Jump to content

Tåler hovedstrømsbryter startstrøm

OnkelDonald

Recommended Posts

husk at du er en del av samme forumet, Ole Petter. :wink:

Ellers er det jo mye nyttig her, jeg ville uansett ikke ha satt noen hovedbryter på minusiden jeg heller. Men jeg skal bytte ut de jeg har, (med røde nøkler), og sette inn noe fra BEP. Og når det gjelder BEP er det synd at verken seatronic eller maritim selger disse heavy duty "bussene" man skru opp ved siden av en slik bryter. For at det ikke skal bli som ombord hos meg.

dscf0136.jpg

703-300A_Zm.jpg

:cheers:

Unner deg både cognac og kos Ole P

Klarer meg med :drink: Rignes

Men, jeg har som jeg tidligere har sagt et behov for å lære mer om strøm. Selv om jeg har jobbet med strøm siden -85 (Forrige århundre) har jeg fortsatt mye å lære.

Synes derfor det er synd om de som har kunnskaper som overgår mine egne ikke lenger ønsker å dele dette med andre. Jeg har på samme måte som deg prøvd å gi edruelige (he he) råd om alt fra feilsøking på elektrisk anlegg til litt teori, og gang på gang blitt slått i bakken av minieksperter. Men jeg holder koken enn så lenge.

Jeg har forstått at det er en viss gnissning mellom deg og enkelte andre eksperter her på forumet. Men håper at du kan fortsette å gi gode råd. Om noen ikke er enige, så kan det jo bli en konstruktiv debatt om teorier og løsninger på problemer som de fleste av oss som har strøm i båt sliter med.

Å forfekte forskrifter tror jeg desverre ikke er veien å gå. Sunn fornuft og kunsakap om konsekvenser av dårlig vurderingsevne tror jeg derimot er viktig. 12V er ikke farligere enn at man kan sitte på et batteri med rumpa bar (om man utelater spenol) men kan samtidig være svært farlig om man ikke vet hvilke krefter som skjuler seg i de små plastboksene.

Tæring på maskin og propeller er nok også noe de fleste har en formening om, men ingen forståelse for. Selv jeg med 2 år på universitetets 2 årige teoretiske utdannelse på videregående nivå, sliter litt med å vite hva som er riktig og hva som er galt. Når jeg tenker på det burde minstelønn for "elektronikere" være minst en mill, For dette er et fag man aldri helt blir ferdig med.

Håper du vil dele noe med oss andre Ole P

Samme gjelder alle andre som vet noe jeg ønsker å vite mer om

Redigert av Pathfinder (see edit history)
Og når det gjelder BEP er det synd at verken seatronic eller maritim selger disse heavy duty "bussene" man skru opp ved siden av en slik bryter

Det er kansje ikke så stort markede for noe folk flest enkelt fikser selv med en koberskinne og noen bolter.

Det er kansje ikke så stort markede for noe folk flest enkelt fikser selv med en koberskinne og noen bolter.

Og der kom endelig en med en praktisk tilnærming inn. Hvorfor betale svinehundre penger for noe man kan lage selv? Ikke CE godkjennt men sikkert like bra.

Verdens dyreste metallbit

I samfunnet må hver enkelt avgjøre om verdien av det man skaffer er riktig i forhold til det man betaler, enten det er kompetanse eller komponenter man kjøper.

Hvis noen mener ting er dyrt pleier jeg å spørre om de har en formening om hvem som stjeler og som skal fengsles for ugjerningen.

At noe er ”dyrt” er jo en fordel, for det er jo bare å sette i gang med produksjon så lenge marginene er store.

Jeg er jo veldig gjerrig når det dreier seg om duppedingser uten mekanisk eller elektronisk funksjon.

Men sånt blir helt sikkert ikke billigere hvis man lager det selv, forutsatt at det skal være "det samme".

Hele den småbiten på bildet består av 16 deler, er stabilt og isolert som kasse.

Først må man ha forskjellig materiell, som de fleste må kjøpe.

Så trenger man verktøy, som de fleste heller ikke har.

Hvis en først må kjøre for å få tak i materiell, da er selve kompetansen tapt allerede her.

Deretter må man også ha kunnskap om hvordan verktøyet skal brukes

og bruke arbeidstid = arbeidspris for å få det gjort.

Pris for den dyre småbiten er vel kr. 498,- inkl. mva.

Alt går billiger, men det blir interessant å se hvordan akkurat den prisen kan matches ved realistisk hjemmeberegning.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...