Jump to content

Hvem kan legge opp nytt el-system i båt i Larviksområdet?

Joda2

Recommended Posts

Hva er det du skal gjøre. Skifte alt?

Om du bruker et firma må du nok fort opp i 5-900 kr. timen + materiell. Man trenger ikke allverdens kunnskap for å gjøre mesteparten selv. Det som kreves er godt verktøy, marinekvalitetsledninger og systematikk. Samt at du vil få råd her på forumet hver gang du lurer på noe.

Om du ikke føler at du kan gjøre noe selv så har du jo for eksempel Jörg Becker som er aktiv på forumet her og som holder til i Larvik.

Takker for svar!

Om jeg først skal gjøre noe er det greit å bytte alt da det etter all sannsynlighet er over 30 år gammelt.

Blir nok et salig rot om jeg skulle gjort det selv, så det er nok greit få noen til å gjøre det for meg så slipper jeg bekymringer og trøbbel senere pga. dårlig jobb :smiley:

Er det noen som tør gjette på pris på jobben da?

Det er en Joda Tur 24

Høres ut som et greit anslag det! Og delene blir vel rundt det samme, alt etter hvor mye som skal til....

Men hvorfor skifte ut alt, hvis der meste er OK? Om du bare får en mann til å se over anlegget og fikse det som er dårlig, slipper du mye billigere unna. Ting trenger ikke være dårlige bare fordi de er gamle...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

jeg vil også tippe det meste av ledninger er i orden.(kansje litt vanskelig å si uten å sett det først men 80 tallets annleg var ikke så dårlig)

og kansje "bare" å bytte kabelsko og rydde opp i ledningsnett og eventuelt bytte div som er defekt.

og det er jo egentlig bare kosejobb å gjøre selv så blir du kjent med annlegget også.

og da slipper du unna med noen hundrelapper i kabelsko og stripps + eventuelt defekt instrumenter. men kan hende de virker når allt er ryddet opp i ok fått gode kontakter igjen.

Det hører til sjeldenheten at det "bare" er å ordne opp i noen ledninger og bytte noen kabelsko. Samtlige båter jeg har jobbet på som har vært over 10 år gamle har stort sett alltid masse ledninger som går i hytt og gevær etter tidligere eiere som har lekt elektrikere, masse tjuvkoblniger og ledninger som ikke går til noe som helst osv. Ofte er den største delen av jobben å finne ut hva de eksisterende ledningene går til. Adkomsten til baksiden av bryterpanel er også helt avgjørende for hvor lang tid det tar å endre på sakene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...