Jump to content

Tåler hovedstrømsbryter startstrøm


OnkelDonald

Recommended Posts

men så lenge du ikke spør noen av regelrytterene her inne så skal du se at det går bra.

Hvorfor skulle man spørre ellers?

Hvis man ikke ønsker å få noe korrekt råd da kan man likegreit lese på biblen.

 

 

Kofalk.

Ikke bruk en sånn bryter på startkretsen.

Først og fremst trenger du egentlig ikke noen bryter der i det hele tatt.

 

Det andre er at du risikerer likeretteren din hvis bryteren -begynner- å svikte.

 

Du får sikkert også straks henvisning til at slike brytere -vanligvis- er betegnet med maks permanent belastning,

mens belastningen korttids kan være mye større.

 

Dette stemmer.

Men hvis du en gang får trouble da får du dette riktig.

 

Ergo:

Du har en dyr båt, en kanskje enda dyrer motor,

så skulle du ikke ta det som o.k. hvis det ikke er det.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
gjorde et kjapt søk på google å fant ut at starteren din trolig er på 1400 watt

 

Hvor fant du det?

 

Så med andre ord bør jeg kanskje bytte bryter. Koster ikke allverden, men er litt rælamikk å komme til for å få byttet den. Er det problematisk med hovedbryter som bryter startstrøm? Har blitt anbefalt det før, og det er jo en trygghet og kunne kutte all strøm i båten.

Link to post

Med all respekt för Joerg Beckers kunskaper (som går vida utanpå mina) så är det väl så att för större motorer och i synnerhet stora dieselmotorer med därtill hörande stora startmotorer så blir det ganska snart svårt att hitta batterifrånskiljare som med lite säkerhetsmarginal tåler att köra startmotorn mer än några sekunder.

 

För min del har jag valt att koppla startmotorerna förbi batterifrånskiljarna eftersom konsekvenserna av att vid varje start hårdbelasta huvudströmbrytarna kändes oroande och nackdelarna med verkade överkomliga.

 

Skulle gärna vilja ha Joerg B:s kommentar till detta.

Link to post

I første omgang tror jeg det viktige her er at du får lavest mulig spenningsfall mellom batteri og starter.

Mål spenningen mellom inn og ut på bryteren mens du drar rundt starteren. Jeg vet ikke hva du kan akseptere, men ethvert tap her vil gi dårligere startkraft.

Dersom bryteren blir overbelastet vil spenningstapet etterhvert øke. Blir det høy nok motstand kan det bli veldig varmt.

Jeg målte engang startstrømmen på min 6,2 liter Chevrolet diesel; 800 A. Dette er jo en stor motor, og det var vinter.

Link to post
dette er kansje den med rød løs nøkkel?

 

Yes! Det er denne bryteren fra biltema jeg har satt inn.

 

För min del har jag valt att koppla startmotorerna förbi batterifrånskiljarna eftersom konsekvenserna av att vid varje start hårdbelasta huvudströmbrytarna kändes oroande och nackdelarna med verkade överkomliga.

 

Jeg ser poenget med at det å koble inn en bryter fort blir en sikkerhetsrisiko, det bare føles trygt å forlate båten og vite at all power er frakoblet. Kanskje det er en like grei løsning og skru av tilkoblingene på polene på batteriet.

 

I første omgang tror jeg det viktige her er at du får lavest mulig spenningsfall mellom batteri og starter.

 

Det tror jeg egentlig ikke er noe problem. Det er snakk om 4 cm gjennom bryteren eller noe sånt. Begrenset med spenningstap på den korte avstanden vel?

Link to post
Det tror jeg egentlig ikke er noe problem. Det er snakk om 4 cm gjennom bryteren eller noe sånt. Begrenset med spenningstap på den korte avstanden vel?

Tro overlater jeg til kirken. Har du målt så vet du. :wink:

Det er ikke de 4 cm som teller, men kvaliteten og størrelsen på kontakflatene inni bryteren.

Link to post

Berga en nesten ny speedbåt på knappe 30 fot med moderne dieselmotor i forfjor.

Han fekk motorstopp rett oppunder land i ganske frisk vind og en del sjø. Eg kom rett bak

og fekk kasta en sleper til han 10 meter ifra en stor steinfylling. Hadde kun ett

forsøk da eg var alene ombord og eg hadde tilfeldigvis ett 8-10 meter langt tau hengende på pushpit.

Mye avdrift var det også så eg ropte han måtte få fast kjappt medan eg sneik meg

foran baugen hans. (han hadde kanskje rukket å få ut dregg i beste fall, om han hadde

fått feste er noe annet)

 

Årsak: Batteribryter med dårleg kontakt, og båten var nesten ny.

Link to post
Med all ...... Skulle gärna vilja ha Joerg B:s kommentar till detta.

Kommentar og kommentar.

