Tox Startet 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 8.Februar.2010 Jeg vil gjerne komme tilbake til en tidligere tråd i dette forum, som blant annet omhandlet "ampertimeteller". Slik jeg ser det, må dette være et meget nyttig hjelpemiddel å ha ombord, og ønsker å montere dette i år, før sesongen starter.! Jeg har søkt litt på nettet, men finner ikke maken til den som tidligere var omtalt på Baatplassen. Er det noen der ute som kan komme med anbefalinger av type osv, og eventuelt tips om montering av en slik sak! Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Her du en type NASA som fungerer fint hos meg. Fikk min fra England. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Tox Svart 8.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Jawik! Denne er vel for kun en batteribank; jeg har to; start og forbruk. Vet du om det finnes slike for to batteribanker, og er det mulig for en som ikke er spesielt god på strøm/spenning osv, og montere en slik selv? Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Kun til en bank. Jeg bruker ikke dette på startbatteriene. Ser ikke helt det store behovet for dette. Ja du kan montere dette selv så lenge du følger bruksanvisningen. Litt trøbbel med kalibreringen da vi måtte være to personer - en til å trykke på instrumentet og en ved batteribanken, men det gikk bra det også. Monterte mitt i høst og holder fortsatt på å glaner på dette - fassinert av elektronikken Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
free Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 (redigert) Er det BEP instrumentet du tenker på kansje. Jeg har et BEP TCLM , det viser restkapasitet i amper eller prosent , samt nivå i liter eller prosent på 3 tanker og ev lensepumpeovervåkning. selvsagt og forbruk/ lading i Ah. spanderer du på deg et voltsensitivt rele behøver du ikke bekymre deg for startbatteriet. Redigert 8.Februar.2010 av free (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Jeg bruker ikke dette på startbatteriene. Ser ikke helt det store behovet for dette. Jeg har til og med mistanke at det ikke ville fungere på startbatteriet! Startstrømmen ligger typisk langt over det du kan måle med disse shuntene og får du ikke med deg forbruket så nytter det ikke å måle ladingen heller. Sats på et voltmeter til startbatteriet, det ville jeg ha gjort Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 ...og får du ikke med deg forbruket. Om dette virker på startbatteriene har jeg ingen formening om. Forbruket setter vi opp i en tabell slik at vi får et estimat over hvor mye som går til de forskjellige brukerne. Leser av på selve instrumentet. Blir jo ikke helt nøyaktig, men dette funker for oss. Startbatteriene har eget voltmeter og dette holder for oss. BM-1 gir oss et estimat på antall timer vi har igjen dersom for eksempel pumpa er tilkoblet og da har vi oppnådd målet. Siden vi ligger på svai i bøya er dette betryggende. I tillegg har vi v900 kameraet på slik at vi kan ta bilde av BM-1 og komme oss ombord i tide for neste opplading. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
OT-flyktning Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Jeg skrev bare om startkretsen - strømforbruk gjennom startmotoren. På forbruksbanksiden er det helt ok. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Beklager vist jeg ordla meg noe bryskt. Det var ikke meningen trikola Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
free Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Bep instumentet gir heller ikke ah kapasitet på startbatteriet, deg gir kun oversikt på volt. av den grunn som trikola nevner. Sitér dette innlegget Link to post
topa Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Tox, Det har ingen hensikt å måle forbruket på start. Du har vel skillerele fra Shurepower og da lades alltid start først og deretter forbruk. Det er forbruks banken du trenger å følge med på. Jeg har kjøpt et NASA BM1 som skal monteres til våren. Sitér dette innlegget Link to post
Shalom Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 (redigert) Hallo! Tror ikke du blir bånn ulykkelig, eller topp lykkelig med den ene eller andre typen bare du kjøper et instrument fra en oppegående leverandør og monterer riktig. (Masse å velge i) Har selv maken til tråd starters båt og skal montere nytt Battmann (Pulsotronic) instrument til våren. Hadde maken i forrige båt på en 370 ah. batteribank. Det fungerte utmerket. Dette måler A/Ah/V Kan trygt anbefales, men det er sikkert mange meninger om dette også :-) Mvh. Shaloom Redigert 8.Februar.2010 av Shalom (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tox Svart 9.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Mange takk for mange gode innspill! Bestemmelsen er tatt; jeg monterer et innstrument, og måler kun forbruk.(jeg har jo selsagt Voltmeter på startbatteriet, allerede). Selv for en uten særlig kunnskap om strøm osv, så er det vel forholdsvis enkelt å følge en monteringsanvisning for dette! Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Hei Tox. Jeg har sendt deg en IM vedr. vår batterimonitor, om du ønsker å vurdere denne. MVH Steinar Enge Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.