Jump to content

Hvilken gummibåt 220-250 cm?

magnumlars

Recommended Posts

Skal gå til innkjøp av gummibåt for å henge på hekken på min Halco.

Dette for å ha ei mulighet til at 2 voksne og eit barn kan komme frå det med livet i behold om skuta skulle gå ned eller ta fyr. Slik eg tenker meg det kjem denne gummibåten til å bli sjeldan brukt, den kjem til å henge på hekken 99% av tida.

Eg har grubla mykje att og attende på kva størrelse som vil vere det mest hensiktsmessige. Saken er jo den at eg vil at jolla skal vere minst mogleg i vegen der bak på hekken. Halcoen er ikkje spesielt brei eller høg i akterspeilet, bredda på skroget er vel omlag 275cm i bredde og eg vil helst at jolla skal vere litt kortare enn dette. Når eg tok med meg meterstokken i båten virka det som at ei lengde på ca 230 cm og bredde på 130-140 cm ville passe bra.

Har fått tilbud på Suzumar 225 SL og 220 VIB. Er dette båtar som kan dekke mitt behov? 225`en er jo ganske gunstig prisa, men er denne brukandes? Denne skal ha spiledørk, og sidan eg har lite peiling på gummibåtar so lurer eg på om det er luft i dørken på desse? Og blir ein båt på 225x135cm so liten at det er heilt ubrukelig?

Er der andre alternativ som ville vere betre? PS! dette er ikkje meint som ein redningsflåte vs gummibåt diskusjon :wink:

Ser fram til gode tips og meiningar

225 med spiledørk har jeg. Helt grei å komme seg i land med for en voksen og to barn. I NØD og da mener jeg virkelig i NØD kan det nok plaseres to voksne og et barn i båten, men da er det fullt... En helt grei båt til en ok pris. Betalte 2500 for min, det var en kampanje. Det er ikke luft i dørken. Spilene er svake og trår en voksen hardt ned med all vekt på en spile kan denne knekke.

Båten er så liten at om en sitter på toften så må en krølle beina for å i det hele tatt få til å ro. Passasjerene må sitte framme i båten. Skal kjøpe en liten motor til båten og gleder meg til det.

Om det er litt vind går båten like godt sidelengs som framover når en ror og kan ikke tenke meg at dette er noe du setter deg oppi ved litt sjø.

Konklusjon: om du skal ha noe å stole på, også ved litt vær, må du ha en større båt enn 225 SL. Ulykker har det jo med å skje til ugunstige tider på ugunstige plasser....

Først og fremst ville jeg valgt et kvalietsmerke, f.eks. Zodiac.

Det sagt, så ville jeg også kjøpt en som er så stor som mulig, gjerne Zodiac 260 i ditt tilfelle. Kan godt være at når jolla først henger der så vil du bruke den mer enn du tror nå. Og når ungen blir større er det jo også greit med tanke på læring og vennekjøring :smiley:

De aller minste jollene, som en 220, vil føles nærmest kvadratiske. Gir en merkelig kjøreopplevelse om du skal ha en liten motor på den. Dessuten blir trygghetsfølelsen mindre enn i en båt som er større, og siden du vil ha den der til nødstilfeller er jo trygghetsfølelsen ganske avgjørende.

:smiley:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Du definerer jo ditt behov temmelig nøyaktig, når du så sier at dette ikke er en diskusjon om flåte eller jolle så trekker jeg den slutningen at du faktisk kommer til å bruke den. Så lenge det er luft i jolla kommer den til å oppleves mer eller mindre i veien uansett , jeg vil ambefale deg å gå for en på over 3 meter, den vil gi deg mer glede, å ungene får mer ut av den når de blir gamle nok da den tåler mer motor og fart. Du kommer samsynligvis til å bruke jolla mer en det du ser for deg nå tenker nå jeg.

En venn har Suzumar, den har gått i oppløsning så det var femte å siste sesongen for den i fjor, den er laget av ett litt annet materiale en de fleste andre så det er litt mer greier å få limt på lapper og snapdavit osv.

I størrelsen mellom 260 og 225 er det lite utvalg, eg finner kun Zodiac Cadet 240 og Quicksilver 240 (som er halve prisen og sikkert kvaliteten av Zodiacen). Har nokon kjennskap til denne Quicksilver 240?

En venn har en Quicksilver 240, den er helt fin selv om den er blitt ganske gammel, problemet er størelsen, den er for liten, jeg har Quicksilver 310 sport, veldig fornøyd.

