Jump to content

Skrei er ikke den overlegne supertorsken alle skal ha det til

Ficher

Recommended Posts

Ikke tvil om at de lærde strides!

Til de virkelige forståsegpåere:

Hvorfor sier mange fiskere/fiskebutikker "dryss på salt, pakk den inn og legge den i kjøleskap 2-3 døgn, og du vil se at kjøttet etter hvert begynnr å "tyte ut".....DA kan du tilberede den.

Jeg gjorde det sist, og måltidet var helt fortreffelig!

Helt fersk fisk vil vel nærmest gå i oppløsning hvis den kokes. Skrei som er behandlet riktig rett fra havet, kan gjerne slates og legges kjølig et par dager før den tilberedes....enig? Men, jeg vet jo selvfølgelig ikke hvordan fisken er blitt behandlet FØR jeg kjøpte den...slik er det vel med alt?

Det er nok nighet om at 1- 2 døgn på is -isvann eller lettsalt så er kvaliteten på tosrken best.

At mange liker andre varianter som krølltorsk etc best er ikke så rart vi har alle våre favoritter.

Men hold fiskehanlernes gjøremåter utenom diskusjonen.

Det er utrolig hvor du kan repparere en dårlig torsk med salt og om du da heller ikke blir kvitt den før det begynner å lukte av den så er det bare å røyke den så blir den som ny.

Røkt torsk med gullrotstuing er ett utrolig festmåltid om den ikke har hatt andre liv i døden først .

Ikke tvil om at de lærde strides!

Til de virkelige forståsegpåere:

Hvorfor sier mange fiskere/fiskebutikker "dryss på salt, pakk den inn og legge den i kjøleskap 2-3 døgn, og du vil se at kjøttet etter hvert begynnr å "tyte ut".....DA kan du tilberede den.

Jeg gjorde det sist, og måltidet var helt fortreffelig!

Helt fersk fisk vil vel nærmest gå i oppløsning hvis den kokes. Skrei som er behandlet riktig rett fra havet, kan gjerne slates og legges kjølig et par dager før den tilberedes....enig? Men, jeg vet jo selvfølgelig ikke hvordan fisken er blitt behandlet FØR jeg kjøpte den...slik er det vel med alt?

At fiskebutikker hevder dette er vel nokså forståelig. På andre siden er den en kaller lettstrålet fisk helt ok, men den er ikke fersk. Nå sies det at mange fiskehandlere salter fisken etter at den har ligget som "fersk" fisk i flere dager. Da blir kvaliteten garantert dårlig. Så mener du at fersk fisk går i oppløsning når du koker den. Dersom du koker den ja, men fisk skal ikke kokes. Vannet skal kokes opp med salt (litt eddik bruker noen også) og så skal fisken trekke i vannet. Også langpanne kan brukes (i stekovnen), salt fisk og litt smør i bunnen. Bon apetitt

I dag hadde vi skreimølje for tredje gang i år. Finnes ingenting bedre enn fersk torsk, lever, løk, rogn og potet! :smash: Og det skal ikke være torsk som er flere dager gammel, den må være tatt tidligst dagen før herremåltidet, og må oppbevares i is.

Og den skal ikke kokes, bare trekkes i noen minutter. Da holder den seg fast og fin!

Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann!

Korreksjon:

Jeg brukte en vanlig betegnelse på å si "koke fisk" ...så som "kokt torsk" eller "koketorsk" som mange sier, i motsetning til "stekt torsk.'' Men, jeg visste at det ikke lød riktig.

Både jeg og sikkert de alle fleste her inne vet jo at i praksis menes ikke det at den faktisk "kokes", men at den trekkes. Så det var bare en svikt i kommunikasjonen i forhold til fakta.

Den som faktisk koker fisken, har ikke filla peiling, men det har jeg...så enkelt er det. Da var det rettet opp...

Det striden står om, er om skreien er "etandes" dersom den er saltet og oppbevart kjølig i flere dager før den blir tilberedt.

Selv syns jeg torsken/skreien blir best om den trekkes i noen minutter i en stor fiskekjele.

Korreksjon:

Det striden står om, er om skreien er "etandes" dersom den er saltet og oppbevart kjølig i flere dager før den blir tilberedt.

Kanskje ikke nødvendig at jeg henget meg opp i å "koke", men en vet da aldri hva folk finner på :wink:

Når du skriver om det som mange kaller lettsaltet torsk, er dette utmerket mat, men jeg er vant til (Nordnorge og Vestlandet) et annet tilbehør, og aldri rogn & lever som kun gjelder for blodfersk torsk eller skrei. Tilbehør for lettsaltet torsk kan være stekt løk, gulrot (gulrotstuing) bacon eller erterstuing (Østlandet), og selvfølgelig potet (gulløye?) & flatbrød.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...