Haraune Startet 1.August.2004 Del på Facebook Startet 1.August.2004 Ny her på forumet!! Har nettopp kjøpt en gammel skibsplast 17HT med 75hk Evinrude. motoren er en 1984 mod. Men det ser ut til at motoren ikke lader strøm. Går helt fint med fulladet batteri. men etter noen uker med mye bruk går starteren tregt og jeg må lade batteriet. Turtelleren fungerer heller ikke. prøvde med nytt instrument uten at det hjalp. Hvor bør jeg begynne feilsøkingen? Takker for svar.. Sitér dette innlegget Link to post
bolla Svart 1.August.2004 Del på Facebook Svart 1.August.2004 da kan det virke som statoren til ladingen er def.....det er noen av spolene under svinghjulet....men sjekk oogså likeretteren da noen motorer har turteller utgangen fra denne.. Sitér dette innlegget Link to post
Haraune Svart 2.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2004 Nå har jeg målt litt... Det er 40V AC ut fra statorens to gule ledninger på tomgang. Likeretteren gir ut 2,5V DC når plussledningen er koblet fra resten av nettet. Er ikke sikker på om likeretteren fungerer. Hvor mye spenning skal det være ut fra statoren? Øyvind Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.August.2004 Del på Facebook Svart 2.August.2004 Ut fra den målingen kan du være rimelig sikker på at likeretteren er historie. En vanlig likeretter kan godt brukes som erstatning. 40Vac ubelastet er normalt, spenningen varierer mye med last og turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 2.August.2004 Del på Facebook Svart 2.August.2004 Unskyld at eg blander meg inn men eg har og et problem med lading.. Kjøpt ny påhengs (115 hk Johnson) Lander med 15,2 - 15,3 volt.. Er det fare på ferde da???? Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
bolla Svart 2.August.2004 Del på Facebook Svart 2.August.2004 tja fr å ta det ene først: likeretteren er def! men du må ALDRI koble fra batteri m motoren i gang for da ryker likeretteren pga overspenning :batteriet bremser spenningen....når det gjelder johansen115 :litt høy spenning men vet ikke årsmod/type og om den bare har likeretter eller regulator...men heller 15volt enn 13.......bare hold øye med syrenivå.... Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 2.August.2004 Del på Facebook Svart 2.August.2004 Unskyld at eg blander meg inn men eg har og et problem med lading.. Kjøpt ny påhengs (115 hk Johnson) Lander med 15,2 - 15,3 volt.. Er det fare på ferde da???? På min Johnson 115Hk var spenningen godt over 15 volt ved normal gange. Hadde aldri noe problemer med motoren eller tilkoblet utstyr. Jeg kjørte denne motoren i ca 190 timer. Denne høye spenningen er lik på alle disse motorene og er ingen ting å bekymre seg over. Tut og kjør. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Marwin Svart 3.August.2004 Del på Facebook Svart 3.August.2004 men du må ALDRI koble fra batteri m motoren i gang for da ryker likeretteren pga overspenning :batteriet bremser spenningen.... Likeretteren ryker neppe pga "overspenning". Men annen elektronikk ombord kan ta kvelden hvis du kobler fra batteriet mens motoren er i gang Utgangsimpedansen fra strømspolen på en påhenger er forholdsvis høy, så det er til en viss grad riktig at batteriet "bremser" spenningen som du sier. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
bolla Svart 3.August.2004 Del på Facebook Svart 3.August.2004 tja.....spenningen kan bli ganske høy ubelastet....og i rep manualen min står det nevnt... Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 3.August.2004 Del på Facebook Svart 3.August.2004 tja.....spenningen kan bli ganske høy ubelastet....og i rep manualen min står det nevnt... Sikkert korrekt Men DET betyr at det kun er en likeretter der og ingen regulator... (Vanlig på eldre påhengere.) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
bolla Svart 3.August.2004 Del på Facebook Svart 3.August.2004 prøv på bilen din da.... ingen elektronikk liker at batteriet blir koblet bort heller ikke regulator.... eller en av de nye efi motorene...derfor skal man ikke vri på batteri velgeren m motoren i gang...går som regel bra men det kan gså bli dyrt....refererer til diskuusjon om startkabler og spenningspulser...men jeg foretrekker å ha batteriet tiilkoblet...mye lettere å starte Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 3.August.2004 Del på Facebook Svart 3.August.2004 Riktig. Ref. tidl. svar (Vil ikke prøve hverken på bilen eller båten) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
vidarbre Svart 16.Februar.2005 Del på Facebook Svart 16.Februar.2005 Sikkert korrekt Men DET betyr at det kun er en likeretter der og ingen regulator... (Vanlig på eldre påhengere.) <{POST_SNAPBACK}> På min 2000-mod 30 Yamaha, samt på to enda nyere 90 Yamaha, er det også kun likeretter. Vi har alle problemer med svidde pærer, og jeg fikk røykutvikling (!) i turtelleren en gang hovedbryteren plutselig slo seg av. Og den overlevde. Ladespenninga overstiger som oftest 15V, og selvsagt værre jo høyere turtall. Men over til saken: Jeg har tenkt på å bytte likeretteren med en regulator/likeretter fra motorsykkel, da disse vel svir av overskuddseffekten som går utover de vanlige 14.4 V? Ladeprinsippet på en gammel MC er i allefall det samme som på eldre påhengere, med fast magnetisering. Noen som har erfaringer eller andre løsninger på problemet? mvh VidarB Sitér dette innlegget Vidar Breivik "GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening '87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6 Link to post
sodne Svart 19.Juni.2009 Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 Har en Honda BF8 som mangler sikring før strømuttaket. jeg får ikke tak i den som skal være i røret, tenkte å lage nytt opplegg med flat sikring, men vet ikke V eller A kansje 220/15 ? Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.