Zodiac er også bra.

Jeg har en quiksilver 240, den har vert bra så langt ( 4 år).

Den tåler mye og har holdt bra vil jeg si.

Men for meg høres det us som det riktige for deg en en redningsflåte. Den kan du monter på hekken, og den tar MYE mindre plass, i tilegg til at den er sikrere ved en situasjon. (selv om du ikke ønsket denne diskusjonen!) :smiley:

Husk at du muligens må ha plass til en påhengs også

Eg ser heilt klart poenget med redningsflåten, og er heilt enig at ein liten gummibåt ikkje kan samanliknast med ein flåte. Grunnen til at eg vil ha gummibåt er at eg vil ha muligheten til å ha ei jolle ombord. Sannsynligheten er nok stor for at eg seinare vil gå til innkjøp av redningsflåte sjølv om eg har gummibåt ombord.

Når vi snakkar om størrelse trur eg at eg må gå for ein båt som ikkje er lenger enn Halcoen er brei.At gummibåten stikk utfor skutesida kan eg ikkje tenke meg er særleg ideelt, i alle fal ikkje om det blir litt sjø.

Når det snakkast om kvalitet på dei ulike fabrikata er det slik at det er Zodiac som er skikkelig kvalitet, og alt det andre rimeligare er dårligare?

Hadde fått det inntrykket at Suzumar kanskje var litt betre kvalitet enn det som blir solgt på Biltema osv.

Men kvalitet har som oftast ein viss samanheng med pris :smiley:

Når det snakkast om kvalitet på dei ulike fabrikata er det slik at det er Zodiac som er skikkelig kvalitet, og alt det andre rimeligare er dårligare?

Hadde fått det inntrykket at Suzumar kanskje var litt betre kvalitet enn det som blir solgt på Biltema osv.

Men kvalitet har som oftast ein viss samanheng med pris :smiley:

Det er mange andre produsenter som er vel så bra eller kansje bedre og, enn zodiac.

ofte henger kvalitet sammen med pris, men ikke alltid, like ofte henger det sammen med god merkeoppbyging (branding).

Kvalitet og pris henger nok i mange tilfeller en del sammen. Videre er det ofte små men viktige detaljer som skiller en billig og et dyrt produkt som ellers kan fremstå som like. På rimelige gummibåter er f.eks. beskyttelseslisten utenpå pontongene kun en flat gummilist, mens på dyrere båter har listen en kant som i stor grad forhindrer vann i å skvulpe opp i båten. Videre er kvaliteten på ventiler mm. også meget varierende, og ikke minst en enkel detalj som enveisventilen nederst på akterstpeilet. Derfor - man får det man betaler for, og i mange tilfeller så vil det å velge en for "billig/enkel" løsning (og også for liten...) mange ganger skape masse unødvendige irritasjoner.

Og, når du har hatt jolla i noen år begynner en ventil plutselig å lekke. Kjøpte du den dyre av kjent merke erdet bare å bytte ventilen i en ny, men hvis du kjøpte den billige så er det vel ganske så sannsynlig at du blir møtt med at den typen finnes ikke lenger, ei heller deler! :headbang:

Moralen må bli at kjøper du billig og ukjent så er det nok ihertfall lurt å få med noen ventiler i reserve! :yesnod:

Hvorfor ikke "blåse liv" i den gode gamle slepejolla?

Kjøp en gummibåt på pluss minus 3 meter og slepe...?

Det "værste" du risikerer er å få deg en jolle som du faktisk kommer til å bli glad i og bruke mye.

Ungene får en fantastisk mulighet til å lære seg sjøvett som kaptein i egen båt.

Ro i kontrollerte former -og ikke minst, du har en båt som kan brukes.

Før "snappene" sitt inntog på markedet slepte jo alle jolla si.

Mvh.

Shalom

Problemet med slepeløsningen er som regel at det ikke finnes mulighet til å oppbevare jolla i hjemmehavna! Jeg kjenner godt til dette, jeg har jolle på 285cm som jeg må dra med meg hjem etter hver gang den har vært i bruk. Resultatet er at den har vært brukt 3 ganger siste 2 år, resten av tida tar den bare opp plass i garasjen! Jeg har nå omsider laget meg badeplattform, så når det begynner å våres skal jolla få plass der. Men til mitt bruk hadde en jolle rundt 240cm vært mye greiere. Da hadde den passet akkurat på fordekket, nå blir den litt bredere enn båten og må derfor slepes om vi skal til kai et sted. Tenkte ikke på det da jeg kjøpte jolle, da hadde jeg heller kjøpt en mindre...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
....ikke finnes mulighet til å oppbevare jolla i hjemmehavna

Ser den..

