Jump to content

mercruiser 1.7 høy temp?


Hartvig

Recommended Posts

Er det på tide med impellerskifte eller hva?

 

espen askeladd

 

Hei

Impeller kan kanskje hjelpe.Men Feilen ligger nok i at varmeveksleren har begynt å tette seg,er kanskje et mere utbredt syndrom på 1.7d enn andre? Bør nok demonteres og renses for sink rester,salt avleiringer og annet godteri!!

Men uansett er denne 1.7dti motoren litt heit av seg ved belastning :smiley:

Tror det skal ligge litt info om hvordan renselses prosessen utføres et sted på forumet her. Lykke til

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post

Hvis temperaturen har ligget høyt hele tiden, kan det være selve instrumentet. Jeg måtte skifte mitt etter 3 år.

Ellers så har jeg samme erfaring med at varmeveksler gror igjen.

På min var 1/3 av kanalene gått helt tett (se bilde i posten ovenfor). Hvis det er vanskelig å ta ut varmeveksleren kan du ta en ståltråd og stake opp hvert hull i varmeveksleren, deretter bruker du systemrens (litersflaske i båtrekvisitta butikk, som du blander ut med vann), Hell i en bøtte og koble til med spylemuffer på drevet. La stå i 2 døgn. Da har du fått renset opp hele kjølesystemet, og tem bør være normal igjen.:)

Link to post
  • 4 år senere...

Tips!

Jeg har slitt med høy temperatur i det siste og sjekket alt fra impeller, intercooler og kjøler. Det viste seg at kjøler var grodd igjen av gammel sink. Fikk staket den opp og trodde problemet var løst, men nei.

Jeg kunne kjøre til 3600 rpm og over det steg tempen igjen. Jeg satte hendelen i fri og kjørte opp turtall til 2000 rpm. Videre klemte jeg på kjølevannsslangen som går inn på kjøleren, den var hard, altså motoren ble ikke kvitt kjølevannet. Jeg skrudde av kjølevannsslange etter kjøler (som vist på bilde) og der fant jeg synderen. En del av sinken, ca. 3 cm lang hadde fulgt slangen opp og lagt seg innerst i eksosbendet! Da den var fjernet ble motoren friskmeldt og resten av sommeren er reddet! :smiley:

 

Når alt fungerer over kjøler er kjølevannsslangen før kjøler lett å klemme sammen. Jeg har som vane å klemme på den for å sjekke tilstand til kjøler. Er den hard er kjøler tett, og myk er det bare å kjøre på!

 

 

bilde

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...