Jeg kommenterer jo også bare med det jeg mener og anbefaler det jeg synes er riktig.

Alt er enkelt og -logisk- hvis man prøver å være logisk.

 

Ang. materiell finnes det alt, fra "100A" til "X"

Et enkelt eksempel for store motorer du antyder her:

Se på tekniske data av BH 500 F.

 

Selv om heller ikke jeg tror at man trenger noe sånt for startkretser, både alt og mer er mulig.

I hvert fall vet ikke jeg om noe fritidsbåt som trenger 1500A i 4 minutter for å starte en motor. :wink:

 

Trådstarteren har antakeligvis lite å frykte, heller ikke med nåværende bryteren sin.

Det som jeg bare synes er viktig å få frem er at man må være forberedt for problemer hvis man gjør det sånt.

 

Først og fremst er det ikke løsningen med en bryter som maser meg, men det er selve måten hvordan så mange tenker om det.

 

Jeg ser bare flere problemer som først og fremst ikke er til stede umiddelbart.

Men det -kan- komme senere, og det skjer oftere med enn uten bryter.

 

1400Watt er lettspiselig for omtalt bryteren, så lenge alt virker som det skal.

Motoren starter lett for tiden, så blir ikke noe varm.

 

Senere blir motoren/forgassere/tenning/vannavskillere/og t.o.m. kanskje nødtknappen litt sliten, så starter motoren ikke lengre så megalett.

Kanskje.

Men hvis så da blir det kanskje her en start med 8 sekunder, andre gangen dreier den 5x 30sekunder fordi man glemte å trykke på choke, osv.

Ikke noe problem?

Jo det er det, men bare kanskje.

 

Bryterens kontaktflater og fjær har kanskje begynnt å svikte, så blir den varm

En gang, 2, 3, 4 ganger, og så blir den litt myk..

 

Ikke noe problem for starteren, enten får den strøm eller ikke.

 

Men starteren er ikke noe problem, for meg og her.

Jeg ser bare at det finnes noe ladesystem, som vanlig.

Hvis den går via samme skadete bryteren, da kan det blir dyrt.

 

Finnes det noe som har en real påviselig grunn at man trenger en hovedbryter på startkretsen?

Hvor mange startere går løpsk, 1 av 1.000.000?

 

Greit, går vi ut i fra en real sjanse.

Men i så fall og hvis noen synes å være nødt å ha en hovedbryter på start, bare vær snill mot deg:

Skill ladesystemet ditt slik at minst dette går direkte på batteri.

 

Jeg synes nemlig at sjansen at man dreper en likeretter ved allerede en liten feil på slike brytere er tydelig større

enn selve sjansen for å få problem med startere slik at man må kvele dem med en sånn bryter.

 

... dere er vel ikke redde for å miste batteristrøm via startmotoren?

 

Vi er på forum og derfor gjentar jeg gjerne min mening:

 

- Startmotorer svikter så skjelden (at den "henger seg opp") at det ikke lønner seg å ha en hovedbryter på dette krets.

- Tenningskretsen, altså alt som kalles instrumenter, kontrolllys, osv, er normalt avskillt via tenningslås = slått av når motoren er slått av.

- Ladesystemet skal helst kobles => direkte <= til batteriene, eller via spesielle ladefordelere som er beregnet for å takle rikelig juling.

 

- Forbrukskretsen derimot er det som man tuller mest med, bevisst eller ubevisst:

Derfor skal den gjerne sikres med >en< bryter.

 

- Ang. både vinsjer og trustere er også jeg en venn av å ha en bryter.

Men bare pga. dårlig relékvaliteten som de fleste produsenter bruker.

 

Så:

Bruk færre brytere men hjernen oftere, da blir det fint. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
  • 1 måned senere...

Stemmer det at man regner ut stømmen ved å dele effekten på speningen. (1400W / 12V = 117 A).

 

Jeg har nettopp flyttet batteriene i båten min og satt inn samme hovedstrømbryter som den kofalk har. Fant nå ut at volvodieselen min har startmotor med effekt på 3 kW. Hvis utregningen over er riktig trekker denne altså 250 A. Det er altså helt i grenseland for kortvarig strøm i bryteren. Burde kanskje oppgradere bryteren?

 

Lurer også på om det finnes noen fasit/veiledning på hvor mye strøm en kabel tåler? Har lengden på ledningen noe å si eller er det kun tverrsnittet?

Link to post
- Startmotorer svikter så skjelden (at den "henger seg opp") at det ikke lønner seg å ha en hovedbryter på dette krets.

Så:

Bruk færre brytere men hjernen oftere, da blir det fint. :smiley:

 

 

Jørg

Hvor mange biler har hovedstrømsbryter? Jeg har aldri hørt om biler som starter av seg selv. Hvorfor skal man da ha dette i båt?

Enkleste måte skape feilkilder er vel å sette opp så mange feller at man er nødt til å få fangst.

