Jump to content

Hvilken gummibåt 220-250 cm?

magnumlars

Recommended Posts

Også jeg har vært i denne "konfliktsituasjonen" mellom vekt/plass/type/modell. Derfor kjøpte vi først en lett modell (2,65) m/spilebunn. Imidlertid ble dette fort litt "pinglete" og litt for mye "lekebåt" for oss. Meget kjekt å kunne stuve den ned under dørken, men samtidig ga den for lite "båtfølelse" med mer enn barn oppi. Vi byttet denne derfor ut for 2 år siden med en tilsvarede stor båt, men med fast bunn + oppblåsbar kjøl. Denne er selvfølgelig mye mer "tung" håndterlig, og forblir oppblåst store deler av sommersesongen. Men samtidig fungerer den som "ordentlig" båt, og vi (junior + reder) har faktisk dratt på 4 dagers tur til Dalslandskanal kun med denne + telt + 5 hk. Dette ville jeg aldri forsøkt med "badebåten" med spilebunn. Skal man ha med litt utstyr så er det også mye enklere med fast bunn. Har selv ingen erfaring med gummibåter med oppblåsbar "fast bunn". Mulig dette er den ideelle hybridløsning???

En litt analyse av jollebehovet løser som regel saken. Og hvor mye kronasjen en vil bruke.

Vi har en liten lett Zodiac som i rolig vær kan frakte opp til 4 personer i land ( og ombord :wink: ) når vi har ankret opp. Den er så lett at jeg drar den opp på dekket selv. Vår 2 hk motor er også så lett at jeg tar den med en hånd opp på hekken. Dette er vårt primære jollebehov som den dekker utmerket.

Sterkt sollys vil vel over tid påvirke alle gummibåter. Noen tåler dette selvsagt bedre enn andre, og her har materialet selvsagt innvirkning. Jeg bruker et spesielt rensemiddel på RIBen og etterpå går jeg over med et slags poleringsmiddel for gummibåter ("pølsa" tåler ikke vanlige båtpleiemidler). Dette middelet beskytter også mot UV-stråling. Og båten min ser ut som den er nyvasket og nærmest som en polert bil hele sesongen gjennom.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...