Jump to content

Montering av Ampertimeteller i Scand Atlantic

Tox

Recommended Posts

Jeg vil gjerne komme tilbake til en tidligere tråd i dette forum, som blant annet omhandlet "ampertimeteller".

Slik jeg ser det, må dette være et meget nyttig hjelpemiddel å ha ombord, og ønsker å montere dette i år, før sesongen starter.!

Jeg har søkt litt på nettet, men finner ikke maken til den som tidligere var omtalt på Baatplassen.

Er det noen der ute som kan komme med anbefalinger av type osv, og eventuelt tips om montering av en slik sak!

Kun til en bank. Jeg bruker ikke dette på startbatteriene. Ser ikke helt det store behovet for dette. Ja du kan montere dette selv så lenge du følger bruksanvisningen. Litt trøbbel med kalibreringen da vi måtte være to personer - en til å trykke på instrumentet og en ved batteribanken, men det gikk bra det også. Monterte mitt i høst og holder fortsatt på å glaner på dette - fassinert av elektronikken :smiley:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Er det BEP instrumentet du tenker på kansje.

Jeg har et BEP TCLM , det viser restkapasitet i amper eller prosent , samt nivå i liter eller prosent på 3 tanker og ev lensepumpeovervåkning. selvsagt og forbruk/ lading i Ah.

spanderer du på deg et voltsensitivt rele behøver du ikke bekymre deg for startbatteriet.

Redigert av free (see edit history)
Jeg bruker ikke dette på startbatteriene. Ser ikke helt det store behovet for dette.

Jeg har til og med mistanke at det ikke ville fungere på startbatteriet! Startstrømmen ligger typisk langt over det du kan måle med disse shuntene og får du ikke med deg forbruket så nytter det ikke å måle ladingen heller. Sats på et voltmeter til startbatteriet, det ville jeg ha gjort

...og får du ikke med deg forbruket.

Om dette virker på startbatteriene har jeg ingen formening om. Forbruket setter vi opp i en tabell slik at vi får et estimat over hvor mye som går til de forskjellige brukerne. Leser av på selve instrumentet. Blir jo ikke helt nøyaktig, men dette funker for oss. Startbatteriene har eget voltmeter og dette holder for oss. BM-1 gir oss et estimat på antall timer vi har igjen dersom for eksempel pumpa er tilkoblet og da har vi oppnådd målet. Siden vi ligger på svai i bøya er dette betryggende. I tillegg har vi v900 kameraet på slik at vi kan ta bilde av BM-1 og komme oss ombord i tide for neste opplading.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Hallo!

Tror ikke du blir bånn ulykkelig, eller topp lykkelig med den ene eller andre typen bare du kjøper et instrument fra en oppegående leverandør og monterer riktig. (Masse å velge i)

Har selv maken til tråd starters båt og skal montere nytt Battmann (Pulsotronic) instrument til våren. Hadde maken i forrige båt på en 370 ah. batteribank.

Det fungerte utmerket.

Dette måler A/Ah/V

Kan trygt anbefales, men det er sikkert mange meninger om dette også :-)

Mvh.

Shaloom

Redigert av Shalom (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...