrig er det jo kjempeflott at de fleste ser ut til å foretrekke akkurat den ferskhetsgraden de har tilgang på. Det undestreker nok en gang hvor tilpasningsdyktige vi er. Noen nyter sågar rakfisk, og tettere opp til komposten kommer man vel ikke. Her lukter det som om man i siste øyeblikk snyter naturen for den totale resirkulering. Men hver sin lyst. Smak og behag er vel i høyeste grad kulturelt betinget.

Redigert av wave (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...