Jump to content

Tåler hovedstrømsbryter startstrøm

OnkelDonald

Recommended Posts

- Forbrukskretsen derimot er det som man tuller mest med, bevisst eller ubevisst:

Derfor skal den gjerne sikres med >en< bryter.

Så:

Bruk færre brytere men hjernen oftere, da blir det fint. :smiley:

:seeya:

Jørg

Ser dette ut som et greit oppsett, da? Sett i forhold til det og holde antall brytere på et minimum.

nytt_skjema.jpg

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Ja for eksempel. (bortsett av feilen med hovedbryterens plassering)

Eller direkte i fra dynamo på start og så videre med relé/velger på forbruk, eller andre muligheter som diodefordeling.

Bare så som det passer best etter behov.

Poenget er bare at man helst skal holde det hele oversiktlig og rent.

"Rent" betyr bare "ingen blanding", altså forbrukskrets på forbruksbatterier og alle motorgreier som styres via tenningslås på startbatteri.

Så reduserer man det hele allerede på det som er vesentlig.

---

Hovedbryteren på tegningen er uten nytte der.

Ledningen må da tegnes direkte fra forbruksbatteriet.

Altså Forbruk-Hovedsikring-Kabel-Hovedbryter-Kabel-Hovedfordeling med sikringer, etc.

Selve bryteren og sikringer kan dessuten også monteres på minus, det spiller ingen rolle.

Viktig er bare at disse dekker -komplett alt- på denne kretsen.

---

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Selve bryteren og sikringer kan dessuten også monteres på minus, det spiller ingen rolle.

Viktig er bare at disse dekker -komplett alt- på denne kretsen.

---

Jørg

Dette er dessverre feil Jørg for det kan få fatale konsekvenser å ha bryteren på minus. Det er faktisk ikke tillatt heller.

Det ville være noe nytt for meg, men alt har sin logikk.

Når siden, hvem gjelder det og pga. hva?

Jørg

ps: Nå er jeg ute for en - to timer, men gleder meg å lese det etter hvert.

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Ole Petter Postet idag 19:53

Interessen for dette er for liten til at jeg vil ta den diskusjonen.

Litt synd da jeg har bryter på minussiden. Skulle likt å vite hva som kan gå galt. Har det noe med landstrøm å gjøre er det ikke så farlig for min del, da jeg ikke har tilgang til det.
Dette er dessverre feil Jørg for det kan få fatale konsekvenser å ha bryteren på minus. Det er faktisk ikke tillatt heller.

Syns også det er synn å ikke belyse noe som er forholdsvis utbredt og som fører med seg både kriminalitet og død.

Det er det dummeste svar jeg noen gang har lest her på BP. Først hevder man at en løsning kan medføre dødsulykker og er ulovlig, og så vil man ikke redegjøre :nonod:

Finn deg et annet forum!

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Det blir kanskje flere tilskuere på scenen etter hvert.

Men nå er vi jo allerede minst tre fire people som gjerne ønsker svar på det, Ole Petter.

Enten finnes det noe regelverk, eller ikke.

Men selv hvis det kanskje ikke gjelder for fritidsbåt har du sikkert minst en grunn likevel som kan være glup å tenke på.

Så, bare begynn. :smiley:

Forskrifter faller som regel ikke i god jord på Båtplassen Jørg. Men for de som driver med installasjon i fritidsbåt så kreves det dokumentert kompetanse. Hvis man har denne kompetansen så skal man vel også besitte de skriftene som omtaler dette emnet.

Jeg finner det lite hensiktsmessig å lese forskrifter, referere til dem og ta den tekniske diskusjonen om og om igjen for et utakknemlig publikum.

Når det gjelder årsaken til hvorfor bryteren skal være montert riktig så har jeg skrevet dette før. Man trenger strengt tatt ikke en ny utredning for å montere bryteren der den skal være, men jeg kan jo være behjelpelig med å sette krangelen i gang nok en gang.

Hvorfor sier produsentene av lensepumper og forskriftene at nivåbryteren skal monteres i plusslederen?

Lite hensiktsmessig, mja.

Hvor ofte sa du det allerede?

Jeg synes at det er enda mindre hensiktsmessig for alle hvis du bare svarer med spørsmål og gåter.

Dette koster bare unødvendig mye tid og gjør det hele helt uinteressant.

Jeg må bare beklage, og kan ikke tale for andre, men jeg leser ikke absolut alt som du eller andre skriver her på forumet.

Så mye tid har jeg bare ikke, og noe bok er dette her heller ikke.

Hvis du altså ikke gidder å gjentar deg, men ønsker at man alltid vet hva du en gang ha sagt i løpet av

dine nå 3200 innlegg mellom 12000 andre i 350 forskjellige tråder, da skulle du kanskje lage enn såkalt weblogg med stikkordfortegnelse.

Dette kan oppdateres automatisk, dette kan gjennomsøkes, og så behøver du ikke å være så irritert etter hver andre gang du sa noe.

Så, og nå er min tid brukt opp for i dag.

Ha en fin kveld og takk for innspill.

Jørg

Når det gjelder årsaken til hvorfor bryteren skal være montert riktig så har jeg skrevet dette før. Man trenger strengt tatt ikke en ny utredning for å montere bryteren der den skal være,

Enig i det, men en linkt til en av de trådene du har skrevet i synes jeg egentlig ikke er mye å be om ...

mvh Knut Erik

Fenomenet med å montere bryteren i minuskretsen har nok oppstått på grunn av at noen ønsker å beskytte båten bedre mot korrosjon på en billig måte. Men så er det altså slik at dette fort kan virke mot sin hensikt, og derfor er det jo også forbudt.

