Jump to content

Hvor mye is tåler en vanlig turseiler?

Kulingen

Recommended Posts

Skulle jeg gå gjennom et islag er spørsmålet mitt - hvilken vei bør man gå.

Min teori er at det da er best å bakke gjennom is laget, teorien er da at båten presser isen ned og under båten (der den knuses /brekkes opp) og gjør mindre skade på skroget.

Jeg ville aldrig seile (for vind) i is med båten, men dersom det er et tynt lag med is innerst i bukten ville jeg ha vurdert å passere dette, men da baklengs.

Andre forslag?

andersogbo!

En vanlig turseiler gammel eller ny tåler det meste.

Jeg seilte RX II igjennom Nordøstpassasjen i fjor. Og der var det mye is, av alle sorter. Skruv isen var den mest skremmende.

RX II er bygget i glassfiber.

Vi laget oss ishud av transportband som vi skulle senket ned forran baugen etter behov. Men fikk aldri behov for å bruk for den. Båten klarte seg greit uten.

Bavaria'en har jeg seilt i så tykk is helt til motorkraften blir for liten.

Isen lager slitasje mest i kniveggen på baugen. Jeg fyller bare i sparkel og ny toppcoat, når sårene blir for dype.

Her et bilde av "Siw Bonita" denne vinteren, i isen:

01022010118.jpg

Redigert av Trond Aasvoll (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Jeg har også hørt om en som har kjørt gjennom tynn i med seilbåt i glassfiber hvor isen skar hull i baugen slik at det kom vann inn i båten. Det er godt mulig dette er en vandrehistorie og at den har lite med sannheten å gjøre. Når jeg skulle ut fra båtplassen hvor ADA lå i fjor, bakket jeg gjennom isen til jeg kom ut i åpent vann. Jeg følte det var det sikreste, men det er mulig det ville gått helt greit å kjøre fremover også.

Tanken på konsekvensene om vandrehistorien har et snev av sannhet i seg, er nok til at jeg tar det for god fisk.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Min teori er at det da er best å bakke gjennom is laget, teorien er da at båten presser isen ned og under båten (der den knuses /brekkes opp) og gjør mindre skade på skroget.

Jeg ville aldrig seile (for vind) i is med båten, men dersom det er et tynt lag med is innerst i bukten ville jeg ha vurdert å passere dette, men da baklengs.

Andre forslag?

Hei Lett match

Jeg var med og bakket en seilbåt ut av en bås en gang hvor båsen var omgitt med is. Vi måtte snu båten, men jeg ville aldri gjort det igjen. Isen går som du sier under skroget når du bakker, men der treffer den rett på roret og propellen. Roret er ikke laget for og ta støt bakenifra. Propellen er normalt beskyttet av en kjøl. Nei, ikke bakk - kjør med baugen mot isen.

En kan se på bildene fra Bloggen min, hvor lite slitasje isen har gjort på skroget på RX II. Propellen taklet isen over all forventning også.

At vi mistet et propell blad, var rett og slett en dårlig splint som hadde rustet vekk. Nå er disse laget i Titan.

Ikke et eneste dypt hakk i skroget?

Båten "Fiona" som hadde passert Nordvesten var bygget i glassfiber. Bunnstoffe var slitt bare i baugpartiet der også.

Bloggen min:

http://trondaasvoll.seilmagasinet.no/12546...asjen_ble_.html

Redigert av Trond Aasvoll (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Eg og ein kompis var ute i ein liten 15-16 fots (flatbotna) glasfiberbåt for å bryte is her om dagen. Isen var kring 10 cm tjukk, og ein kunne lett gå på han. Ved å gi gass så båten la seg opp på isen, greidde vi å fjerne all isen som hadde lagt seg. Skroget tok ikkje skade i det heile teke. Litt av botnsmurninga skala av, men det var det. Eg har eit inntrykk av at glasfiber er mykje hardare enn folk trur.

Ein kan jo også sjå på dei første Berserk-båtane til Jarle Andhøy (Albin Vega) som reiste både til Antarktis og Nordpolen og segla gjennom pakkis utan at skroget vart øydelagt.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Hei Lett match

Jeg var med og bakket en seilbåt ut av en bås en gang hvor båsen var omgitt med is. Vi måtte snu båten, men jeg ville aldri gjort det igjen. Isen går som du sier under skroget når du bakker, men der treffer den rett på roret og propellen. Roret er ikke laget for og ta støt bakenifra. Propellen er normalt beskyttet av en kjøl. Nei, ikke bakk - kjør med baugen mot isen.

Godt poeng, nå tenkte jeg på et tynt lag med is omkring 1 cm. Men mulig dette også blir problem for roret. Med seil drev skulle det vel ikke bli noe problem for propell.

Men rådet fra en som seilte gjennom nordøstpassesjen er vel som fasit å regne. Nå hadde vel de mest problemer med Russere enn med is som hindret en tur rundt Nordpolen.

Ragnar Thorset har skrevet en del bøker om is og glassfiberbåter. Har noen av bøkene, men kan ikke huske noen spesielle problemer med isen i farta. Står vel nærmere om dette. Må vel lese de på nytt en dag.

Biografi fra Wikipedia.

Alene over Nordsjøen - og eventyrferder i Nordishavet - 1979 (Nordvest informasjon)

Med kurs for Nordvestpassasjen: 75 år etter Roald Amundsen - 1981 (Nordvest informasjon)

Ferden mot Nordpolen - 1982 (Forlaget Hjemmet)

Forlis:Nord i isheimen - 1983 (Nordvest informasjon)

Saga siglar: århundrets seilas jorda rundt - 1988 (Nordvest forlag)

Familien i isødet: En vinter i Kongsfjorden på Svalbard - 1989 (Grøndahl Forlag)

Eventyrer - 1991

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...