tkb Startet 8.Februar.2010 Del på Facebook Startet 8.Februar.2010 Skal tørke lett over duk og vinduer på kalesjen min som ligger på kjøkkenet .Vinduene bruker jeg jif universal på,men hva er best på duken? Tenkte å bruke klut og mildt såpevann for en lett shining. Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 8.Februar.2010 Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 Hei sikkert mange meninger om vask og kalesje , men jeg ville ventet til den sitter på båten ,jeg pleier å vaske over kaleja 2-3 ganger i løpe av sommern og den siste gangen like før jeg tar den av før vinteren ,min kalesje kjøpte jeg ny og slik gjør jeg det , spyler over kaleja med hageslange ,tar en bøtte med godt lunket vann med grønnsåpe ,vasker deretter med en svamp ikke bruk eller gni med en stiv børste da ødlegges duken , er det måke dritt prøv å løse det opp med såpe og vann først så kan du til nød bruke en fin mjuk børste men forsiktig ,men vanlig vask minst 2 ganger i sessingen er bra for kaleja , på høsten etter siste vask og etter den har tørket ,pakkes den sammen og legges et tørt sted til neste sesong ,jeg impregnerer aldri kalesja det skal ikke være nødvendig så lenge duken er frisk og bra ,når du må begynne med det er duken snart ødelagt og ny kalesje må på plass vel kansje litt mye utfyllende men Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 8.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 Takk for den,men pga kulde og vind ble kalesja tatt av for å skåne den. Båten er forøvrig en Bella falcon 26. Pleier og å vaske den på båten,men tenkte bare å tørke av den litt lett nå. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Februar.2010 Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 Litt grønnsåpevann er trygt og greit å vaske duken med. Grønnsåpa impregnerer visstnok også litt, så da er det ikke så kritisk å få vekk såperestene etterpå. Vasker du med f.eks. Bio-Tex må du skylle veldig godt etterpå for å få vekk såperester, og det er litt upraktisk nå på denne tiden.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tkb Svart 8.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 Ja,enig med det. Tror jeg prøver mildt grønnsåpevann,og tørker over med rent vann etterpå Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 8.Februar.2010 Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 (redigert) Hatt kalesjen oppe i 6år. Tar den ned kun 2 mnd om sommeren. Vasker aldri, men skyller i tide og utide. Falmet ørlite (mørk blå), alle sømmer hele. Regner med at de 6 årene tilsvarer ca 18 år for en vanlig sommerbåt. Konklusjon: ALDRI vaske med noe som helst, bare skylle. Måkedritten forsvinner etterhvert pga hyppig skylling. Og en ting til; fei aldri av snøen helt, la det bli igjen et tynt lag. Redigert 8.Februar.2010 av lgboat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 Ser at noen her sier at kallesjen blir ødelagt av impregnering etter noen runder, hva er grunnen til den påstanden. Syntes jo selv at ved jevnlig impregnering så holder duken og sømmer seg bedre, vel har jo ikke paralellprøvet med en annen duk uten ipregnering da. Men intrykket mitt er at impregnering forlenger levetiden og holde duken fin og tett. Jeg tar alltid med duken hjem på høten, legger i boblebadet-milo lett bobler/skylling-børste forsiktig der det er grønske osv-tørking så på båten impregneres og blir der til neste høst-vaske vel 2x året på båten også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.