Noen av Båtplassens medlemmer er dessverre spesialister i å legge føringer for hvilke teknisk nivå en tråd skal ha, og derfor er det for lite givende å fortelle hvordan verden i virkeligheten er skrudd sammen. En diskusjon ut over det som allerede er nevnt mener jeg har liten hensikt for det er jo bare å følge forskriften.

Jeg finner det lite hensiktsmessig å lese forskrifter, referere til dem og ta den tekniske diskusjonen om og om igjen for et utakknemlig publikum.

Når det gjelder årsaken til hvorfor bryteren skal være montert riktig så har jeg skrevet dette før. Man trenger strengt tatt ikke en ny utredning for å montere bryteren der den skal være, men jeg kan jo være behjelpelig med å sette krangelen i gang nok en gang.

Hvorfor sier produsentene av lensepumper og forskriftene at nivåbryteren skal monteres i plusslederen?

Jeg er ikke et utakknemmelig publikum Ole Petter. Jeg har jobbet med strøm siden 1985 og har fortsatt mye å lære. Det er fortsatt ting jeg ikke umiddelbart forstår. Men som regel lærer jeg det jeg vil ved å lese eller lytte til de som har mer erfaring enn meg selv.

Når det gjelder lensepumper med nivåvakt. Skal ikke disse monteres rett på batteriene?

Fenomenet med å montere bryteren i minuskretsen har nok oppstått på grunn av at noen ønsker å beskytte båten bedre mot korrosjon på en billig måte. Men så er det altså slik at dette fort kan virke mot sin hensikt, og derfor er det jo også forbudt.

Hvis ikke jeg tar feil Ole Petter er nettopp dette med beskyttellse mot korrosjon noe du virkelig kan. Kunne vært fint om du kunne forklare bl.a. hvorfor det å sette en bryter på minus ledningen virker mot sin hensikt.

Jeg spør ikke for å kværulere men fordi jeg oppriktig finner det lærerikt

På min helt nye båt fra Beneteau er det montert en hovedbryter på felles minus fra begge batteribankene. Hvis dette er ulovlig vil jeg svært gjerne ta dette opp med selger. Det er ikke bra hvis et så stort verft som Beneteau gjør ulovlige elektriske installasjoner i sine båter. Fint hvis Ole Petter kan henvise meg til den loven/forskrift som gjelder.

Det er også montert 2 hovedbrytere på plussleder fra batteribankene.

jo men jørg sitt poeng var vel at man måtte bryte hele kretsen, og da kan man i praksis like godt bryte strømmen mot batteriets minuspol - selvfølgelig jord inkludert.

Hvorfor dette er fatalt er uforståelig for meg. Men noe må det vel være...

Resultatet om man kobler fra minus eller plusspol på batteriet, er det samme. Men å ha sikringene på minus, ville jeg ikke hatt i båten. Samme resultat når alt fungerer og er uten feil, men mange muligheter for ei lensepumpe til å komme seg til minus i et fuktig sjøsalt miljø ved feil. Forøvrig har jeg hovedbryter med allpolig brudd selv(både pluss og minus).

Det er nokk ganske vanlig og ha hovedbryter montert i minus og det er like bra som og ha den i plus. Det beste er selvsagt og ha en topolt bryter som bryter både plus og minus. På min Bavaria 40AC fra 2002 sitter hovedbryteren som er felles for begge batteribankene i minus og samtlige sikkringer sitter i plus. Fungerer helt utmerket det. Idielt sett skulle jeg ha ønsket meg et topolt anlegg men og bygge om til det vil medføre mye arbeid så jeg får vel som de aller fleste andre lystbåter leve med et enpolte anlegget.

Det er ikke bra hvis et så stort verft som Beneteau gjør ulovlige elektriske installasjoner i sine båter. Fint hvis Ole Petter kan henvise meg til den loven/forskrift som gjelder.

Det er også montert 2 hovedbrytere på plussleder fra batteribankene.

Når jeg skrev det ikke var tillatt så var det i forbindelse med det jeg siterte, og derfor kan det misforstås. Det skal være bryter på pluss, og hvis man har det så er det tillatt å montere en til bryter i minuskretsen.

det kan få fatale konsekvenser å ha bryteren på minus

Hei.

Selv synes jeg det er klart ryddigere og "greiere" å ha bryteren på pluss, men jeg skulle gjerne visst hvilke "fatale konsekvenser" du mener det kan bli å ha det motsatt. Det er mulig du har tatt det opp tidligere, men jeg har nok ikke fått med meg alle dine innlegg. Vi er jo begge brukere med svært mange innlegg her. Så kanskje et raskt resyme, eller link til der du forklarte dette? Nå henger kun utsagnet ditt i løse luften uten noen som helst antydning om det har med sikkerhet ifb. landstrøm, tæring, rigide lovverk eller hva å gjøre.

Lars H. :smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ser du er på Ole Petter. Hvorfor vil du ikke dele med oss hva du kan?

Er det blitt slik at dette er en konkuranse mellom produsenter?

Synes det er synd at vi ikke kan få gode argumenter for ulike teorier. Strøm er vansklig men lærerikt for de fleste.

Ser du er på Ole Petter. Hvorfor vil du ikke dele med oss hva du kan?

Ja, men jeg baker faktisk kake og drikker Cognac også. :cheers:

Det er, eller har vært passe motstand for de harde fakta om dette emnet på båtplassen, og jeg bestemte meg for lenge siden at dette gidder jeg ikke å bruke mer tid på.

Men nå handler jo denne tråden om selve hovedstrømsbryteren.

Jeg har erfart at en serie brytere hadde et nikkelbelegg på kontaktflatene som løsnet. Dette var noe billig dritt. Ellers vil jeg si at hovedstrømsbrytere kan være montert slik at de er utsatt for fukt, og derfor er det viktig å vurdere kvaliteten på tetningene i bryterne også.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...