Jump to content

Ladeproblemer, 75hk Evinrude 1984


Haraune

Recommended Posts

Ny her på forumet!!

 

Har nettopp kjøpt en gammel skibsplast 17HT med 75hk Evinrude. motoren er en 1984 mod.

Men det ser ut til at motoren ikke lader strøm. Går helt fint med fulladet batteri. men etter noen uker med mye bruk går starteren tregt og jeg må lade batteriet.

Turtelleren fungerer heller ikke. prøvde med nytt instrument uten at det hjalp.

 

Hvor bør jeg begynne feilsøkingen?

 

Takker for svar..

Link to post

tja fr å ta det ene først: likeretteren er def! men du må ALDRI koble fra batteri m motoren i gang for da ryker likeretteren pga overspenning :batteriet bremser spenningen....når det gjelder johansen115 :litt høy spenning men vet ikke årsmod/type og om den bare har likeretter eller regulator...men heller 15volt enn 13.......bare hold øye med syrenivå.... :yesnod:

Link to post

Unskyld at eg blander meg inn men eg har og et problem med lading.. Kjøpt ny påhengs (115 hk Johnson)

Lander med 15,2 - 15,3 volt.. Er det fare på ferde da????

På min Johnson 115Hk var spenningen godt over 15 volt ved normal gange. Hadde aldri noe problemer med motoren eller tilkoblet utstyr. Jeg kjørte denne motoren i ca 190 timer. Denne høye spenningen er lik på alle disse motorene og er ingen ting å bekymre seg over. Tut og kjør.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

men du må ALDRI koble fra batteri m motoren i gang for da ryker likeretteren pga overspenning :batteriet bremser spenningen....

:flag: Likeretteren ryker neppe pga "overspenning". Men annen elektronikk ombord kan ta kvelden hvis du kobler fra batteriet mens motoren er i gang :yesnod:

Utgangsimpedansen fra strømspolen på en påhenger er forholdsvis høy, så det er til en viss grad riktig at batteriet "bremser" spenningen som du sier. :yesnod:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

prøv på bilen din da.... :flag: ingen elektronikk liker at batteriet blir koblet bort heller ikke regulator.... :flag: eller en av de nye efi motorene...derfor skal man ikke vri på batteri velgeren m motoren i gang...går som regel bra men det kan gså bli dyrt....refererer til diskuusjon om startkabler og spenningspulser...men jeg foretrekker å ha batteriet tiilkoblet...mye lettere å starte :lol:

Link to post
  • 6 måneder senere...

Sikkert korrekt :yesnod:  Men DET betyr at det kun er en likeretter der og ingen regulator... (Vanlig på eldre påhengere.)

<{POST_SNAPBACK}>

På min 2000-mod 30 Yamaha, samt på to enda nyere 90 Yamaha, er det også kun likeretter. Vi har alle problemer med svidde pærer, og jeg fikk røykutvikling (!) i turtelleren en gang hovedbryteren plutselig slo seg av. Og den overlevde. Ladespenninga overstiger som oftest 15V, og selvsagt værre jo høyere turtall.

 

Men over til saken:

 

Jeg har tenkt på å bytte likeretteren med en regulator/likeretter fra motorsykkel, da disse vel svir av overskuddseffekten som går utover de vanlige 14.4 V? Ladeprinsippet på en gammel MC er i allefall det samme som på eldre påhengere, med fast magnetisering.

 

Noen som har erfaringer eller andre løsninger på problemet?

 

 

mvh

VidarB

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6
 
 
Link to post
  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...