Kommer selvfølgelig an på båttype både på stor og liten båt.

Hadde tidligere en Skarpnes 30 med en Zodiac 285 som slepejolle.

Den passet perfekt på hyttetaket på båten.

Den ideelle løsning finnes vel ikke i alle tilfeller, og da må en velge mellom "kolera og pest..."

Redigert av Shalom (see edit history)

Eg ser poenget med stor og romslig slepejolle, men saken er den at moderskipet blir mykje brukt til småturar og fisketurar i nærområdet med kun skipperen ombord. Då blir det for mykje styr med ei jolle på slep.

Når ein snakkar om kvalitet, kor ligg Suzumar på "stigen"? Eg har ganske gode prisar på dette merket, og kan godt tenke meg dette merket om kvaliteten er ok.

Er takknemmelig for gode tips om gummibåtar av ok kvalitet

Mener det har vært noe bytte av importør men jeg trodde Seatronic hadde den inne sist jeg kikket på nettsidene. Jeg har brukt min med en 2,3 honda og nå senere en 5 hk Yamaha. Med den lille motoren gikk den selvsagt ikke i plan men planer med 5 hesteren. Vil dog si kjøring i planfart er en smule hirakiri. Derfor min skal selges og rib med 8 hk anskaffes...

Først og fremst ville jeg valgt et kvalietsmerke, f.eks. Zodiac.

Zodiac er ikkje ein kvalitetsbåt. Spesielt ikkje med tanke på sollys (uv-stråling) og det er jo ein faktor om båten skal ligga ute heile sesongen.

Achilles er laga av hypalon neopren og toler sollys mykje betre.

Som vanleg så uttalar eg meg berre om utstyr som eg har personleg erfaring med.

Ask

Zodiac er ikkje ein kvalitetsbåt.

Ask

Vel, jeg har hatt Zodiac siden 1985, og har fått byttet to nesten gratis fordi de ikke tålte uv-stråling så bra, den 3. har jeg hatt i 10 år og de to siste årene har jeg vært i Middelhavet og den ser nesten ut som ny. Nå er det også på markedet en spray beregnet på gummibåter som beskytter veldig godt mot uv- stråling.

Hei.

Hadde omtrent samme kriterier som deg da jeg valgte båt, bortsett fra at min i tilegg skulle stues bort 99 % av tiden.

I tilegg skal den kun brukes til strand/havn når vi ligger på svai i sommerferien.

Mitt valg falt på den letteste og mest kompakte(Likner en Adventure Scout T-240) som jeg kom over grisebillig.

Men ble kjøpt kun fordi hele båten pakket med årer veier ca 20 kg og bæres som en ryggsekk med reimer.

12v kompressor til å blåse den opp med.

Båten skal få en 2 hk totakter til sommeren pga av lav vekt.

Tror det viktige er å definere ditt behov til jolla ang dørk, krav til fart med motor, etc.

Desverre lå min så fint pakket ned i fjor, at den aldri kom på vannet, så sjøegenskapene må jeg komme tilbake til.

Aquaquick har kommet med en lettvektsserie som jeg holdt på å slå til på Aq230ss.

Redigert av Seasu (see edit history)
Hei.

Hadde omtrent samme kriterier som deg da jeg valgte båt, bortsett fra at min i tilegg skulle stues bort 99 % av tiden.

I tilegg skal den kun brukes til strand/havn når vi ligger på svai i sommerferien.

Mitt valg falt på den letteste og mest kompakte(Likner en Adventure Scout T-240) som jeg kom over grisebillig.

Men ble kjøpt kun fordi hele båten pakket med årer veier ca 20 kg og bæres som en ryggsekk med reimer.

12v kompressor til å blåse den opp med.

Båten skal få en 2 hk totakter til sommeren pga av lav vekt.

Tror det viktige er å definere ditt behov til jolla ang dørk, krav til fart med motor, etc.

Desverre lå min så fint pakket ned i fjor, at den aldri kom på vannet, så sjøegenskapene må jeg komme tilbake til.

Aquaquick har kommet med en lettvektsserie som jeg holdt på å slå til på Aq230ss.

Jeg vurderte også AQ230SS, men valget falt på MS serien pga ønske om fast dørk, ikke spiler som på SS modellen

Redigert av ing (see edit history)

"Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...