Hartvig Startet 7.Februar.2010 Del på Facebook Startet 7.Februar.2010 Hei! Jeg har en askeladden beetle 2005 mod, med mercruiser 1.7d. Hva er normal arbeidstemp på denne motoren? I instruksjonsboka er anbefalt temp 90-104 grader. Min motor ligger i øvre skjikt her. Er ikke det i meste laget? Er det på tide med impellerskifte eller hva? espen askeladd Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 7.Februar.2010 Del på Facebook Svart 7.Februar.2010 Er det på tide med impellerskifte eller hva? espen askeladd Hei Impeller kan kanskje hjelpe.Men Feilen ligger nok i at varmeveksleren har begynt å tette seg,er kanskje et mere utbredt syndrom på 1.7d enn andre? Bør nok demonteres og renses for sink rester,salt avleiringer og annet godteri!! Men uansett er denne 1.7dti motoren litt heit av seg ved belastning Tror det skal ligge litt info om hvordan renselses prosessen utføres et sted på forumet her. Lykke til Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Sjøga Svart 7.Februar.2010 Del på Facebook Svart 7.Februar.2010 stemmer nok det med varmeveksler ja. her er min etter 2 sesonger og begynte å gå varm. jeg tok ut hele røret og vasket og kokte det i delevasker. Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 8.Februar.2010 Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 Hvis temperaturen har ligget høyt hele tiden, kan det være selve instrumentet. Jeg måtte skifte mitt etter 3 år. Ellers så har jeg samme erfaring med at varmeveksler gror igjen. På min var 1/3 av kanalene gått helt tett (se bilde i posten ovenfor). Hvis det er vanskelig å ta ut varmeveksleren kan du ta en ståltråd og stake opp hvert hull i varmeveksleren, deretter bruker du systemrens (litersflaske i båtrekvisitta butikk, som du blander ut med vann), Hell i en bøtte og koble til med spylemuffer på drevet. La stå i 2 døgn. Da har du fått renset opp hele kjølesystemet, og tem bør være normal igjen.:) Sitér dette innlegget Link to post
Renny K Fredriks Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 Tips! Jeg har slitt med høy temperatur i det siste og sjekket alt fra impeller, intercooler og kjøler. Det viste seg at kjøler var grodd igjen av gammel sink. Fikk staket den opp og trodde problemet var løst, men nei. Jeg kunne kjøre til 3600 rpm og over det steg tempen igjen. Jeg satte hendelen i fri og kjørte opp turtall til 2000 rpm. Videre klemte jeg på kjølevannsslangen som går inn på kjøleren, den var hard, altså motoren ble ikke kvitt kjølevannet. Jeg skrudde av kjølevannsslange etter kjøler (som vist på bilde) og der fant jeg synderen. En del av sinken, ca. 3 cm lang hadde fulgt slangen opp og lagt seg innerst i eksosbendet! Da den var fjernet ble motoren friskmeldt og resten av sommeren er reddet! Når alt fungerer over kjøler er kjølevannsslangen før kjøler lett å klemme sammen. Jeg har som vane å klemme på den for å sjekke tilstand til kjøler. Er den hard er kjøler tett, og myk er det bare å kjøre på! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.