Kulingen Startet 7.Februar.2010 Del på Facebook Startet 7.Februar.2010 Hei Lurer bare på hvor mye is en vanlig turseiler kan seile i? Det kan ikke være mye det vel? Går det greit hvis det bare er et par isklumper rundt om i vannet? Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Mergulhito Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 Ikke noe. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 Ingen problem å kjøre igjennom is på 1 til 2 cm. Hvis det er mer blir jeg skeptisk. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Bøljan Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 (redigert) Ja det går greit å kjøre i et par cm med is, har selv gjort det Men det sliter på bunnstoffet. Eldre seilbåt skrog tar nok isen bedre da de er skråere i baugen og klyver mere oppå isen, kontra de nye mere rette baugene. Redigert 9.Februar.2010 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 Har lest for en del år siden om en tresnekke som gikk gjennom ganske tynn is. Det gikk tilsynelatende fin, bare at isen fungerte som en kniv og holdt på å skjære av undervannskroget fra resten av båten. Er antagelig ikke så kritisk med skrogsformer som presser isen nedover. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 Skulle jeg gå gjennom et islag er spørsmålet mitt - hvilken vei bør man gå. Min teori er at det da er best å bakke gjennom is laget, teorien er da at båten presser isen ned og under båten (der den knuses /brekkes opp) og gjør mindre skade på skroget. Jeg ville aldrig seile (for vind) i is med båten, men dersom det er et tynt lag med is innerst i bukten ville jeg ha vurdert å passere dette, men da baklengs. Andre forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 (redigert) andersogbo! En vanlig turseiler gammel eller ny tåler det meste. Jeg seilte RX II igjennom Nordøstpassasjen i fjor. Og der var det mye is, av alle sorter. Skruv isen var den mest skremmende. RX II er bygget i glassfiber. Vi laget oss ishud av transportband som vi skulle senket ned forran baugen etter behov. Men fikk aldri behov for å bruk for den. Båten klarte seg greit uten. Bavaria'en har jeg seilt i så tykk is helt til motorkraften blir for liten. Isen lager slitasje mest i kniveggen på baugen. Jeg fyller bare i sparkel og ny toppcoat, når sårene blir for dype. Her et bilde av "Siw Bonita" denne vinteren, i isen: Redigert 9.Februar.2010 av Trond Aasvoll (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
RSL Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 Jeg har også hørt om en som har kjørt gjennom tynn i med seilbåt i glassfiber hvor isen skar hull i baugen slik at det kom vann inn i båten. Det er godt mulig dette er en vandrehistorie og at den har lite med sannheten å gjøre. Når jeg skulle ut fra båtplassen hvor ADA lå i fjor, bakket jeg gjennom isen til jeg kom ut i åpent vann. Jeg følte det var det sikreste, men det er mulig det ville gått helt greit å kjøre fremover også. Tanken på konsekvensene om vandrehistorien har et snev av sannhet i seg, er nok til at jeg tar det for god fisk. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Lukabella Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 Min teori er at det da er best å bakke gjennom is laget, teorien er da at båten presser isen ned og under båten (der den knuses /brekkes opp) og gjør mindre skade på skroget.Jeg ville aldrig seile (for vind) i is med båten, men dersom det er et tynt lag med is innerst i bukten ville jeg ha vurdert å passere dette, men da baklengs. Andre forslag? Hei Lett match Jeg var med og bakket en seilbåt ut av en bås en gang hvor båsen var omgitt med is. Vi måtte snu båten, men jeg ville aldri gjort det igjen. Isen går som du sier under skroget når du bakker, men der treffer den rett på roret og propellen. Roret er ikke laget for og ta støt bakenifra. Propellen er normalt beskyttet av en kjøl. Nei, ikke bakk - kjør med baugen mot isen. Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 (redigert) En kan se på bildene fra Bloggen min, hvor lite slitasje isen har gjort på skroget på RX II. Propellen taklet isen over all forventning også. At vi mistet et propell blad, var rett og slett en dårlig splint som hadde rustet vekk. Nå er disse laget i Titan. Ikke et eneste dypt hakk i skroget? Båten "Fiona" som hadde passert Nordvesten var bygget i glassfiber. Bunnstoffe var slitt bare i baugpartiet der også. Bloggen min: http://trondaasvoll.seilmagasinet.no/12546...asjen_ble_.html Redigert 9.Februar.2010 av Trond Aasvoll (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
wave Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 Spørs om ikke løvtynn og knivskarp is er det skumleste, selv for et glassfiberskrog. For en trebåt uten ishud er det helt utilrådelig. Så for et par år siden en tresjark som så ut som en flishaug i baugen etter en kort tur på fjorden i tynn høstis. Der var det ikke mange millimetrene igjen. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 (redigert) Eg og ein kompis var ute i ein liten 15-16 fots (flatbotna) glasfiberbåt for å bryte is her om dagen. Isen var kring 10 cm tjukk, og ein kunne lett gå på han. Ved å gi gass så båten la seg opp på isen, greidde vi å fjerne all isen som hadde lagt seg. Skroget tok ikkje skade i det heile teke. Litt av botnsmurninga skala av, men det var det. Eg har eit inntrykk av at glasfiber er mykje hardare enn folk trur. Ein kan jo også sjå på dei første Berserk-båtane til Jarle Andhøy (Albin Vega) som reiste både til Antarktis og Nordpolen og segla gjennom pakkis utan at skroget vart øydelagt. Redigert 9.Februar.2010 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Lett match Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 Hei Lett match Jeg var med og bakket en seilbåt ut av en bås en gang hvor båsen var omgitt med is. Vi måtte snu båten, men jeg ville aldri gjort det igjen. Isen går som du sier under skroget når du bakker, men der treffer den rett på roret og propellen. Roret er ikke laget for og ta støt bakenifra. Propellen er normalt beskyttet av en kjøl. Nei, ikke bakk - kjør med baugen mot isen. Godt poeng, nå tenkte jeg på et tynt lag med is omkring 1 cm. Men mulig dette også blir problem for roret. Med seil drev skulle det vel ikke bli noe problem for propell. Men rådet fra en som seilte gjennom nordøstpassesjen er vel som fasit å regne. Nå hadde vel de mest problemer med Russere enn med is som hindret en tur rundt Nordpolen. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 Ragnar Thorset har skrevet en del bøker om is og glassfiberbåter. Har noen av bøkene, men kan ikke huske noen spesielle problemer med isen i farta. Står vel nærmere om dette. Må vel lese de på nytt en dag. Biografi fra Wikipedia. Alene over Nordsjøen - og eventyrferder i Nordishavet - 1979 (Nordvest informasjon) Med kurs for Nordvestpassasjen: 75 år etter Roald Amundsen - 1981 (Nordvest informasjon) Ferden mot Nordpolen - 1982 (Forlaget Hjemmet) Forlis:Nord i isheimen - 1983 (Nordvest informasjon) Saga siglar: århundrets seilas jorda rundt - 1988 (Nordvest forlag) Familien i isødet: En vinter i Kongsfjorden på Svalbard - 1989 (Grøndahl Forlag) Eventyrer - 1991 Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
terron Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 En kompis av meg kjørte for 2 år siden sin båt ca. 500 meter i syltynn/blank sjøis (som hadde ligget kun i 2 daqer) i forbindelse med opptak. Dette laget et "hakk" akkurat i vannlinjen på båten som var ca. 1 cm. dypt forran, med gradvis "forsvinning" bakover på hver side ca. 20 cm. Båten er en 28 fot Sealine. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 Det er forskjell på "knivis" og is av 10 cm tykkelse. Knivisen kan kutte deg opp ganske raskt. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.