Jump to content

Svakheter med Mercruiser 3.6 l diesel?


javik1

Recommended Posts

Defekte topper er ikke helt ukjent på disse motorene, og kan til en viss grad tilskrives brukerfeil.

 

På grunn av de separate toppene er det svært viktig å unngå raske temperaturforandringer. Man må med andre ord være litt tålmodig og la motoren varme seg opp før man belaster den. Full gass ut fra kai på kald motor (og det motsatte når man legger til) er oppskriften på skeive topper og en relativt omfattende overhaling.

 

Nye topper kan enten kjøpes dyrt hos Mercruiser eller vesentlig billigere fra f.eks. Motorteknikk. Enkelte deler har jeg også handlet hos http://www.vmdieselspecialist.com i England.

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Har en Mercruiser 3,6l diesel som har defekte topper.

 

Er det konkludert at en eller flere topper er defekt eller antar du :confused:

 

Det kan som du nevner være diesel problemer, feil på gløding +++

Jeg hadde ikke løftet toppene før du jeg var sikker på at det var her feilen lå.

Ta f.eks en sylinderlekasje test så vil du få avklart om det er her feilen ligger.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Enig med SF.

Ut fra det første innlegget kunne det se ut til at toppene var sjekket og funnet defekte. Hvis ikke, ville jeg begynt med å feilsøke de billige delene.

 

Det vil si:

Sjekk og/eller bytt glødepluggene. Ta ut dysene, få de rengjort og trykkjustert. Rengjør eller skift luftfilter. Juster innsprøytningstidspunktet på dieselpumpen.

Høyst sannsynlig vil dette hjelpe godt på startvanskene. Disse motorene er normalt svært lettstartede, men om det er litt slitasje i alle ledd vil dette ha stor innvirkning på startvilligheten.

 

Det kan også være en liten lekkasje i dieselsystemet, som du nevner. F.eks et lite hull i membranen i fødepumpen. De eldste utgavene av disse motorene har ekstra håndpumpe på dieselfilteret, og da er det lett å sjekke om du mister trykk i systemet. Pumpen skal være hard selv om motoren har stått ubrukt i lengre tid, hvis pumpen blir myk betyr det at du mister trykk ett eller annet sted.

 

Hvilken utgave/årsmodell av 3,6 er det vi snakker om her, og hvor mange timer har den gått?

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post

Hei

 

Motoren har stått i en Askeladden Voyager 2001 modell, og er tatt ut. Det er konstantert en topp uten kompresjon, og de andre er sprekkdannelse nesten igjennom. Et stempel er det stor slitasje på, løftearmene er det stor slitasje på, og for meg ser det ut som en totalreperasjon (eller bytte av motor).

Det har vært en tetning der eksos og kjølevann møtes (krystallisering). Motoren gikk så varm slik at alarmen gikk. Båten er kjørt ca. 55 timer etter dette har skjedd. Kan dette være en del av årsaken? Har ellers vært veldig nøye med hvordan jeg bruker motoren mht oppvarming og nedkjøling ved bruk.

Link to post

Tror at denne motor blokka er den samme som benyttes av bmw å som er blitt ganske kjent som drittmotor. forøvrig er det mange bmw eiere som bygger om til mercruiser kjøling for å slippe de problemene. Det er forøvrig ingen grunn til å tro at kjølesystemet på mercruiser greier seg helt uten ettersyn, selv om det er bedre dimensjonert tetter det seg til etterhvert å bør åpnes å rengjøres med jevne mellomrom.

Link to post
Tror at denne motor blokka er den samme som benyttes av bmw å som er blitt ganske kjent som drittmotor.

 

Hvor har du dette fra? BMW motorene hadde problemer med kjøling på 180 hk versjonen da den kom ja, og derfor ble alle disse kalt inn for modifisering av kjølesystemet. Etter dette har det ikke vært noen spesielle kjøleproblemer med disse motorene, med mindre de av en eller annen grunn ikke har blitt modifisert. Men det er sant som de sier, evig eies kun et dårlig rykte...

 

Og dette er samme motor som nå selges som Mercruiser ja, produsert av VM Motori i Italia.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Det er bra at bmw har fornøyde eiere, selv kjenner jeg bare tre tidligere eiere av bmw , ingen av dem har hatt problemfri motor, to med 160 hk som er kondemnert, en med 180 hk som tydligvis er en av de som ikke ble ombygget til mercruiser kjøling, dette måtte han gjøre selv.

 

Når jeg ringte rundt for å forhøre meg men lokale motorverksteder om motor i forbindelse med bytte av egen motor kom advarslene som perler på en snor når det gjelder bmw. Har aldri hørt et godt ord om bmw før ditt innlegg i denne tråden.

 

Jeg ble anbefalt å gå for en mercruiser 4.2L (Cummins Mercruiser Diesel) , det er ikke det samme som bmw selv om det er samme blokka fra VM i italia

Link to post

Det er stor slitasje på selve godset, støtstenger og vippearmer på skiftes på samtlige ventiler både på innsug og eksos siden, en sylinderforing må ny + nytt stempel , stemplet som må nytt er det som har de kraftigste/ dypeste sprekkene, noen av de andre stemplene har noen små sprekker, men her er mye gods å gå på og kan bruke 5 av de gamle stemplene, med nye fjærer og nye rådelagere.

Ikke så gøy å være båteier med disse problemene :nonod: . Ser at det blir veldig store reperasjonsutgifter, og at det ikke blir så mye opp til evt. ny motor

 

Hvis det blir tilfelle, hvilken motor vil være fornuftig å velge da?

Link to post

Tror jeg ville valgt ny motor dersom du får en til tilnærmet samme pris. Man må jo som regel gange antatte utgifter ved reperasjon med en faktor på 1,5.

Det som er viktig å vurdere, dersom du går for et annet merke i tilsvarende volum og effekt, er at de vil være fra 100 kg tyngre enn din nåværende motor.

 

Ellers må du vel velge enter Mercruiser 3.6 eller 4.2 dersom du ikke vil tilpasse mot gir/drev antar jeg?

Link to post

Med såpass høy grad av slitasje som det er på denne motoren, ville jeg tenkt meg om to ganger før jeg satte i gang med overhaling.

Dersom jobben må settes bort til et verksted, er jeg redd for at kostnaden vil bli langt høyere en det motoren er verdt.

 

Med mindre du kjøper helt ny motor, tror jeg nok jeg ville prøvd å finne en brukt motor i god stand. Eksisterende motor er garantert salgbar på Finn, eller den kan brukes som delemotor.

 

Kjenner ikke så godt til Askeladden 705, men jeg har inntrykk av at 180hk er litt undermotorisert i denne båten.

Å oppgradere til 4.2 kan derfor virke som et fornuftig valg i denne sammenhengen.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post

Har undersøkt litt med nye motorer, og har fått anbefalt en Cummins Mercruiser 2.8 l diesel med 230 hk. Dette er en 4 sylinder, og sansynligvis lettere. Er dette en berdre løsning, selv om den trolig vil koste over 100-tusen mer...Slipper jo trøbbel med motor videre, og så vet jeg jo hvordan jeg behandler den...

Har som sagt hatt båten under ett år. HVordan vil det evt. lønne seg mht. salg senere?

Link to post

Mange Askeladden 705 som er levert med denne motoren, er helt sikkert et godt valg det.

Dette er forøvrig en 4-sylindret versjon av Mercruiser/VM 4,2 liter.

 

Her har har du et budsjett alternativ http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=20426261

Om motoren er overhalt av fagfolk så må dette være et rimelig alternativ.

 

61_355322819.jpg

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...