Link to post

Min båt har to hovedstrømbrytere, en til start og en til forbruk. Disse er av den enkle typen med løs rød plastnøkkel, og har stått montert siden båten var ny i 1978. Og bryterene fungerer fortsatt som de skal, etter utallige oppstarter i 32 år! Jeg synes det gir en god følelse å kunne gjøre hele anlegget strømløst når jeg forlater båten, og ikke minst ved arbeid på det elektriske. Så jeg kjøper ikke helt argumentet om at dette vil gi et ustabilt anlegg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Skulle gjerne ha visst om de oppgitte strømstyrkene som bryterene skal tåle, i dette tilfelle 100A, er belastningsstrømmen eller bryterevnen. Hvis det er bryterevnen(altså hvor stor stående strøm som kan brytes), så skulle bryteren tåle høyere belastningsstrøm...

Link to post
..Fant nå ut at volvodieselen min har startmotor med effekt på 3 kW. Hvis utregningen over er riktig trekker denne altså 250 A. Det er altså helt i grenseland for kortvarig strøm i bryteren. Burde kanskje oppgradere bryteren?

 

Lurer også på om det finnes noen fasit/veiledning på hvor mye strøm en kabel tåler? Har lengden på ledningen noe å si eller er det kun tverrsnittet?

 

Et problem er at startmotoren trekker mye mer et kort øyeblikk når du vrir om nøkkelen. Det selvsagt ikke lange tiden, men har du et skikkelig startbatteri så kan det bli veeeldig mye strøm, altså flere ganger de nevnte 250A.

 

Tror du finner en strømkalkulator som gir svar på ditt siste spørsmål.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Hvor mange biler har hovedstrømsbryter? Jeg har aldri hørt om biler som starter av seg selv. Hvorfor skal man da ha dette i båt?

Bilen din synker ikke dersom et eller annet stjeler strøm... Det kan faktisk være konsekvensen i en båt.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post

Synes splittegningen/bilde i linken til Joerg viser ganske godt at en "vanlig enkel nøkkelbryter" ikke er noen god fellesbetegnelse. Hvis man åpner en av den billige sorten, vil man se forskjellen. Har vært borte i at slike brytere har avlivet både dynamo og regulator. De billige har bare en simpel tynn kobberskinne som presses mot kontaktpunktet på boltene. Som joerg sier, vil disse bøye seg etterhvert, og føre til at dynamoen, som i de fleste tilfeller lader gjennom kabelen til starter, mister kontakt med batteriet, og da er det kjørt. Hvis man skal ha bryter i startkretsen, så vær sikker på at du setter inn noe som duger. Dumt å spare 3-4 hundrelapper på bryter da dette ikke rekker langt til ny dynamo.

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post

Studert "oppsettet" mitt litt nøyere nå.

Jeg har to batteribanker og for hver av disse er det egen dynamo. Minus polene på hver av bankene er koplet sammen og det er denne som kan brytes med hovedstømbryteren.

For startbatteriet går det en plusskabel til dynamo og en annen kabel til starteren. For minus går den en til dynamo (denne kan ikke brytes) og minuskabel fra hovedbryter til blokka på montoren. Antar det hovedsaklig er starteren som bruker denne.

Vurderer å kople minuskabelen til blokka sammen med kabelen som går til dynamoen (på dynamoen). Da vil støm til starter ikke kunne brytes med hovedstømbryter.

 

Noen spørsmål:

1. Er det vanlig at minus fra de forskjellie batteribankene er koplet sammen?

2. Er det vanlig at det er minussløyfen som brytes med hovedstømbryteren?

3. Høres det fornufig ut å kople kabel til blokka rett inn på dynamoen som beskrevet over?

Link to post
Noen spørsmål:

1. Er det vanlig at minus fra de forskjellie batteribankene er koplet sammen?

2. Er det vanlig at det er minussløyfen som brytes med hovedstømbryteren?

3. Høres det fornufig ut å kople kabel til blokka rett inn på dynamoen som beskrevet over?

1. Ja.

2. Nei, men heller ikke helt uvanlig

3. Nei. Ikke legg starterminus direkte via dynamoet.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Bilen din synker ikke dersom et eller annet stjeler strøm...

Ikke båten min heller. Har du et skikkelig elektrisk anlegg, og selvsagt heller ikke hull i båten, så tror jeg nok den flyter godt.

Om jeg drar på hytta en weekend og lensepumpene skulle få jobb mens jeg var borte, ja da ville nok båten gå ned alikevel om jeg ikke samtidig har landstrøm.

Dessuten har jeg lensepumpene på forbruksbanken og den er skilt med bryter men pumpa står direkte på batteri. Samme gjør laderen, så så lenge det er strøm på brygga er det en mulghet for at pumpa går til Hafslund ikke vil gi meg mer strøm . Men jeg har ikke bryter på startmotoren og dens batteri.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...